IT-ledernettverket 18. april 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Advertisements

Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Oppsummering tiltaksseminar - I 1.Vurdering av forslag til modell –God beskrivelse av status i dag og utfordringer –Stor sett enighet om modellen –Forslaget.
Prosjekt Bedre forskerstøtte
Prosjekt Bedre forskerstøtte Status og framdrift.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
ORGANISASJONSPROSJEKTET
Administrativ organisering
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-investeringer i et femårsperspektiv
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Endringsprosesser ved UiT
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning
USITs Målbilde og prioriteringer
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Prosjekt Digitalt pensum
Rutiner for bruk av URKUND ved UiO
Satsinger budsjett 2019 SG BOTT:ERP Digitaliseringsprogrammet
Standardisering av IT-virksomheten
Oppstartsmøte Prosjektcontrollernettverk Terje Bakke og Thomas Kjensli
Fellesmøte lokal IT og USIT 29. november 2018
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
SST – underavdelingssamling
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Workshop 1 med arkivarene
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
UiO: Økonomi og lønn MED 08/
Program for administrativ forbedring og digitalisering
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Ressurser og økonomi:
UiO: Økonomi og lønn MN 25/
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
Gevinstrealiseringsstrategi
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Administrative fellesløsninger
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Programkontoret.
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

IT-ledernettverket 18. april 2018 Prosjekt IT drift

Styrevedtak IT drift Det er bred enighet om at det er nødvendig å gjennomgå IT-driften ved UiO med tanke på forbedring og effektivisering. Overordnet mål er å standardisere og effektivisere IT-driften. Eksempler på foreslåtte områder er innkjøp av utstyr, organisering av brukerstøtte for studenter og ansatte, klientdrift og nettverksdrift. Arbeidet må ses i sammenheng med Masterplan for IT (se D-sak 3). I organiseringen av IT-driftsprosjektet og prioritering av delprosjekter må koblingen mellom prosjektet og masterplanarbeidet ivaretas. Utviklingen av nye tjenester må ta hensyn til brukernes opplevelse av tjenestene (studenter, vitenskapelig ansatte og teknisk/administrativt ansatte). Dette innebærer at enhetene involveres i å definere, prioritere og sette mål for delprosjektene, og at brukerne involveres både i utforming og gjennomføring. 18. april 2018

Programstruktur: Administrativ forbedring og digitalisering Programeier Universitetsdirektør Programstyre GJENNOMGÅENDE PROSESSER Dekan-møtet/ Direktør-nettverk Programleder Styringsgruppe Styringsgruppe Styringsgruppe Styringsgruppe Prosjekt Sak/arkiv Prosjekt ERP Felles-løsninger Prosjekt IT-drift 1 2 3 Medvirkning og medbestemmelse: Tjenestemannsorganisasjoner, vernelinje, medarbeiderinvolvering, referansegrupper Lokale forbedrings-prosjekter Programkontor: Felles rammeverk og metodikk for administrativt forbedringsarbeid (prosjektmodell, prosessverktøy, erfaringsutveksling, ressursteam, gevinstrealisering risikoanalyser, administrativ støtte for programmet, mm) 18. april 2018

IT-kostnader IT-kostnader (tall i tusen) UiO NTNU UiB UiS UiT HiOA IT sentralt 169 843 216 241 150 319 69 156 142 193 75 304 Sentraladministrasjon 87 045 122 677 51 352 22 550 47 101 7 119 Fakulteter 173 654 224 638 60 497 21 144 44 999 11 430 Uspesifisert 534 -623 Totale IT-kostnader 430 542 563 555 262 701 112 850 234 293 93 230 Andel IT av totalbudsjett 5,4 % 6,7 % 6,1 % 7,0 % 6,4 % 3,7 % Inntekter fra IT-tjenester til andre org. 62 829 13 532 19 885 14 797 18. april 2018

IT-ansatte per fakultet Årsverkallokering Lokal IT 2016 Kategorier HF Jus MN MedFak OD SV TF UV KHM NHM UB Sum Infrastruktur 1,0 0,0 3,9 1,1 1,8 1,5 0,1 0,4 0,2 11,1 Infrastruktur HPC 4,6   5,7 Arbeidsstasjoner 0,7 6,4 2,9 2,0 0,3 0,6 18,7 Print 0,5 1,3 5,2 Brukerstøtte 7,9 2,5 10,7 8,7 3,4 7,5 2,7 48,0 Lokalnett Trådløst nettverk Led./adm/info 2,1 1,6 10,0 Administrative systemer 0,8 6,8 AV 2,2 1,9 0,9 13,4 Annet 4,5 16,3 Totalt 18,0 8,4 39,5 26,9 9,5 17,2 1,2 8,5 7,8 140,9 18. april 2018

Prosjektet Hovedprosjekt Delprosjekter enkelttjenester Organisering og samhandling lokal og sentral IT Gevinstrealisering? Delprosjekter enkelttjenester Valg, kostnader fokus, effektivitet Fokus på hele prosessen Hele prosessen, 18. april 2018

Mulige delprosjekter Klientdrift Prosess fra bestilling, installasjon, drift, brukerstøtte til nedleggelse Utskrift Klient-software SAM-prosjektet inkludert Nettverk AV Helpdesk: 0-linje, 1-linje og 2-linje organisering 18. april 2018

Delprosjekt Beskrive dagens prosess Kostnader, inkludert ÅV lokalt og sentralt Beskrive alternativer med kostnader Dagens løsning Alternativer Beslutning Implementering 18. april 2018

Avgrensinger IT i utdanning og IT i forskning – Masterplan for IT Administrativ IT – SKAIT og BOTT:HR og økonomi og BOTT:SA Tjenester kun USIT leverer Eks e-post 18. april 2018

Alternative gjennomføring Pilotere noen delprosjekter? Forhold mellom delprosjekter og hovedprosjekt? Diskutere, noen dilemmaer, gå først løs på delprosjekter, så konsekvenser for organisering lokal – sentral, 18. april 2018

Videre arbeid Neste møtet i programstyret 24. mai: Forslag til prosjektmandat Forslag til styringsgruppe Forslag til prosjektleder 18. april 2018