Innbyggerundersøkelse 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Evaluering av fire spesialiserte korttidsenheter Elektronisk spørreskjemaundersøkelse til ledere av 10 bestillerkontor i Oslo og 4 tjenestekontor på nedre.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Rapport av markedsundersøkelse
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Kundetilfredshets-undersøkelse postalt, juni 2008
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Merkevareundersøkelse Stavanger-regionen
Innbyggerundersøkelsen. Formål Mer kunnskap om..innbyggernes inntrykk av sin kommune..brukeres tilfredshet med tjenester og myndighetsorganer Utvikling.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen og Hanne Bogen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Politiet Politiet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Innowalk Brukerundersøkelse 2009.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Innbyggerundersøkelsen Forutsetninger 2012 antall svar % 2010 antall svar 39513,4% Samme fordeling kjønn 59 % kvinner – 41% menn Høyere andel.
Brukertilfredshet og KOSTRA
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Birkebeinerrennet 2015 Markedsundersøkelse.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Den norske.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Grunnskole.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
Personbrukerundersøkelse 2017
Norsk Finansbarometer 2016
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Lokal brukerundersøkelse for NAV-kontorene i Hordaland
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Frogner - bydelsrapport
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Innbyggerundersøkelse 2018 Presentasjon til Hamar kommunes formannskap 22.08.18

Oppsummering

Oppsummering av funn Hamar som kommune Generelt sett øker vurderingen av Hamar som kommune. De fleste oppgir at de er tilfredse med Hamar som hjemstedskommune. Særlig er det en økning i gjennomsnittet for utvalget restauranter, barer og generelle utelivstilbud, tilgangen på parkering for bil i sentrum og tilgangen på kulturaktiviteter. Nærmiljø og trygghet Flere opplever nærmiljøet som trivelig sammenliknet med 2013. Flere opplever nærmiljøet som barnevennlig. Flere opplever at det finnes attraktive boligområder i Hamar. Flere opplever at det er trygt å bo i Hamar. Det er færre som tror de kan bli utsatt for kriminalitet og det er flere som mener at det er trygt å ferdes i Hamar om kvelden. Befolkningen opplever i økende grad at sykehustilbudet er forsvarlig. Tilfredshet med kommunale tjenester Tilfredsheten med de kommunale tjenestene alt i alt stiger. Brukertilfredsheten er stabil på de fleste områder, men det er en signifikant positiv utvikling for tilfredsheten med parker/lekeplasser og med bibliotektilbudet. Tilfredsheten blant ikke-brukere er generelt stigende. Tilgjengelighet, innflytelse, tillitt og omdømme Flere opplever at de er tilfreds med muligheten til å oppnå kontakt med politikere, flere opplever tillitt til politikerne i Hamar og flere opplever innflytelse på politiske beslutninger i Hamar. Omdømmet til Hamar er forbedret mellom 2013 og 2018. Vurderingen av inntrykket av Hamar kommune stiger med 10 snittpoeng. Flere opplever også at kommunen evner å prioritere de riktige tingene og at kommunen utnytter sine ressurser på en effektiv måte. Tilknytting og tilhørighet Noe færre opplever i svært stor grad tilknytting/tilhørighet til Hamar. Samtidig øker andelen som vil anbefale Hamar til venner/bekjente og andelen som sier de vil bo i Hamar om 5 år.

Om undersøkelsen I alt 3000 av Hamars innbyggere fikk tilsendt et postalt skjema med følgeskriv og svarkonvolutt i posten. Respondentene kunne svare på et papirskjema vedlagt ferdigfrankert svarkonvolutt eller på internett ved å oppgi unikt passord utdelt i følgebrevet. Følgebrevet som var signert av kommunens ordfører og rådmann, informerte om formålet med undersøkelsen, konfidensialitet, svarfrist og premier. Undersøkelsen ble sendt ut den 31.05.2018. Det ble sendt en påminnelse per SMS til de som ikke hadde svart den 14.06.2018. Undersøkelsen ble lukket den 20.06.2018. Alle som svarte var med i trekning av to billetter til A-HA-konsert på Stortorget og fire gavekort á 1.000 kroner i Hamar kulturhus. Espen Overskott har vært Kantar TNS sin kontaktperson i Hamar kommune og har hatt ansvar for utvikling av kommunens spørreskjema. Ådne Hindenes og Joakim Wold Nylén er ansvarlige konsulenter i Kantar TNS. De har bistått i utformingen av spørsmål, gjennomføringen av undersøkelsen og har utformet rapporten. Utvalget på 3000 ble trukket representativt på alder og kjønn blant kommunens innbyggere. Kantar TNS sin befolkningsbase ble benyttet. I alt svarte 1.089 av kommunens innbyggere på undersøkelsen. Svarene fordeles med 673 ved bruk av postale skjema (62 prosent) og 416 svar (38 prosent) ved bruk av webskjema. Dette gir en svarprosent på 36,3 %.

Vurderinger av bostedskommunen

Positiv tendens i vurderingen av bostedskommunen Særlig vurderes utvalget av restauranter, barer og generelle utelivstilbud bedre.

Positiv tendens i vurderingen av bostedskommunen Særlig vurderes tilgangen på parkeringsplasser for bil bedre enn i 2013.

Positiv tendens i vurderingen av bostedskommunen Særlig vurderes tilgangen til kulturaktiviteter bedre enn i 2013.

Økning i tilfredshet med Hamar som hjemstedskommune

Nærmiljø og trygghet

En større andel vurderer nærmiljøet som trivelig og barnevennlig og befolkningen opplever i større grad at det er attraktive boligområder i kommunen.

Flere er trygg på å ikke bli utsatt for kriminalitet og for å kunne ferdes ute på kvelden Det er også flere som er trygg på sykehustilbudet i regionen.

Tilfredshet med kommunale tjenester

Bibliotektilbudet blir vurdert best av brukerne Fremkommeligheten på gater/fortau på vinteren blir vurdert lavest.

Tendensen er stabilitet i brukertilfredsheten Negativ, men ikke signifikant, tendens i brukertilfredsheten med tilretteleggingen for funksjonshemmede

Signifikant positiv tendens for to områder Tilfredsheten med parker/lekeplasser og med bibliotektilbudet er klart stigende.

Positiv, men ikke signifikant, tendens for alle tre mål.

Signifikant positiv forbedring for bibliotektilbudet

Signifikant positiv forbedring for parker/lekeplasser.

Signifikant forbedring i tilfredsheten med kommunale tjenester

Tilgjengelighet, innflytelse, tillitt og omdømme

Positiv tendens på alle spørsmålene knyttet til tilgjengelighet, innflytelse og tillitt. Tilfredsheten med parker/lekeplasser og med bibliotektilbudet er klart stigende.

Hamar har fått et bedre omdømme siden 2013. Spesielt mener flere at Hamar evner å prioritere de riktige tingene. Økningen er på hele 14 snittpoeng.

Hamar har fått et bedre omdømme siden 2013. Spesielt mener flere at Hamar utnytter kommunens resurser på en god måte. Økningen er på hele 13 snittpoeng.

Hamar har fått et bedre omdømme siden 2013. Det er en økning på 10 snittpoeng i Hamars omdømme siden 2013.

Tilknytting og tilhørighet

Tilknytting til Hamar Andelen som sier de i svært stor grad føler tilknytting/tilhørighet til Hamar synker mellom 2013 og 2018. Andelen som sier de vil anbefale Hamar til bekjente øker fra 2013 til 2018. Andelen som sier de vil bo i kommunen om 5 år øker mellom 2013 og 2018.