”blir´u med å spille fotball?”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

utnytte ledg rom/medløpspasning
RØA IL’S RØDE TRÅD I FOTBALLTRENINGEN FRA BARN TIL VOKSEN SPILLER
Buskerud Fotballkrets Spillerutvikling Jenter
Foreldretrenerkurs for årskullene
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Buskerud Fotballkrets Spillerutvikling Gutter
Spillermøte CSK F-Jenter 2004
Kjetil Andresen er hovedtrener Øvrige trenere er: Rune Skaar Jan Erik Andersen Espen Eriksen.
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Velkommen til dommerkurs
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Fotballkompetanse Grunnleggende innspill Oppdal, november 2005
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Læring i fotball. Hva kjennetegner de beste og hvordan legge til rette for en optimal læringsprosess?
Sonemodell AFK.
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Barnefotballkveld 2013.
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Sonemodell AFK.
NORDSTRAND IF FOTBALL Niffen
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim
BARNE-FOTBALL PÅ RØA Trener- og lagledermøte april 2008
Hinna Fotball Gutter 8 år
Bjørn Hansen Trenerkurs Oppdal, 21 januar 2006
Forledremøte G13 Tysdag 25. jan.. Tema for kvelden Mål for sesongen Treningar Vinterserien Serien Turneringar Informasjon gjennom sesongen.
Foreldremøte Foreldrerollen i MIF!
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Todelt mål for tilbudet: -Tilby de mest ivrige spillerne et ekstra tilbud med svært høy kvalitet i treningshverdagen - Gi spillerne gode forutsetninger.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
Regler: Presiseringer Nytt i 2014 Barnefotball ->12 år =5-er og 7-er Ungdomsfotball år 7-er, 9-er og 11-er Jan Tore Bjørnhaug.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
Bønes J02 Treningsopplegg og øvelser Vinter / vår 2015.
Løvenstad FK -på lag med lokalsamfunnet for et bedre oppvekst-og nærmiljø Spilleren i fokus – laget i sentrum - klubben i hjerte.
SPILLERMØTE G13 TRG-1. AGENDA  Kolbotn 1 – Ambisjoner  Sesongen så langt  Formasjoner /4-3-1 (åpen diskusjon mellom trenere og spillere)  Regler.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Flest mulig - lengst mulig - best mulig PRESTASJON…..(latin pre-stasjon: Stå foran, yte) Ytelse, en bedrift, det som er fullført, virkelig, her og.
Jenter - 92 Den lille håndballboka! Av Atle Oliver Johansen
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Trener tips 10 bud, spillestil, hospitering, læremomenter og nominering sone/krets Sist oppdatert 11. November 2013 Utdrag fra Sportsplan.
Hospitering i barnefotballen.. Hospiterings modellen i ungdomsfotballen. Tekst her. A-lag U22 U17 U15 G19 Utf. G16 Utf. G14 Utf. = Hospitering = Kamper.
Barnefotballen trinn for trinn mot ungdom i Hinna Fotball
SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Klubben for alle.
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
SPILLERUTVIKLING Løvenstad 2013
Registrere spillere i fiks.fotball.no
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
Oppvarming Quiz.
Barnefotballen trinn for trinn mot ungdom i Hinna Fotball
Finter og vendinger Quiz
Trenerrollen i UllKisa
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Utskrift av presentasjonen:

”blir´u med å spille fotball?” Barnefotballen 9-10 år ”blir´u med å spille fotball?”

Hva er fotballferdighet? Fotballferdighet er hensiktsmessige valg og utførelse av disse for å skape og utnytte spillsituasjoner til fordel for eget lag. Valg og utførelse. Dette betyr at spillerne må heve blikket for å se spillet. De må kunne lære seg å tolke ulike situasjoner på banen (Hva er lurt å gjøre her?) De må lære å ta selvstendige valg. De må ha tekniske ferdigheter.

Hva trener vi på? Ballbehandling. Første touch. Pasninger. Skudd/avslutninger (heading) Med og uten press. Vinne ball. Grunnleggende teknikk.

Hva trener vi på? Håndtere tid og rom Dra på seg press! Heve blikket og riktig kroppsposisjon! Forsvare seg og angripe sammen Dybde og bredde for 10-åringer Når vi har ballen er det ballen som løper, når vi ikke har ballen er det vi som løper!

ØKTA 60-75 min I: Aktivering 10-15 min II: Deløvelse 15-20 min III: Spill 30-40 min

Aktivering (Ballkontroll) 10-15 min Med ball – mest mulig med valg. FIRKANT-DRILL! 1 ball pr spiller. Spillerne utfører ulike handlinger på kommando (vendinger, fartsøkning, trikse, ball opp i lufta, sparke ball fra motstander osv). SIRKEL-DRILL! 2 spillere pr ball. 8-12 spillere. En sirkel med antall ”porter” tilsvarende halvparten av antall spillere. Spillerne i midten har ball. Fører mot/spiller til valgfri spiller i port. Bytter så plass med denne. Spiller som mottar ball fører inn i sirkel og spiller til en annen ledig spiller i en av portene.

Deløvelse (Førstetouch, pasninger) 15-20 min 3v1 4v2 4v4+3

3v1 (6x6m) ”Ledig linje” Kroppsposisjon. (Se mest mulig av banen) Innside fot. (Viser riktig kroppsposisjon) Når ball spilles til nr 2 flytter spiller nr 3 seg opp på ledig linje osv. (ut av pasningsskygge, skape vinkler) 3 2 1

4v2 (8x8m) 4 Kroppsposisjon / Innside fot. Gjennom ledd og bryte linjer. Spiller 2 og 3 skal hele tiden jobbe slik at de har en av to muligheter hvis de får ball: Enten spille tilbake til 1 slik at 1 kan spille til 4 ”gjennom ledd” eller ta med ballen ”bryte linje” og spille til 4. 2 3 1

B 4v4+3 (16x24m)max Målet er å spille seg fra Joker A til Joker B og tilbake. Gult er jokerlinje som spiller fast hele tiden. Blått og gult spiller mot rødt. Vinner rødt ball skal første pasning spilles til gul, slik at rødt får tid til å komme seg ut i posisjon, mens blått flytter seg inn i midten for å jage ball. 3-4 minutters ”kamper” Se forklaring neste side. 1 2 A

Merk at spiller nr 1 opphever første forsvarslinje til rødt gjennom sin plassering, mens spiller nr 2 er i posisjon til å spille tilbake til A slik at spiller A kan spille gjennom første pressledd til joker sentralt. Det lille spillet i det stor spillet: Vi jobber hele tiden etter de samme prinsipper som i 3v1 og 4v2.

Spill (Tid og rom, spille sammen) 30-40 min Håndtere tid og rom Forsvare seg og angripe sammen. Dybde og bredde fra 10 år. (7er) 3v3(+1) 4v4(+1) 5v5(+1) For 10-åringer som spiller 7er. 6v6(+1) For 10-åringer som spiller 7er.

Differensiering (tilpasset opplæring) Differensierer i deløvelser og i spill. Gruppevis Enkeltvis Differensiering er individuelt tilpasset opplæring. Gi en spiller egne oppgaver i spilldelen (Driblefant/venstrebein/osv)

Hospitering (tilpasset opplæring) Hvem skal hospitere? Det er ikke meningen at alle i ”gruppe 1” skal hospitere. Erfaringsmessig 2-4 spillere som er aktuelle. Det er ingen ulempe å være god på eget årstrinn (overmestring). I Barcelona hospiteres det, som hoveregel, kun på fysikk.

Hospitering (tilpasset opplæring) Hvem skal vurdere/bestemme hvem som skal hospitere? Hovedregel nummer èn for foreldretrenere: Du bommer på vurderingen av ditt eget barn! Derfor skal du alltid la andre trenere vurdere ditt barn!

Hospitering (tilpasset opplæring) G9 -> G10 G10 -> G11 J9 -> G9 (J10) J10 -> G10 (J11) Hospitering for jenter skal fortrinnsvis skje til guttegruppe på eget årstrinn. Hospitering kan legges opp på ulike måter: En periode, faste økter osv.

Hospitering