BIBBI-emner i Norsk webDewey

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Advertisements

Nasjonale bibliografiske tjenester
Oppstilling i bibliotek Norske erfaringer
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Registeret til DDK5 En bok uten register er som et rom uten lys
«Nån jävla ordning ska det va’» Små folkebibliotek om Dewey Unni Knutsen, 21. mars 2012.
BS emneord Kjersti Feiring Myrtrøen Bibliotekmøtet Hamar 2010.
Ingebjørg Rype NKKI/Nasjonalbiblioteket
Unni Knutsen Nasjonalbiblioteket, avdeling Oslo
Bibliotekkatalogen vs. Google Kjersti Feiring Myrtrøen Januar 2006.
BS Selger bøker og annet materiale til bibliotek Katalogiserer alt vi selger: bøker, lydbøker, filmer, musikk, elektroniske medier 7-8 som.
Hva er mapping? Og hva er poenget?
Dynamiske hyllesignaturer
Norsk webversjon av Dewey
Miriam Bakkeli om resultater fra bacheloroppgaven våren 2010
BS Katalogiserer alt vi selger: bøker, lydbøker, filmer, musikk (+ elektroniske medier) - ca poster i året De fleste folkebibliotekene.
Prosjekt ny norsk Deweyutgave (DDK5) prosjektleder og redaktør Isabella Kubosch.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Biblioteksentralens emner og emneordssetting Biblioteksentralens emner i WebDewey BS-emner i norsk WebDewey.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
KOSTRA-skjema 13, Kommunale boliger Ny-utvikling av skjemaet – hvorfor og hvordan?
Fra DDK5 til DDK23 Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
Klassifikasjonspraksis og klassifikasjonspolitikk Ingebjørg Rype Nasjonalbiblioteket.
0-9 med Dewey. Oversikt Deweys desimalklassifikasjon – grunnleggende struktur Hvordan klassifisere etter DDK Funksjoner og prinsipper i hovedtabellene.
Introduksjon til Norsk WebDewey
Skogeierens rolle og muligheter Vårt grønne gull - Mulighetskonferanse Sarpsborg, 3. mai 2012 Ragnhild Borchgrevink Administrerende direktør Viken Skog.
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger. Disposisjon WebDewey Search Tilgjengelige datasett.
Rettskilder til fots – august Juridisk bibliotek Nordens største jusfaglige bibliotek Hovedbibliotek i Domus Bibliotheca (1. etasje) Læringssenter.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
Alma og vi. Blåskjermen + ASK BibliotekeneSluttbrukerneEierneBibsysorganisasjonenBibliotekarene ALMA + Oria.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
Opplæring i norsk WebDewey Ingebjørg Rype. Bakgrunn– hvorfor WebDewey, hvorfor fullstendig oversettelse? Om prosjektet Lisenser.
Norskfaget i 1. klasse.
0-9 med Dewey.
Hva er feriepenger og hva er inntrekk ferie?
Norsk WebDewey: Sluttbrukerløsninger
Hva er mapping? Og hva er poenget?
Murerfaget Fliser i storformat
BS-emner i norsk WebDewey
Opplæring i norsk WebDewey
Hvorfor mapper vi? Forankring av mappingprosjektet
Hvorfor mapper vi? Ledermøtet på UB, 13. desember 2016
Bibliotekmøte i Nordland, september 2017 Helén Sakrihei
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Pansoft, WebDewey 2.0 og MARCXML
Dewey: Gjenfødt digitalt
Depotbiblioteket. Biblioteksøk. «Fra fjern og nær»
Etter denne timen skal du kunne:
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Orden i eget hus åpner nye dører Viola Kuldvere Mari Lundevall
BS Selger bøker og annet materiale til bibliotek
RFID på Deichmanske bibliotek [Petter gjør foil 1-10]
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Eric Jul PSE, Inst. for informatikk
Den andre verdenskrigen
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Sitering, referering og plagiering
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

BIBBI-emner i Norsk webDewey Kjersti Feiring Myrtrøen Biblioteksentralen Oktober 2013

Fordeler med BIBBI-emner i Norsk webDewey Noen konsekvenser av overgang fra DDK5 til DDC23

BIBBI-emner Emnestreng Deweynummer Generelle emner (650) Trær 582.16 Trær - Europa 582.16094 Trær : skogbruk 634.9 Geografiske emner (651) Storbritannia – London – Historie 942.1 Storbritannia – London – Historie - 1603-1714 942.106 Personemner (600) Næss, Arne, n., filosof og forfatter, 1912-2009 198.1 : fjellklatring 796.52

Hvorfor BIBBI-emner i Norsk webDewey? 4 gode grunner: Folkebibliotekene bruker BIBBI-emner Både bokmål og nynorsk Binder sammen DDK5 og DDC23 BIBBI-emner for norske forhold

1. Folkebibliotekene bruker BIBBI-emner Nesten alle folkebibliotek abonnerer på BIBBI-data BS setter emner på all fag- og mye skjønnlitt. Vil finne de samme emnestrengene i webDewey som i katalogpostene Kan søke på BIBBI-emner i webDewey Letter overgangen fra DDK til DDC23

2. Både bokmål og nynorsk Registertermene i Norsk webDewey er kun på bokmål BIBBI-emnene er både på bokmål og nynorsk Viktig for folkebibliotek i nynorsk-kommuner å få emneord på eget målføre

3. Binder sammen DDK5 og DDC23 BIBBI-emnene vil være klassifisert etter både DDK5 og DDC23 Er derfor mulig å se både ny og gammel klassifikasjon i webDewey Letter overgangen fra DDK5 til DDC23

Fra DDK5 til DDC23 Emnestreng DDK5 DDC23 Storbritannia – Birmingham – Historie 942.4 942.496 Storbritannia – Blackpool – Kulturhistorie 942.7 942.765 Storbritannia – Bristol – Reisehåndbøker 914.23 914.239304 Storbritannia – Historie – -1066 941.01 Storbritannia – Historie – 924-1016 941.017 Storbritannia – Historie – 924-940 941.0171 Storbritannia – Historie – 940-959 941.0172 Storbritannia – Historie – 959-978 941.0173 Storbritannia – Historie – 978-1016 941.0174

4. BIBBI-emner for norske forhold Norsk webDewey er oversatt direkte fra amerikansk utgave: Mange bygde numre for amerikanske forhold Få bygde numre for norske forhold

4. BIBBI-emner for norske forhold (forts.) MEN: BIBBI-emnene vil bidra til emneord for norske forhold Emnene bygger på bøker i norske folkebibliotek Bygde numre for norske forhold vil kunne opprettes i webDewey på grunnlag av BIBBI-emnene

Antall BIBBI-emner 45.000 emnestrenger 29.000 generelle emnestrenger (tag 650) 9.000 geografiske emner (tag 651) 7000 personemner (tag 600) I tillegg et lite antall korporasjoner (610), konferanser (611), standardtitler (630)

Arbeid med strengene Alle strengene må omklassifiseres fra DDK5 til DDC23 Mange nye strenger må opprettes på steder og historiske perioder Har begynt – men ser det vil ta lang tid hvis vi ikke får ekstra personalressurser til dette

Konsekvenser av overgang til DDC23 Emnene mer oppdelt Lengre numre Vanskeligere å klassifisere? Enklere å bruke samme nummer som andre utenlandske bibliotek (LC m.fl.) Kan være vanskeligere å få emnestrenger og deweynummer til å «stemme» - Vi fortsetter å mappe emner og dewey

Emnene mer oppdelt For detaljert for folkebibliotek? Oppdeling av ispinner i «iskrempinner» og «saftispinner» Oppdeling i «kalkulatorer» og «programmerbare kalkulatorer» Svært detaljerte historiske perioder for noen land Kan være for mye/vanskelig å bruke hjelpetabellene helt ut? Særlig for 800 (litteratur)

Lengre numre Vi må skille mellom: deweynummer i tag 082 hyllesignatur i tag 090 Klassifikasjon og hyllesignatur har to ulike bruksområder!

Klassifikajonsnummer (tag 082) Hvorfor klassifisere helt ut og bruke hjelpetabeller? Et fullstendig deweynummer uttrykker hele emnet Bruke samme klassifikasjonsnumre som LC m.fl. I marc21 kan deweynummeret deles opp i de enkelte deler i egne felt (083, 085) Gir muligheter til å søke på deler av deweynummeret (for eksempel søk på -9481 i alle poster og finne alt om Norge)

Hyllesignatur (tag 090) Hyllesignaturen bestemmes av biblioteket Sier hvor boka står på hylla Deweynummer Bokstav Kategori Vanlig i folkebibliotekene å stille opp faglitteratur etter deweynummer, skjønnlitteratur etter første bokstav(er) i forfatterens etternavn – selv om det også er en del kategorisering

Hyllesignatur = forkortet deweynummer? BS bruker nå hele deweynummeret som hyllesignatur Trenger ikke 13 siffer i hyllesignaturen Forskjell på store og små bibliotek Forskjell på deler av samlingen Hvordan kutte? Kutte etter tre siffer etter punktum? (kan gjøres automatisk) Følge forkortningsgraden i webDewey? (krever manuelt arbeid)

Hvordan kutte hyllesignatur? Brystkreft – Biografi = 362.19699/440092 Følge forkortet utgave: 362.19699 (svulster) Automatisk kutt: 362.196 (alle sykdommer) Norsk språk – Bokmål – Ordbøker = 439.8/23 Følge forkortet utgave: 439.8 (kan ikke skille norsk og dansk) Automatisk kutt: 439.823 Motstandsbevegelser – Norge – Verdenskrigen, 1939-1945 = 940.54/8509481 Følge forkortet utgave: 940.54 (alt om krigens militære historie) Automatisk kutt: 940.548 («Andre militære emner» - også for få sifre?)

BS klassifikasjonspraksis for DDC23 I utgangspunktet vil vi klassifisere helt ut og bruke alle hjelpetabeller (i 082) Vi samarbeider med NB og vil ha samme klassifikasjonspraksis Diskusjoner om norsk praksis med NB og NKKI Idealet er «ett deweynummer i hele verden» - i hvert fall ett nummer i Norge Vi vil ha en forkortet hyllesignatur, men er ikke helt sikker på hvordan

Oppsummering Mer krevende klassifikasjon i DDC23 enn i DDK5 – men kan gjenbruke numrene uavkortet fra LC og andre utenlandske kataloger Lengre numre – vi må skille mellom deweynummer og hyllesignatur BIBBI-emner godt hjelpemidler i Norsk webDewey Vi jobber med avtale mellom NB og BS