Upersonlige setninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
ADVERB.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
TOLK I MØTE MED RETTSAPPARATET
Fra læreplanen i norsk:
Predikative substantiver i russisk Seminar om språkforskning, ILOS, Møyfrid Oust Torske.
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Leddenes syntaktiske funksjoner
Bind setningene riktig sammen og med logisk innhold. 
Valencia.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Aspektklynger Laura A. Janda, UNC-Chapel Hill
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Termbaser Lars Nygaard. Termbaser Database over begreper Innhold –Definisjoner –Oversettelser –Leksikalske relasjoner –Eksempler.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Språktrekk i fagtekster LUT, Setningsstruktur  Enklere oppbygning  Ny informasjon presenteres til høyre i setningen  Presenteringer med ”Det..”
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
BIND SETNINGENE RIKTIG SAMMEN OG MED LOGISK INNHOLD Kapittel 5 oppgave h.
Morfologi – formlære - ord
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Verb PRESENS PERFEKTUM.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Hensikta med tilsynet er å bidra til å skape: - eit inkluderande arbeidsmiljø - eit miljø som er helsefremjande - forebygging i høve sjukefråvær og utstøting.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Gjør-det-selv-mødrene
Den afrikanske Nora Side
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Religiøse avhoppere skal få hjelp
Grammatikk.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Bindeord og tidsutrykk
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Forelesning i RUS februar 2006.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Forelesning i RUS1120, 3. februar 2006.
Komparasjon av adjektiv og adverb
Bevegelsesverb Forelesning i RUS mars 2006.
Inndeling av adjektiv Adjektivets syntaktiske funksjoner Adjektivets kortform Forelesning i RUS1120. Trond Gunnar Nordenstam
PARTISIPPER Forelesning i RUS Trond Gunnar Nordenstam
Forelesning i RUS februar 2006.
Relative pronomen Forelesning i RUS1110. Trond Gunnar Nordenstam
Substantivbøyningen Etternavn og substantiverte adjektiv
Forelesning Trond Gunnar Nordenstam
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Komparasjon av adjektiv og adverb
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Upersonlige setninger Forelesning i RUS1110. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Upersonlige setninger Upersonlige setninger brukes ved gruppe ord som kan sies å bli brukt predikativt. Disse ordene har ofte (men ikke alltid) utseende som adverb idet de ender på –o på samme måte som adjektivets kortform i intetkjønn. Dette gjelder imidlertid ikke alle slike ord, som for eksempel нельзя. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Forts Disse ordene står predikativt i upersonlige konstruksjoner, dvs. de kombineres med hjelpeverbet быть i rett tid (3. pers. ent. neutrum) (sjeldnere стать) + evt. logisk subjekt i dativ. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Eksempler надо, нужно, необходимо som er synonyme (siste er muligens noe sterkere enn de andre) Nektende motsvarigheter er нельзя, не нужно. Også: можно (man kan, det er mulig/tillatt). NB: I konstruksjonen ’man kan’ kan man IKKE bruke 3. pers. flert. av verbet uten subjekt: могут, men man må bruke можно: Можно подумать, что, man kan tenke at… I nektet form heter det нельзя. Heller ikke ’man vil’ kan gjengis med 3. pers. flert av хотеть (хотят). Man må i stedet bruke predikativet желательно (det er ønskelig). Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Forts. Kombineres vanligvis med infinitiv. Eks. Здесь можно будет покупать книги. Быть følger rett etter disse ordene. Legg merke til at ’den saken gjelder’ står i dativ. Мне надо было пойти домой. Мне надо пойти домой. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Tilstand a) Miljø, temperatur, vær в комнате будет тепло/холодно в комнате было душно/светло/темно там было тесно и шумно Хорошо, что они приехали. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Forts. Foreløpig subjekt eksisterer ikke i russisk, derfor blir oversettelse av for eksempel Хорошо. Det er godt. Интересно будет узнать, что ты скажешь. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Forts. b) Følelser, fysisk og psykisk tilstand Им будет холодно De kommer til å fryse. Им было холодно. De frøs. Ему весело. Han har det morsomt. Он весёлый. Han er glad/munter. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019

Også andre ord kan fungere på denne måten: пора, скучно, страшно, смешно. Мне было скучно. Jeg kjedet meg. Сестрé пора идти домой. Det er på tide for søsteren min å gå hjem. Trond Gunnar Nordenstam 04.02.2019