Avdeling for helse og ulikhet, Folkehelseinstituttet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Barn og unges helse Levanger kommune
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
1 Bidrar far mer hjemme når mor er i jobb? Ragni Hege Kitterød og Silje Vatne Pettersen Statistisk sentralbyrå.
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Spesialundervisning – en rettferdig praksis? Betydningen av sosiodemografiske faktorer for vedtak Marianne Nilsen Kvande NTNU Samfunnsforskning Besøksadresse:
BERGEN KOMMUNE BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGENE VÅREN 2015.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Foreldremøte på vg3 Onsdag Hvordan er det å være 18 år og VG3-elev Hva kan skole – hjemsamarbeid være når eleven er over 18 år? Ung i Oslo 2015.
Virker idrett forebyggende på ungdoms psykiske helse? Wichstrøm, T. & Wichstrøm, L. Addiction, 104,
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Kan gradering av sykefravær forebygge senere uføretrygding? Arnstein Mykletun Avdelingsdirektør ved Avdeling for samfunn og psykisk helse Nasjonalt folkehelseinstitutt,
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
ANT. Fakta I gjennomsnitt drikk nordmenn over 15 år cirka 8 liter rein alkohol per år. Sidan tidleg på 1990-talet har alkoholforbruket auka med cirka.
Utvalgte resultater for SVGS
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 2H 2016
Alkoholbruk blant unge i Agder
Samarbeid mellom skole og barnevern
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Fattigdommens sosiale kostnader
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Ny kurve for symfyse-fundus mål
Ung-HUNT4: Velkommen!.
Utvalgte resultater for SVGS
Store forskjeller i arbeidsledighet
Nettverksledersamling
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
Regionale utviklingstrekk og konsentrasjonstendenser
ADHD er egentlig tre diagnoser:
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Erfaringer med studenter
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Margrethe Helgebostad
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Psykisk helse.
Befolkningsframskrivinger 2018
Nettverkssamling HELSE OG SOSIAL | AVDELING
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Ungdata-undersøkelsen 2018 i Trøgstad
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Den skandinaviske biogasskonferansen 2018
Boforhold og velferd En empirisk studie Kristine von Simson
Kompetanseutvalget (2017- )
Forutsigbarhet av atferd i voksen alder
Presentasjon for Valler videregående
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Avdeling for helse og ulikhet, Folkehelseinstituttet Konsekvenser av psykiske plager blant ungdom for utdanningsprestasjoner Miriam Evensen Postdoktor Avdeling for helse og ulikhet, Folkehelseinstituttet 5. april 2018

Psykiske helseplager blant unge–et sentralt folkehelseproblem 15–20 prosent av barn og unge har nedsatt funksjon på grunn av symptomer som angst, depresjon og atferdsproblemer (Merikangas et al., 2010) Debatteres om det også er en økning? Viktig å undersøke om dette har konsekvenser for et bredt sett av senere livsutfall Som utdanning, arbeidsmarked, familiedanning

Denne studien: konsekvenser av psykiske plager i ungdomstiden for karakterprestasjoner (upublisert materiale) Fører psykiske helseplager til lavere karakterprestasjoner? Skiller mellom ulike typer psykiske plager Internaliserende (symptomer på angst og depresjon) Eksternaliserende (atferds- og konsentrasjonsproblemer) Er konsekvensene av psykiske plager like for gutter og jenter? Source: Lee et al., Science (2014)

Hvordan kan psykiske plager påvirke utdanningsutfall? Funksjonsnedsettelse Symptomer på psykiske plager, som lite søvn og bekymring, reduserer generell fungering Sosial respons F.eks. utvisning, sosial eksklusjon, reduserte forventninger fra lærere eller andre Tidligere forskning vist at eksternaliserende plager ser ut til å bety mer for utdanning enn internaliserende plager F.eks., Miech et al., 1999; Currie and Stabile 2007; McLeod et al., 2012; Evensen et al., 2016

Data og utvalg Spørreskjema fra Ung HUNT II, ungdomsdelen av Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag 8,200 ungdommer mellom 13-19 år deltok i 2006-2008 Utfylt i en skoletime, med høy responsrate (om lag 78 %) Bruker informasjon kun fra elever som var i ungdomsskolen (13-16) når de fylte ut spørreskjema (N=4,202) for å minimere revers kausalitet Koblet spørreskjemainformasjon mot registerdata på utdanning og demografiske variabler Kontrollvariabler: fødeår, foreldres utdanning, mors alder ved fødsel, paritet, antall søsken, skilsmisse, skole ID (fasteffekt), mors ID (søskenfasteffekt)

Mål på psykiske helseplager og utdanningsprestasjoner Internaliserende plager (Hopkins Symptoms Checklist 5) Angst og depresjon 5 spm (f.eks. følt deg redd eller engstelig, bekymret deg mye for ting) Eksternaliserende problemer Konsentrasjonsvansker 2 spm. (vanskelig å sitte stille, problemer med å konsentrere meg) Atferdsproblemer 4 spm. (f.eks. krangler med lærer, havner i slåsskamp) Grunnskolepoeng målt ved 16 års alder (GPA) Summen av karakterer i 11 fag og eksamen, varierer mellom 11 and 66 Karakteren gitt av faglærer med unntak av eksamenskarakter som er satt av ekstern sensor (anonym) Ser også på differansen mellom standpunkt og eksamen i trekkfag (norsk skriftlig, engelsk, matte) Alle indikatorer er z-standardiserte (gjennomsnitt = 0, s.d. = 1)

Deskriptiv statistikk Table 1: Descriptive statistics selected variables. Girls Boys Differencein means Mean Std.dev GPA 42.37 8.23 38.03 7.57 4.33*** Internalizing problems 1.58 0.42 1.30 0.58 0.28*** Attention problems 1.88 0.70 1.94 0.63 -0.05 Conduct problems 1.22 0.45 1.39 0.32 -0.17*** N 2149 2053 Jenter: høyere karakterer og mer internaliserende plager Gutter: mer eksternaliserende plager, særlig adferdsproblemer

Bivariate sammenhenger mellom psykiske plager og grunnskolepoeng separat for gutter og jenter Int: r = −0,07 Att: r = −0,25 Con: r = −0,23 Int: r = 0.05 Att: r = −0.26 Con: r = −0.24 Svake sammenhenger for internaliserende plager og GPA, klart sterkere for eksternaliserende Relativt like sammenhenger for gutter og jenter

Betydningen av psykiske plager for grunnskolepoeng. OLS. Full sample: 4, 202 Sibling sample: 502 Positive sammenhenger mellom internaliserende plager og GPA Negative sammenhenger mellom eksternaliserende plager og GPA

Betydningen av psykiske plager for grunnskolepoeng: Separate analyser for gutter og jenter Negativ betydning av eksternaliserende plager relativt lik for jenter og gutter Større kjønnsvariasjon for internaliserende plager

Psykiske plager og grunnskolepoeng over karakterfordelingen. UQR. Negativ betydning av atferdsproblemer er størst i nedre halvdel av karakter- fordelingen Mindre variasjon for konsentrasjons- og internaliserende plager

Forskjeller i karaktersetting ved standpunkt og eksamen etter psykiske helseplager. Grades Exam Difference (1) (2) (3) Internalizing 0.084** 0.078*** 0.014 (0.025) (0.019) Attention -0.129*** -0.112*** -0.031+ (0.018) Conduct -0.123*** -0.082*** -0.065** (0.017) (0.023) Child and family covariates Yes Fixed-effects specification School Observations 4,125 R2 0.231 0.179 0.102 Note: + P<0.10; * P<0.05; ** P<0.01; *** P<0.001. Robust standard errors clustered on FE-level.

Konklusjon Eksternaliserende plager i ungdomstiden har negativ betydning for karakterprestasjoner Dette samsvarer med internasjonal forskning Konsekvensene av å ha disse problemene for karakterprestasjoner varierer lite etter kjønn Men, gutter har mer eksternaliserende plager Tiltak som kan redusere psykiske plager kan ha positive effekter på lang sikt

Takk for oppmerksomheten! Epost: Miriam.Evensen@fhi.no