Standardisering av IT-virksomheten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Lars Oftedal, IT-direktør
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
12k Harmoni Status, styringsgruppemøte 8. november 2005 
Skolen – en kommunal virksomhet
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Kvalitet, risiko og avvik
RIS-metoden for prosessforbedring
Rammer for og organisering av eForvaltningen
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
Helse miljø og sikkerhet
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
AV-investeringer ved UiO
Asker - mulighetenes kommune
Nye retningslinjer internfakturering
USITs Målbilde og prioriteringer
Målbildet Stab/støtte
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 6/8 2008
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 11/8 2008
27. mai 2016 Studielederne.
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Standardisering av IT-virksomheten Glad for dette møtet.

Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat sommer 2012 Vedtak styret høst 2012

Standardisering: Enten: Eller: “Slik gjør vi det her for å sikre at våre ressurser brukes optimalt for å løse våre oppgaver og nå våre mål.” Enten: Levere mer med samme ressursinnsats eller levere det samme med redusert ressursinnsats Eller: Levere bedre med samme ressursinnsats

Gevinster: Reduserte kostnader Sikre ønsket kvalitet Personell, investeringer, driftsutgifter Sikre ønsket kvalitet Funksjonalitet, sikkerhet, tilgjengelighet etc Bedre brukseffektivitet Forenkling, bedre oversikt, enklere tilgang

Objekter: Organisasjon Praksis Teknikk og tjenester Linje, styring, myndighet, roller, ansvar, bemanning, samhandling etc Praksis Rutiner, prosesser, prosedyrer, arbeidsganger, framgangsmåter, metodikk etc Teknikk og tjenester Verktøy, hjelpemidler, produkter, etc

Administrative IT-systemer Beslutningsprosesser og -nivåer, ansvar og oppgaver Rutiner, prosedyrer (beslutningskart) Verktøy og hjelpemidler (veikart, prosjektrammeverk etc) Bruke dette som eksempel på en bred tilnærming til standardisering.

Beslutning Standardisering er en beslutning på riktig nivå i linjeorganisasjonen

Delegering av ansvar og myndighet IT-direktøren fatter beslutningen om standardisering: I egen organisasjon qua daglig leder På IT-området qua fagdirektør Høring Anke

Grunnlag for standardiseringen Lov- og regelverk, forskrifter, offentlige pålegg etc Strategi og planverk Strategi 2020, årsplaner/-budsjetter med mer Strategi for universitetets IT-virksomhet IT-reglement for Universitetet i Oslo Vedtatt 1997, modent for revisjon IT-sikkerhetshåndbok for UiO Arkitektur og integrasjonsrammeverk Tjenestekatalog Nedfelt i delegert fullmakt: IT-direktørens ansvar og oppgaver

Beslutningsprosess Klargjøring nødvendig Skal være sporbart Beslutningsgrunnlaget skal beskrive: Behov Gevinst Konsekvens Omfang og nedslagsfelt Virkemiddel Sanksjon

Variantbegrensning Antall: Omfang og virkefelt Fra mange til en eller noen få varianter der ‘noen få‘ er et lite tall Omfang og virkefelt Hvor og hvem begrensningen gjelder

Unntakshåndtering Standardisering skal ikke legge hindringer i veien for virksomhet, må har prosess for å: Klargjøre hva som hindres og hva hindringen består i Vurdere alternativer og muligheter for å gå rundt hindringen uten at intensjonen med standarden svekkes Identifisere konsekvenser og kostnader ved dette Spesielt viktig å ha god prosess i forhold til behov innen forskning og utdanning

Standardisering av organisasjon IT-leder på fakultetene Ansvar, myndighet, kompetanse, stillingsinnhold Ansvar delegert myndighet fra fakultetsdirektøren Faglig følge standarder på IT-området Lokal IT-ansvarlig Oppgaver Kontaktpunkt USIT Kommunikasjon lokal – sentral IT IT-ledernettverk

Standardisering av praksis Ny tjeneste Behov, beslutning, prosjekt, utrulling, opplæring, dokumentasjon 1. linje Felles? Fagnettverk Kompetansespredning, brukermedvirkning

Standardisering av teknikk og tjenester Anskaffelser IT-utstyr, telefoni, programvare mm Tekniske valg Nett, arbeidsplassutstyr, servere mm Tjenester Epost, kalender, publiseringsløsning mm Eksempel blogg, har to fra USIT, flere fakulteter har sine egne, vanskelig å finne fram, dyrt, kompetanse, usikkert med mer, hvorfor?

Diskusjonspunkter Standardisering av organisasjon Standardisert organisering på fakultetene? Noen få varianter IT-leder med ansvar og myndighet Ansvar, kompetanse, myndighet IT-ledernettverk Standardisering av praksis Sentralisert 1. linje? Fagnettverk