Kommunikasjon i helsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Alfhild - leder Østlandet
12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Nordisk tilsynskonferanse
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Posisjonering Kapittel 10.
Kommunikasjonsstrategi Innherred Samkommune
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Likeverdige helse- og omsorgstjenester for innvandrerbefolkningen
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
1. 2 Forankring i lokalt folkehelsesamarbeid Kurslederkurs februar 2009 Toril Skoglund.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Psykologer i kommunene
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Fremme helse og forebygge sykdom
Gruppeundervisning /
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
Støttekontakttjenesten Støtte til en meningsfull fritid
Politisk påvirkning.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Frisklivssentralen - en kommunal forebyggende, helsefremmende og rehabiliterende tjeneste Notodden Frisklivssentral Fagleder Reidun Kasin Skoje.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Strategisk næringsplan for Rana Kommune SATSNINGSOMRÅDE MARKEDSFØRING OG OMDØMME PROSESSEN OG FREMDRIFTEN.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Tittel på ditt foredrag Sted, dato Foredragsholder Stillingstittel.
Program for interkommunalt nettverksmøte for innovasjon og velferdsteknologi Rogaland den 3.september 2015 på rådhuset i Eigersund Vi serverer enkel.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Markedsføring.
Plogspissprosjekt - sekretærens rolle i organisasjonen v/Britt Silseth
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Hvilke plattformer bruker dere?
Læringsdialogen legger grunnlaget for neste steg.
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
1 Kommunikasjon.
25. desember 2018.
Innovasjon i lokalarbeidet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Familiens hus Enebakk kommune TIDLIG TRYGG
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Firmanavn Produkter og tjenester
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Oppgaver Med ”forhold” menes: Aktiviteter Bygninger/arenaer
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Anne Wallace VISEPRESIDENT First Street Brunswick, GA 98052
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon i helsetjenesten - Hvorfor må flere tenke kommunikasjon????? Hvordan sette inn nye sidetyper: 1. Velg «Hjem»-fanen 2. Trykk nederst på «Nytt lysbilde»-knappen, og velg ønsket oppsett.

Konkurransen er knallhard

Hvilke oppgaver kan kommunikasjon løse? Eksempler friskliv: Gi støtte til å endre levevaner og mestre helseutfordringer Gi veiledning som retter oppmerksomheten mot friskressurser for helse og livskvalitet Understøtte brukerens egen læringsprosess Gi tilbud så tidlig som mulig ved økt risiko for sykdom Gi hjelp til å finne frem til lokale tilbud og aktiviteter som passer for den enkelte bruker Styrke innbyggernes kunnskap om levevaner og helse Være en samarbeidspartner i kommunens folkehelsearbeid

Hele helsetjenesten: «Posisjonering» Kan dere gjøre noe for å styrke posisjonen? Finansieringen? Kapasiteten? Troverdigheten og tilliten?

Markedsføring Alle er i et «marked» Alle må prioritere «markedskommunikasjon» Brukernes behov endres Nye muligheter med nye kanaler Tema for presentasjonen 22.09.2018

Støtte, inspirasjon og veiledning Den lokale «helseministeren» Råd og støtte kan også gis digitalt Helsetjenesten har en autoritet som bør brukes Mer og bedre kommunikasjon kan bidra til mindre forvirring om kosthold, amming, og hva er nå egentlig sunt nå om dagen? Tema for presentasjonen 22.09.2018

«Jeg så det på tv» Tilbudet ditt FINNES IKKE hvis ingen vet om det Tjenesten/tilbudet får ikke funding hvis ikke mange vet om det – og elsker det Tilbudet ditt «virker ikke» hvis ikke det begeistrer eller berører – eller løser noe Politikken er brutal men enkel: Tilbud blir lagt ned hvis ingen går i protesttog – så bli like populære som lokalsykehusene

Kommunikasjon i praksis i en presset hverdag Mål: Hva vil du oppnå? Hva kan kommunikasjon løse? Eks: Flere brukere, flere kolleger, bedre økonomi Målgrupper:…. Kanaler….. Budskap – hva skal vi prioritere? Tema for presentasjonen 22.09.2018

Potensielle brukere Rådmann, kommuneadm Kommune- politikere Fastleger Lokalt næringsliv Organisasjoner

Alt blir bedre med en plan