Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Standardisering for å forenkle utveksling av studenter i Europa
Advertisements

Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Håndheving av diskriminerings- og tilgjengelighetsloven med forskrift Anne-Marie Colban Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Internkontroll i praksis – informasjonssikkerhet Hva handler det om
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til sikring av personopplysninger
IKT-politikk som del av forvaltningspolitikken i staten
Møte i nettverk for informasjonssikkerhet - NIFS
«Å bygge nye Asker kommune»
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Digitalt blikk på forvaltningsloven med forskrifter
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken
Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Helse miljø og sikkerhet
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
FINF4012 Digital forvaltning: Regulering, utvikling og bruk av IKT Oppsummering Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Standarder som styringsmiddel i forvaltningspolitikken Dag Wiese Schartum

Hva er en standard? En standard er – generelt sett – en felles oppfatning av hvordan noe skal løses, og som (gjerne) kommer til uttrykk i normerende dokumenter (i form av spesifikasjoner, retningslinjer og veiledninger) Standard definisjon av «standard» ”Standard dokument til felles og gjentatt bruk, fremkommet ved konsensus og vedtatt av et anerkjent organ som gir regler, retningslinjer eller kjennetegn for aktiviteter eller resultatene av dem for å oppnå optimal orden i en gitt sammenheng.” (NS-EN 45020:2006, pkt. 3.2) … og standardisering er følgelig den prosessen som fører frem til en standard

Hvem fastsetter standarder? Standardiseringsorganisasjoner på internasjonalt, regionalt og nasjonalt nivå Eks.:, internasjonalt: The International Organization for Standardization (ISO), Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), og he World Wide Web Consortium (W3C) Eks.: regional: The the European Committee for Standardization (CEN) Eks.: nasjonalt: Standard Norge, British Standards mv. Offentlige myndigheter, jf. Standardiseringsrådet (nedenfor) «Faktiske standarder», dvs. spesifikasjoner som aksepteres av eller påtvinges et flertall brukere, f.eks. MS Windows produkter

Hvordan fastsettes standarder? De ulike standardiseringsorganisasjonene har gjerne egne regler som fastsetter krav til standardiseringsprosessen Tre sentrale prinsipper for standardiseringsarbeidet i Standard Norge Åpenhet Alle berørte interesseparter som bedrifter, myndigheter, forbrukere, forskningsinstitusjoner og arbeidstakere kan delta i standardiseringsarbeidet. Frivillighet Standardiseringsarbeidet er basert på frivillig deltakelse fra de berørte parter. Selve arbeidet foregår etter regler og retningslinjer som alle må følge. Konsensus Standarder skal utarbeides med det som mål å komme fram til størst mulig grad av enighet, men ikke nødvendigvis enstemmig oppslutning om det endelige resultatet.

Forvaltningsstandarder IT-standardforskriften § 2 boksav b: «forvaltningsstandard: standard gitt av en relevant myndighet om at gitt standard skal legges til grunn for hele eller større deler av forvaltningen» Vi kan skjelne mellom Pålagte standarder i IT-standardforskriften i annen lov eller forskrift (arkivforskrifta, eForvaltningsforskriften og forskrift om universell utforming av IKT-løsninger) i hht instruks Anbefalte standarder, jf. Referansekatalogen

Hvordan får (forvaltnings)standarder effekt? Er ofte frivillig å bruke Instrukser kan være listet opp som anbefalte (jf. Referansekatalogen, herunder ELMER rettet mot innbyggere) Det kan gis instruks om at en standard skal følges (jf. Digitaliseringsrundskrivet, avsnitt 1.8: «Virksomheten skal bruke obligatoriske standarder slik de framgår av standardiseringsforskriften. På områder som ikke dekkes av de obligatoriske standardene, bør virksomheten benytte de anbefalte standardene. Referansekatalogen gir en oversikt over anbefalte og obligatoriske IT-standarder i offentlig sektor.» Lover og forskrifter mv kan uformelt vise til standarder som eksempel på hva som er tilfredsstillende etterlevelse av lovkrav mv. Lov, forskrift mv. kan uttrykkelig fastsette at en standard skal gjelde Forskrift om IT-standarder i offentlig forvaltning Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger, § 4: Krav til at nettløsninger skal samsvare med standard Web Content Accessibility Guidelines 2.0 eForvaltningsforskriften § 15 annet ledd: Virksomheten skal ha internkontroll på informasjonssikkerhetsområdet som baserer seg på anerkjente standarder Arkivforskriften § 11: Krav til bruk av Norsk arkivstandard (NOARK)

IT-standardforskriften Hovedinnhold Obligatoriske standarder for tekstdokumenter på offentlige nettsider (§ 4) tekstdokumenter som vedlegg til e-post (§ 5) multimediainnhold på offentlige nettsider (§ 6) utforming av næringslivsskjema på offentlige nettsider (§ 7) for tegnsett ved utveksling av informasjon mellom offentlige virksomheter og med innbyggere og næringsliv (§ 8) Krav til tegnsett i interne systemer (§ 9) elektronisk faktura og kreditnota (§ 10)

Standardiseringsrådet § 3 Standardiseringsrådet Standardiseringsrådet er et rådgivende organ for Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) og består av representanter fra statlige, fylkeskommunale og kommunale organer Standardiseringsrådet har en rolle som tilrettelegger og pådriver for systematisk bruk av IT-standarder mellom og i forvaltningen Standardiseringsrådet skal gi anbefaling til Difi om hvilke IT-standarder som bør legges til grunn i forvaltningen. Standardiseringsrådet skal primært beskjeftige seg med standarder som har relevans for en stor bredde av offentlige aktører Forslag til standarder skal publiseres på internettsiden til Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) og skal være tilgjengelig på www.standard.difi.no

Hovedtrinnene ved fastsettelse av forvaltningsstandarder Diskusjon Forankring Anbefaling Behandlig i Difi Hva gir størst samordningseffekt? Kommer an på: Forprosjekt Vurdering av konkrete forslag Forslag til standard Bl.a. høring og beslutning I Difi eller regjeringen Alle kan foreslå

Bruksområder i Referansekatalogen Arkivstandarder Protokoller for grunnleggende datakommunikasjon Begrepsanalyse og definisjonsarbeid Publisering av multimediainnhold på offentlige nettsider Beskrivelse av datasett og datakataloger Publisering av tekstdokumenter Bruk av PKI med og i offentlig sektor Sikre kommunikasjonskanaler (VPN) E-bøker (store dokumenter) Skjema på offentlige nettsider Elektronisk handel (E-handel) Standardavtaler i offentlig sektor Helse - referansekatalogen for e-helse Tegnsett Internkontroll/ styringssystem/ ledelsessystem for informasjons- sikkerhet Tilgjengelighet (universell utforming) Utveksling av tekstdokumenter Nettleserbaserte tjenester Videokonferanse Anbefalte standarder: Termlosen (Utgis av Språkrådet. Gir grunnleggende innføring i begrepsanalyse og terminologiarbeid) Standard for begrepsbeskrivelser v. 1.0. Standard for begrepskoordinering v. 1.0.

Eksempel på standarder om begrepsanalyser og definisjoner; jf. målsettingene om semantisk interoperabilitet og «kun én gang» Se nettside