Tall som teller? Nordisk Administrativt Forbund og Partnerforums frokostmøte 22.05.18 Viserektor ved UiO Åse Gornitzka.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Resultatindikatorer for plan 2014 – 2016 KDs nasjonale styringsparametre HiOAs resultatindikatorer HiOAs analysegrunnlag Oppdatert etter møte med AEW.
Advertisements

Resultatindikatorer 2013 I de følgende fire foilene er resultatindikatorene som skal benyttes i årsplan listet opp og det er gitt en nærmere.
Til bruk for fakultetene, instituttene og SPS i forbindelse med forberedelse og opplegg til høstens styringsdialogmøter og arbeid med langtidsplan
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
Innstegsstillingen i det norske karrieresystemet Svein Kyvik.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Fridadata til finansieringssystemet
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Finansieringssystemet
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Lønnsutvikling for stillinger som benyttes ved HiL Kilde Statens sentrale tjenestemannsregister pr
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Universitets- og høyskolesektoren: sentrale utfordringer Statssekretær Per Botolf Maurseth På Universitets- og høgskolerådets rektorskole Asker, 26. september.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
Tilstanden i MNT-fagene og Kunnskapsdepartementets oppfølging Steinar Johannessen, UH-avdelingen, KD.
©TNS 2016 Velkommen til frokostmøte. ©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016 Av Berit Solli Arkitektbedriftene 4. februar Frokostmøte.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
1 1 KOSTRA kommunehelse og pleie og omsorg Nytt spørsmål om tannhelse i Skjema 1.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Publiseringsanalyse 2011 Erik Ruud. Hovedtrekk ,6 160,9 240,8 245,8 Opprettholder økningen fra 2010 Samlet tellende publisering øker med.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Undervisnings- og vurderingsformer
Forskerpersonalet i Norge
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
NTNU BRUSSEL | TOKYO.
KOSTRA kommunehelse og pleie og omsorg
Velkommen til August 2017.
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Studiebarometeret
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og kunstnerisk.
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Forslag til foreløpig fordeling av statlig bevilgning 2012
Balansert omstilling for utvikling
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
Kjønnssammensetning Lederforum 27. september 2010.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Master i regnskap og revisjon
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Den nasjonale studentundersøkinga om studiekvalitet
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Innspill til programrådsmøte
Kandidatundersøkelsen 2018
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Gjennomføring etter 5 år
Hvordan lykkes med utveksling?
Studieledernettverket 15. februar 2019
Seminar adm.studieledernettverk 15. februar 2019
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Ny episode av gjennomføring og frafall
Utskrift av presentasjonen:

Tall som teller? Nordisk Administrativt Forbund og Partnerforums frokostmøte 22.05.18 Viserektor ved UiO Åse Gornitzka

3 % 2 °C TALL SOM TELLER 2 % <10 % <15 % 36,9 %

Tall og offentlig styring Oppmålingen av verden: en dataeksplosjon Offentlig styring: en resultatrevolusjon Datarikdom og informasjonsfattigdom? Datarikdom og kunnskapsløshet?

Publiseringspoeng, forfatterandeler, artikler, monografier Regnskap, budsjett, økonomidokumenter Årsrapport og revisjonsberetning Avlagte doktorgrader, personer i organisert doktorgradsutdanning, gjennomstrømning Antall årsverk, gjennomsnittsalder, aldersintervaller Utvekslingsstudenter, studenter med utenlandsk statsborgerskap Areal og leieforhold, studentsamskipnader, biblioteker og universitetsmuseene

Styringsparameter 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Gj.snitt statlige inst. 2017 Andelen bachelorkandidater som gjennomfører på normert tid 28,07 28,44 30,83 29,82 30,16 30,06 47,25 Andelen mastergradskandidater som gjennomfører på normert tid 41,81 43,18 42,69 40,78 43,29 42,11 49,11 Andelen ph.d.-kandidater som gjennomfører innen seks år 65,55 64,06 65,14 65,82 66,72 63,31 65,93 Skår på hvordan studentene oppfatter studiekvaliteten - 4,09 4,04 4,05 4,06 4,03 Faglig tidsbruk (timer) per uke blant heltidsstudenter 33,48 34,71 35,06 34,41 34,87 Antall publiseringspoeng per faglig årsverk 1,84 1,71 1,73 1,76 1,77 1,16 Verdien av Horisont 2020-kontrakter per FoU-årsverk 7 864,68 5 670,78 6 312,33 13 770,44 Andel utreisende utvekslingsstudenter på Erasmus+ av totalt antall studenter 0,77 0,92 1,1 0,65 1,47 1,25 0,96 Andel mastergradskandidater sysselsatt i relevant arbeid et halvt år etter fullført utdanning 76,24 75,13 74,5 Bidragsinntekter fra Forskningsrådet per faglig årsverk 217,51 228,08 211,42 233,46 248,45 265,32 159,53 Andre bidrags- og oppdragsinntekter per faglig årsverk 111,81 150,55 145,34 144,9 136,22 132,59 140,33 Andel forskningsinnsats i matematiske, naturvitenskapelige og teknologiske fag (MNT-fag) 34 30 Kandidattall på helse- og lærerutdanningene 801 787 778 773 825 865 Antall studiepoeng per faglig årsverk 312,38 309,64 306,56 302,64 293,28 295,33 440,25 Andel kvinner i dosent- og professorstillinger 27,55 28,84 29,23 30,03 30,62 31,69 29,38 Andel midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstillinger 23,77 23,3 23,11 23,48 24,9 25,07 17,01

Vi vet mer med kvantitative indikatorer enn uten dem Tall har fordelingskonsekvenser Tall har vurderingskonsekvenser Tall har forståelseskonsekvenser

Er tall til å stole på – tre grunner til skepsis Produksjonsskjevheter Koblingsskjevheter Bruksskjevheter «Tallpolitikk» Tall i en institusjonell kontekst -

Politikere bruker ikke informasjonen de får gjennom indikatorer