”blir´u med å spille fotball?” Barnefotballen 9-10 år ”blir´u med å spille fotball?”
Hva er fotballferdighet? Fotballferdighet er hensiktsmessige valg og utførelse av disse for å skape og utnytte spillsituasjoner til fordel for eget lag. Valg og utførelse. Dette betyr at spillerne må heve blikket for å se spillet. De må kunne lære seg å tolke ulike situasjoner på banen (Hva er lurt å gjøre her?) De må lære å ta selvstendige valg. De må ha tekniske ferdigheter.
Hva trener vi på? Ballbehandling. Første touch. Pasninger. Skudd/avslutninger (heading) Med og uten press. Vinne ball. Grunnleggende teknikk.
Hva trener vi på? Håndtere tid og rom Dra på seg press! Heve blikket og riktig kroppsposisjon! Forsvare seg og angripe sammen Dybde og bredde for 10-åringer Når vi har ballen er det ballen som løper, når vi ikke har ballen er det vi som løper!
ØKTA 60-75 min I: Aktivering 10-15 min II: Deløvelse 15-20 min III: Spill 30-40 min
Aktivering (Ballkontroll) 10-15 min Med ball – mest mulig med valg. FIRKANT-DRILL! 1 ball pr spiller. Spillerne utfører ulike handlinger på kommando (vendinger, fartsøkning, trikse, ball opp i lufta, sparke ball fra motstander osv). SIRKEL-DRILL! 2 spillere pr ball. 8-12 spillere. En sirkel med antall ”porter” tilsvarende halvparten av antall spillere. Spillerne i midten har ball. Fører mot/spiller til valgfri spiller i port. Bytter så plass med denne. Spiller som mottar ball fører inn i sirkel og spiller til en annen ledig spiller i en av portene.
Deløvelse (Førstetouch, pasninger) 15-20 min 3v1 4v2 4v4+3
3v1 (6x6m) ”Ledig linje” Kroppsposisjon. (Se mest mulig av banen) Innside fot. (Viser riktig kroppsposisjon) Når ball spilles til nr 2 flytter spiller nr 3 seg opp på ledig linje osv. (ut av pasningsskygge, skape vinkler) 3 2 1
4v2 (8x8m) 4 Kroppsposisjon / Innside fot. Gjennom ledd og bryte linjer. Spiller 2 og 3 skal hele tiden jobbe slik at de har en av to muligheter hvis de får ball: Enten spille tilbake til 1 slik at 1 kan spille til 4 ”gjennom ledd” eller ta med ballen ”bryte linje” og spille til 4. 2 3 1
B 4v4+3 (16x24m)max Målet er å spille seg fra Joker A til Joker B og tilbake. Gult er jokerlinje som spiller fast hele tiden. Blått og gult spiller mot rødt. Vinner rødt ball skal første pasning spilles til gul, slik at rødt får tid til å komme seg ut i posisjon, mens blått flytter seg inn i midten for å jage ball. 3-4 minutters ”kamper” Se forklaring neste side. 1 2 A
Merk at spiller nr 1 opphever første forsvarslinje til rødt gjennom sin plassering, mens spiller nr 2 er i posisjon til å spille tilbake til A slik at spiller A kan spille gjennom første pressledd til joker sentralt. Det lille spillet i det stor spillet: Vi jobber hele tiden etter de samme prinsipper som i 3v1 og 4v2.
Spill (Tid og rom, spille sammen) 30-40 min Håndtere tid og rom Forsvare seg og angripe sammen. Dybde og bredde fra 10 år. (7er) 3v3(+1) 4v4(+1) 5v5(+1) For 10-åringer som spiller 7er. 6v6(+1) For 10-åringer som spiller 7er.
Differensiering (tilpasset opplæring) Differensierer i deløvelser og i spill. Gruppevis Enkeltvis Differensiering er individuelt tilpasset opplæring. Gi en spiller egne oppgaver i spilldelen (Driblefant/venstrebein/osv)
Hospitering (tilpasset opplæring) Hvem skal hospitere? Det er ikke meningen at alle i ”gruppe 1” skal hospitere. Erfaringsmessig 2-4 spillere som er aktuelle. Det er ingen ulempe å være god på eget årstrinn (overmestring). I Barcelona hospiteres det, som hoveregel, kun på fysikk.
Hospitering (tilpasset opplæring) Hvem skal vurdere/bestemme hvem som skal hospitere? Hovedregel nummer èn for foreldretrenere: Du bommer på vurderingen av ditt eget barn! Derfor skal du alltid la andre trenere vurdere ditt barn!
Hospitering (tilpasset opplæring) G9 -> G10 G10 -> G11 J9 -> G9 (J10) J10 -> G10 (J11) Hospitering for jenter skal fortrinnsvis skje til guttegruppe på eget årstrinn. Hospitering kan legges opp på ulike måter: En periode, faste økter osv.
Hospitering