Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Deltaking, inkludering og velferd
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Voksenopplæringen i Oslo - Tall, organisering og utfordringer - Bystyremelding 2/03 - Krafttak for norskopplæring.
Basiskompetanse i arbeidslivet
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Norskopplæring for innvandrere
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Norsk mal: Startside engelsk mal Velg BLD MAL– engelsk under ”oppsett”. Introduksjonsloven med forskrifter -pågående regelverksarbeid Hege Hov Eggen Seminar.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 6 Kunnskapsdepartementet Mot en nasjonal kompetansepolitisk strategi Eivind Heder, Kunnskapsdepartementet.
OMRÅDELØFT GRORUDDALEN HVORDAN MØTE UTFORDRINGENE UTEN EN SATSNING I RYGGEN?
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Stortingsmelding 16 – Rett medisin for vår brukergruppe? Ahmad – 31 år med arbeidserfaring og noe skolegang (spor 2). Fullført grunnskole i hjemland. Introdeltager.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Flyktningesituasjonen i Nord-Trøndelag Utdrag fra sak til Fylkesrådet 5. april 2016.
Kompetanse for mangfold
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Internasjopnalisering
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Larvik integreringsmottak- hvordan utnytte ventetiden?
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
NAV Andøy Hanne Martine Jacobsen 19. Oktober 2017.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Dette er tittelen på dokumentet
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring Anders Fremming Anderssen

MÅL Å utvikle en samordnet og helhetlig politikk for voksne med lite utdanning, svake grunnleggende ferdigheter eller ikke anerkjent kompetanse Den enkelte skal ha kompetanse og grunnleggende ferdigheter som kan danne grunnlag for en stabil og varig tilknytning til arbeidslivet. 20.09.2018

Sammenheng mellom utdanning og sysselsetting 20.09.2018 Tittel på presentasjon

Bakteppet Voksenbefolkningen som har behov for opplæring ser til dels helt annerledes ut i 2016 enn i 1999/2000 Utdanning og kompetanse har fått stadig økt betydning for deltakelse i norsk arbeidsliv Arbeidsdeltakelse er et udiskutabelt politisk mål i Norge

Voksenliv og voksenbehov må tas på alvor Heterogen gruppe – alle tiltak vil ikke fungere for alle Voksnes motivasjon for læring er instrumentell Svært mange ønsker opplæring for å komme i arbeid eller få en bedre stilling eller lønn Opplæringen bør ta utgangspunkt i arbeid eller privatliv Mange voksne er "inn og ut" og har behov for å møtes av en viss fleksibilitet for å få gjennomført opplæring Underveisvurdering viktig for voksne Voksne trenger å kunne forsørge seg selv og egen familie

Innsatsområder Opplæring for voksne med svake grunnleggende ferdigheter Bedre tilgang til videregående opplæring Bedre kvalitet i tiltak for innvandrere

Bedre opplæring for voksne med svake grunnleggende ferdigheter Kartleggingsverktøy for grunnleggende ferdigheter Nettbasert opplæring Forsøk med forberedende voksenopplæring Opplæring i grunnleggende ferdigheter i regi av NAV

Rettigheter til vgo. Tette hull mellom ungdomsretten og voksenretten Vurdere rett for innvandrere med videregående opplæring fra utlandet

Bedre muligheter for vgo. Fagbrev på jobb Forsøk med moduler i fag- og yrkesopplæring To-årig opplæringstilbud i NAV for voksne

Bedre kvalitet i tilbud til innvandrere Mer utdanning inn i introduksjonsprogrammet Fjerne hindringer for samordning Arbeidsrettet norskopplæring hos NAV Norskopplæring på arbeidsplassen (BKA) Godkjenningsordninger

Tre oppdrag – et felles formål Flere voksne skal få en varig tilknytning til arbeidsmarkedet

Utvikle kartleggingsverktøy Nettbasert lavterskeltilbud Tre oppdrag til Vox Utvikle kartleggingsverktøy Nettbasert lavterskeltilbud Forsøk med forberedende voksenopplæring 20.09.2018

Meld. St. 30 (2015 – 2016) Fra mottak til arbeidsliv – en effektiv integreringspolitikk

Tiltak i norskopplæring og introduksjonsprogrammet Tidlig kartlegging av kompetanse – følges opp av karriereveileding Opplæring i kultur- og samfunnskunnskap Økt individuell tilrettelegging Økt arbeidsretting Raskere spor for innvandrere med etterspurt kompetanse Økt bruk av nettbasert opplæring og språktrening Kompetanseheving av lærere og programrådgivere

Takk for oppmerksomheten! anders.anderssen@vox.no 20.09.2018