Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Nye Nytt biblioteksystem sett fra Biblioteksystemkonsortiet Hva har skjedd og hva skjer videre? Hilde Høgås, Nasjonalbiblioteket Nestleder i styringsgruppen.
Hva er Fretex ?.
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til polikliniske pasientforløp? Prosjektgruppen.
Internkontroll i kommuner
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Den ideelle kommunesammenslåing
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Presentasjon av hovedprosjekt 23E Student:Veileder:Oppgavestiller: Ronny A. HansenArne B. MikalsenNordborg Kristen Videregående Skole
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Internkontroll i norske kommuner
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Gode hver for oss, bedre sammen. Status og milepæler.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Prosjektavslutning og sluttrapport
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
UTARBEIDET AV INGER-LISE STOKKE
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Plan for utarbeiding av veileder for akuttpsykiatri Akuttnettverket 18. oktober 2010 Torleif Ruud, avdelingssjef/professor FoU-avdeling psykisk helsevern,
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Gjennomføring av felles IT-strategi for Knutepunkt Sørlandet
Den gode skoleeier I Nes.
Samling hos NTNU januar 2014 Naturhistorie
Interkommunal eierstrategi
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Pål Vegar Storeheier Forskningsdirektør, dr.scient.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Plan for universell utforming i Asker kommune
Tiltak rundt planer og organisering
Organisering av fagskolesektoren
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
HMN Orientering om HMN LAB
(representanter for eierinstitusjonene)
Felles kvalitetssystem
Bakgrunn Delphi-klientene begynner å bli modne for utskiftning
Analyse Susan Matland.
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
MUSIT strategiseminar Værnes, Trondheim 8 september 2017
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Standardisering av IT-virksomheten
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Felles kvalitetssystem for universitetsmuseenes samlingsforvaltning MUSIT Høstseminar 23 – 24 oktober 2017 Gardermoen

Hva omfatter et felles kvalitetssystem? Felles begrep og rollebeskrivelser Felles rutiner, retningslinjer og kvalitetsstrategier der det er mulig Felles plattform hvor rutiner og retningslinjer kan finnes Målsetning effektivisere museenes samlingsforvaltning øke kvaliteten på informasjonen som genereres i samlingsarbeidet lette informasjonsutveksling mellom universitetsmuseene og ut til andre interessenter

Hvorfor MUSIT? Gode IT-systemer trenger god beskrivelse av arbeidsprosessene som skal støttes Et resultat av MUSIT evalueringen I arbeidet med NY IT-system for MUSIT så dukket behovet opp for et «Felles kvalitetssystem» UHR-m har bestemt at det skal lages «Felles kvalitetssystem» og bedt MUSIT om å gjøre jobben

Bakgrunn - Forprosjekt 2016: Identifisere styringsdokumenter som bør foreligge innen de ulike arbeidsprosessene (eksempelvis: innsamlingsrutiner, utlånsrutiner, evakueringsplaner osv.) Kartlegge og samle inn universitetsmuseenes eksisterende dokumentasjon og praksis innen samlingsforvaltning Identifisere risikomomenter og konsekvenser av disse ved fravær av gode kvalitets- og styringsdokumenter (bl.a. økonomi, ressurser, datakvalitet, omdømme mm) Identifisere hvilke rutiner og retningslinjer som bør være felles for universitetsmuseene, og hvilke som må utformes lokalt MUSIT, på oppdrag fra Universitets- og Høgskolerådet – Museumsutvalget gjennomført et forprosjekt i 2016. Arbeidsgruppen for forprosjektet var Karstein Hårsaker (VM), Espen Uleberg (KHM) og Susan Matland (MUSIT) Bakgrunn: IT-arkitektur MUSIT-evaluering i 2012-23 ble det gjennomført en utredning med fokus på valg av framtidig IT-arkitektur for samlingsbaser. I 2013 ble det også gjennomført en evaluering av MUSIT. Begge konkluderte bl.a. med at det burde gjennomføres en virksomhetsanalyse. Dette for å ha et bedre beslutningsgrunnlag ved videre arbeid med utvikling av samlingsdatabaser i regi av MUSIT. Virksomhetsanalyse 2015 2016 Universitets- og Høgskolerådet – Museumsutvalget – ba MUSIT i 2016 å ta på seg arbeidet med å lede et hovedprosjekt

Hovedprosjekt 2017 - 2018 Hovedmål: å etablere et felles kvalitetssystem for å effektivisere museenes samlingsforvaltning (økonomisk og personalmessig) å øke kvaliteten på informasjonen som genereres i samlingsarbeidet lette informasjonsutveksling mellom museene og ut til andre interessenter danne grunnlag for og støtte opp om videre utvikling av felles IT-systemer i regi av MUSIT Hovedprosjektet vil omfatte følgende oppgaver: Utforme felles rutinedokumenter forankret og godkjent ved museene Foreslå organisering og tilgangsrutiner for å ivareta og gjøre kvalitetssystemet elektronisk tilgjengelig. Nasjonal og lokal kvalitetsdokumentasjon skal være tilgjengelig på samme sted. Utforme regler for oppdatering av kvalitetssystemet som gjør det enkel å ta i bruk og driftes

Styringsgruppe for prosjektet Monika K. Hansen (TMU) -kultur Arne Johan Nærøy (AM) -kultur Kristian Hassel (VM) -natur Susan Matland - Daglig leder i MUSIT Eirik Rindal (NHM) - Prosjektleder (sekretær) I styremøtet den 28. juni vedtok MUSITs styre å nedsette en styringsgruppe for prosjektet. Funksjonsperioden for styringsgruppen er satt fra 1. september 2017 til hovedprosjektet avsluttes i 2018.

Koordineringsgruppene skal; Har ansvar for forankring av de faglige og tidsmessige prioriteringene i prosjektet hos universitetsmuseene. Utpeker medlemmer til referansegruppe(r).   Godkjenner forslag til felles rutiner/retningslinjer utarbeidet av referansegruppene. Legger fram forslag til styringsgruppen for hvordan kvalitetssystemet skal vedlikeholdes og gjøres elektronisk tilgjengelig.   Referansegruppen(e) opprettes for hver felles rutine/ retningslinje, eventuelt for et sett av rutiner/retningslinjer.

Prosessen fremover Koordineringsgruppene skal ha et møte den 30. okt. Prosjektleder og daglig leder skal reise rundt til museene for å informere om prosjektet Styringsgruppe skal ha sitt første møte den 9. november

https://wiki.uio.no/usit/musit/index.php/MUSITWiki Det er opprettet et området på MUSITWiki for prosjektet. Alle har tilgang og der ligger prosjektskisse fra 2015, rapport fra forprosjektet 2016, og prosjektbeskrivelse for hovedprosjektet 2017-2018. Her vil vi ligger referater, notater, arbeidsprosess videre.

Spørsmål til forsamlingen Hva er et kvalitetssystem Hvorfor gjøre vi dette

Top 5 tings Hva vil du/dere ha nytte av at det er nedskrevne (felles) rutiner for Hvorfor? Hvilke ting trenger vi å bruke lang tid på? Hva er lett å få til? Sett forslagene dine i prioritert rekkefølge Hvordan bør sluttproduktet se ut?