National Academies Northstar Summer Institute

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Advertisements

Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
Orientering om valg av programfag Et stort antall elever på VG1 ST/IDR/MDD opplever lavere nytteverdi av skolen enn YF-elever Hvordan velge slik.
Faculty of mathematics and natural sciences SIU partnerships Erfaringer og anbefalinger Bernd Etzelmüller Seksjon for Geografi og hydrologi Institutt for.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
Velkommen til informasjon om fagvalg for 1ST for skoleåret
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Denne informasjonen gjelder for
Effektiv undervisning
Find Fraud B4 it Finds You!
Orientering om valg av programfag 2017
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Citations and citation databases
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Student Exchange to Japan
Advisers Lisbeth Aune Ingunn Yttersian
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Orientering om valg av programfag 2018
Et kognitivt perspektiv på læring
Your Link to the Global VMware Community.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Managing Money - presentation of the project and app
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Resultater for Rettsvitenskap &
Praksiser i utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
Bedre gjennomføring i matematikk
Citations and citation databases
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
A review of exploration activity and results on the NCS
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Nå er vi spente!.
Hva vil det si å være studieforberedt?
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
The Norwegian Centre for ICT in education
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Utskrift av presentasjonen:

National Academies Northstar Summer Institute To be arranged at University of Oslo: Four days course on scientific teaching focusing on student active methods Monday 18th to Thursday 21st of June 2018.

Kompetansesenter for Undervisning i Realfag og Teknologi (KURT) KURTS arbeidsgruppe Winnie Eskild, IBV Gro Smistad, Farmasi Peter Alestrøm, NMBU Tone F. Gregers, IBV og KURT Cathrine W. Tellefsen, MN og KURT Sølvi Haavik, MN adm Etter et initiativ fra Winnie Eskild, Uwe Klein og Hans-Petter Hersleth, som deltok på Summer Institute i Minnesota i 2016.

Would you like to join us in June? Competence centre for STEM teaching (KURT) Would you like to join us in June?

Topics covered Scientific teaching Active learning Assessments Competence centre for STEM teaching (KURT) Topics covered Scientific teaching Active learning Assessments Framework for constructing a teachable unit Institutional transformation Based on this textbook

Teaching in modern environments Competence centre for STEM teaching (KURT) Teaching in modern environments

Budsjett $23 000 + IBV stiller med lokaler. Kompetansesenter for Undervisning i Realfag og Teknologi (KURT) Budsjett $23 000 + IBV stiller med lokaler. MN stiller med arbeidskraft. University of Minnesota stiller med arbeidskraft.

Da ser vi på nettsidene! www.mn.uio/kurt Kompetansesenter for Undervisning i Realfag og Teknologi (KURT) Da ser vi på nettsidene! The course consists of an intensive four day workshop on evidence-based teaching lead by instructors from the Summer Institutes. You will be working in small groups according to disciplinary area, and you will work on your own preferred course. www.mn.uio/kurt Due to a limited number of places, we ask that you register as soon as possible.  Please note that you must be able to attend the full four days in order to register for this course. Accreditation When you have completed the four day course you will receive an attestation from the Faculty of Mathematics and Natural Sciences. This is documentation for your work on educational and teaching development which may form part of your educational portfolio.

Digital kompetanse i fremtidens skole KURT Digital kompetanse i fremtidens skole Et forsøk på å se hva som kommer – ikke politisk, men proaktivt

Skolens behov i nær framtid KURT Skolens behov i nær framtid Programmering og modellering X (ProMod): 50 nye skoler skal tilby dette programfaget (Utdanningsdirektoratet, 2017) fra høsten 2018. Nye læreplaner i matematikk: arbeidet starter høsten 2018. Innføring høsten 2020. Nye læreplaner i programfagene (fysikk, kjemi, biologi og geofag) med kompetansemål knyttet til numeriske metoder. Innføring høsten 2021.

KURT Tre grupper Gruppe 1: Noe behov for etterutdanning av programfaglærere ProMod vgs: Vår 2018 og litt utover høsten 2018. Gruppe 2: Stort trykk på etterutdanning av matematikklærere alle trinn i skolen: Høst 2019 og vår 2020. Gruppe 3: Behov for etterutdanning av programfaglærere i naturvitenskap: Høst 2020 og vår 2021 Åpent spørsmål: Hvordan kommer programmeringskompetanse til å se ut i naturfaget? Vil naturfaglærere også ha behov for etterutdanning? På hvilket nivå?

Behov og arbeidsform Utvikle ulike etterutdanningskurs KURT Behov og arbeidsform Utvikle ulike etterutdanningskurs Behov for forskningskompetanse i Computational Thinking knyttet til matematikkdidaktikk Forslag til arbeidsgruppe Personer som skal arbeide med dette bør alle ha interesse for hvordan vi på best mulig måte kan styrke fagene gjennom programmering, modellering og data science. Arbeidsdeling UiO – OsloMet?

UiOs rolle i den digitale utviklingen KURT UiOs rolle i den digitale utviklingen ProMod-kurs kan brukes til posisjonering, men vi må handle raskt MN er i forkant med å tenke på og ta hensyn til hvordan disiplinfagene utvikler seg. Her er digital literacy og data literacy sentrale komponenter. I tillegg har vi fagdidaktisk forskningskompetanse (som bør bygges sterkere). TWEETS Digital kompetanse er noe mer og dypere enn å anvende digitale verktøy. Digital kompetanse utvikler disiplinfagene i ny retning. Det tar vi på alvor ved UiO. Lektorprogrammet  i realfag ved UiO - to SFU’er i aksjon. Se filmen: https://youtu.be/zQsKQDrvHw0