Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
10Velstand og velferd.
Amalie Skram «Karens jul».
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 6 c Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Kapittel 4 Velferdsstaten.
O PPGAVE 30 Side 154 Hvilke pronomen passer her?.
13 En verden uten grenser.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Likestilling og samlivsformer
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
Problemet og løsningen:
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
S LÅR ALARM OM FATTIGE Side 27 – S VAR PÅ SPØRSMÅLENE MED UTGANGSPUNKT I TEKSTEN. 1. Hva er en slumstasjon? 2. Hvorfor slås det alarm om fattige.
Hva ønsker Regjeringen med barnevernet – hvem gjør hva for å ivareta de unge? Innlegg på dialogkonferanse med ordførere og rådmenn i Sør-Trøndelag, Selbu.
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Krise, vekst og systemskifte (1920 – 1940)
Pensumbok: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
Verdens beste land å vokse opp i? forpliktelse.html?id= Engelstad(2005)
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 38 Petters familie.
Fattigdommen ingen ser
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Robin og Tomtom. Hans Nielsen Hauge Reiste rundt som vekkelsespredikant, fra Forandret livet til tusenvis av mennesker på sine vandring. Myndighetene.
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Øyeblikk - om å gjøre det beste ut av her og nå 24. sept Marit Elin Hansen.
USA i mellomkrigstiden. I 1929 var amerikanere uten jobb. Tre år senere var tallet steget til 14,5 millioner mennesker. I særlig grad ble byer.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Menneskerettigheter - kjennetegn Enkeltindividene har dem og statlige myndigheter skal oppfylle dem De er universelle De er normer med høy prioritet De.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kapittel 5 oppgave c. Sett inn riktig form av adjektivene, med
Økte forskjeller Inntektsforskjellene er mye større nå enn for 200 år siden. De siste 20 årene har inntektsforskjellene mellom landene blitt mindre, mens.
Få gps eldre.
Roller og forventninger
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fra ruiner til velferdsstater
Kapittel 2 oppgave b) Vikinghus
Kapittel 1 oppgave a) Sett inn substantivene i riktig form
Kapittel 6 oppgave b Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Kapittel 4 oppgave e. Sett inn riktig form av adjektivene.
Oppgave 13 Side 122 i arbeidsboken.
Sett inn riktig form av adjektivene, med eller uten artikkel
Kapittel 6 oppgave a Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene med artikkel.
Kapittel 5 oppgave d Sett inn riktig ord i riktig form:
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Kapittel 6 oppgave h Sett inn verbene i preteritum eller perfektum.
USA – det mektigste landet I verden
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.

1. Norge er blitt kåret til (god, land) det beste landet i verden flere ganger. 2. Før var likestilling (fremmed, begrep) et fremmed begrep. 3. Før var innlagt vann (fjern, drøm) en fjern drøm. 4. Vi sitter her på berget og er trygge i våre (varm, hjem) varme hjem.

5. Kan (økonomisk, krise) økonomiske kriser også ramme Norge. 6 5. Kan (økonomisk, krise) økonomiske kriser også ramme Norge? 6. Etter 2. verdenskrig vokste (moderne, velferdsstat) den moderne velferdsstaten fram. 7. Mange av institusjonene har (dårlig, forhold) dårlige forhold og (utilstrekkelig, tilbud) utilstrekkelig(e) tilbud for de eldre. 8. Arbeiderpartiet var skeptisk til at også (rik, menneske) rike mennesker skulle motta alderstrygd.

9. Idealet var at mor skulle ta imot far med (åpen, arm) åpne armer. 10. Arbeiderpartiet innførte husmorferie for (sliten, husmor) slitne husmødre. 11. Kvinnene hadde ikke noen (høy, posisjon) høy posisjon i arbeidslivet den gangen.

12. Husmødrene den gangen ble verdsatt på (klar, måte) en klarere måte enn hva kanskje husmødre blir i dagens Norge. 13. I flere (vesteuropeisk, land) vesteuropeiske land ble 1970-årene (vanskelig, år) vanskelige år. 14. Norges rikdom baserer seg på oljen, i tillegg til (annen, viktig) andre viktige ressurser.

15. Mange stiller spørsmål ved holdningen til (norsk, myndighet) norske myndigheter når det gjelder oljeinvesteringene. 16. (sosial, utgift) De sosiale utgiftene fortsatte å stige på 1980-tallet. 17. Velferdsstaten skulle etter planen tilby de eldre (sikker, helsetilbud) et sikkert helsetilbud, (komfortabel, bolig) komfortable boliger og (god, trygdeordning) gode trygdeordninger.

18. Det tar tid før man forstår at folk i Norge ikke lever så likt som det etter (politisk, plan) den politiske planen var tiltenkt. 19. For noen fattige i Norge er livet en kamp for å skjule (naken, fakta) de nakne fakta. 20. Fattigdommen som Amalie Skram skrev om, er veldig ulik (ny, fattigdom) den nye fattigdommen i Norge.