Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Posisjon/Produkt Liste
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hendelsesmodulen, TQM Enterprise
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
BRUKERVEILEDNING - AquaLog 05. MARS Brukerveiledning - AquaLog  Denne presentasjonen skal gi brukeren en innføring i bruken av vedlikeholdsprogrammet.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
eFakturaportal Brukerveiledning Logg på eFaktura B2B Tilgang til eFaktura-løsningen finner du på
Kontakter i Gmail •De første e-postadresser som elevene skal bruke på kurset, bør legges inn i kontaktlisten i Gmail før kurset starter. •Da slipper eleven.
Tabeller En rask gjennomgang. Meny valg sett inn • Velg tabell.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Merkantil fagskole Modul:Grunnmodul Fag:Regnskap Emne:IKT i regnskap Fagansvarlig:Norsk eLæring Fagutvikler:Karl R. Klaussen Veileder: Merkantil fagskole.
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Felleskurs, driftsmidler og individuelle løp. Søknader og rapportering Odd E. Havik Solstrand
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Side 1 © Senter for statlig økonomistyring© Senter for statlig økonomistyring |Selvbetjening og arbeidsflyt Tillegg for ledere.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
Skåring av HIT-skjema Frode Svartdal UiT / Diakonhjemmet høgskole NB! Nytt og enklere skåringsskjema!
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette Av kvalitetsrådgiverne I fagavdelinga 2014.
Veileder i Extranet for brukere, kontaktpersoner og resultatrapportører Extranet - en felles plass for målinger av forbedringsarbeid i pasientsikkerhetskampanjen.
Innledning Denne presentasjonen inneholder relevante tall for bruk av tvang innen psykisk helsevern i Helse Sør- Øst både samlet og fra de enkelte helseforetak/sykehus.
Endelig elektroniske henvisninger til OUS - men hva betyr det for oss? Hallvard Lærum, Astrid Jones Lie og Berit T Bungum.
Eksempel på utdanningsplan for LIS1
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Antall LIS 1 i spesialisering høsten 2017
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Oppslag pr : KUNNGJØRING nr 1
Gjennomføringsplan.
Prosjektleder for innføring av ny modell i alle helseregioner
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Hvordan få oversikt over læringsmål LIS må oppnå i annen virksomhet
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Opplæring SAP Portalen
HNT Budsjett
Om veiledning av team i læringsnettverk
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Helse Midt-Norge Status for innføring av LIS 2 / 3
Palliativ plan i Profil
Ny spesialistutdanning i hud- og veneriske sykdommer
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ny modell for spesialistutdanning for leger Vi bygger sten for sten
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Innføring av Pakkeforløp for kreft
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Lynguide – for LIS Logge på:
Lynguide for leder-rollen
Lynguide - mobilapplikasjon
Lynguide for veileder-rollen
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Lynguide for leder-rollen
Utskrift av presentasjonen:

Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer? Helse Midt-Norge RHF Helse Nord RHF Helse Vest RHF Helse Sør-Øst RHF 1 Hva skjer når læringsmålene for del 2 og 3 kommer? Informasjon til mottaksprosjektene i helseforetakene Ansvarlig redaktør: Prosjektleder Elisabeth Arntzen Versjon: 1.0 / 22. februar 2018

HVEM – HVA - NÅR HVA skal gjøres HVEM har ansvaret Frist 1 Læringsmålene for de 43 spesialistutdanningene forskriftsfestes. Helsedirektoratet 01.03.18 2 Læringsmålene, utdypende tekst til læringsmålene, anbefalte læringsaktiviteter/ læringsformer og vurderingsformer fra Helsedirektoratet legges inn i en mal i Excel for hver spesialitet. LIS-prosjektet 09.03.18 3 Malen for hver spesialitet sendes til alle helseforetak/sykehus. Regionale utdanningssentrene 4 Helseforetakene/sykehusene legger sine læringsaktiviteter, vurderingsformer, læringsarena (hvor LIS kan oppnå læringsmålene) og tidsplanen inn i malen for hver spesialitet. Helseforetakene/ sykehusene 01.10.18 5 Læringsaktivitetene, vurderingsformene osv legges inn i kompetanseportalen/ Dossier Helseforetakene/ sykehusene 31.12.18

Hva den ferdig utfylte malen i Excel kan brukes til utgjøre den generelle utdanningsplanen for hver enkelt spesialitet benyttes ved søknad om godkjenning som utdanningsvirksomhet for den enkelte spesialitet gir oversikt over hvilke læringsmål LIS må oppnå utenom egen virksomhet grunnlag for arbeidet med å overføre LIS fra dagens spesialistutdanning til ny modell fra 1. mars 2019 legges til grunn for oppsettet i kompetanseportalen (IKT-verktøyet for LIS/ Dossier).  

Brukerveiledning for å legge læringsaktiviteter mv inn i malen Rad 1-7: Her fylles inn navn for spesialiteten. Eksempel: Hud- og veneriske sykdommer. I tillegg legger HF/sykehuset inn informasjon på godkjenner, dato etc.

Læringsmål, utdypende tekst og anbefalte lærings-aktiviteter (kolonne A-G) Kolonne A: Kryss [X] gjør at det kan filtreres på læringsmål for spesialiteten. Kolonne B: Spes/LM-kode Spesialitetens læringsmålskode (tre-bokstavs forkortelse av spesialitetsnavn. Eks. HUD (Hud- og veneriske sykdommer) Kolonne C: LM Id Læringsmålets unike kode. Eksempel: 1,2,3 osv Kolonne D-E: Tema/område Her er teksten lagt inn fra spesialistforskriftens vedlegg II Kolonne F-G: Utdypende tekst – Anbefalte læringsaktiviteter Her er anbefalinger fra Helsedirektoratet lagt inn.

Læringsform/ læringsmetode, læringsaktiviteter og vurderingsform (kolonne H-J) Kolonne H: Læringsform/ læringsmetode Syv ulike valg kan hentes fra nedtrekks-menyen NB! Én læringsform pr læringsaktivitet! Kolonne I: Læringsaktivitet Beskriv læringsaktiviteten for aktuell læringsform. Dersom det er flere læringsaktiviteter per læringsform for ett læringsmål – legg inn flere rader med læringsaktiviteter. NB! Dersom læringsformen ikke er aktuell - slett den. Kolonne J: Vurderingsform Syv ulike valg kan hentes fra nedtrekks-meny. NB! En vurderingsform pr læringsaktivitet!

Læringsform/ læringsmetode Definisjon: Læringsform/ læringsmetode: viser til en bestemt måte eller metode for å lære. Eksempel: Klinisk tjeneste, internundervisning, gruppeveiledning, kurs, e-læring/digital læring, simulering/ferdighetstrening mv NB! Læringsform/læringsmetode markert med gult ivaretas av LIS-prosjektet. Kurs: Her vil navn på landsomfattende kurs som skal gjennomføres likt i hele landet bli lagt inn av LIS-prosjektet. Oppgi tittel/navn/kurseier på kurs dere selv velger i tillegg. E-læring: Her vil navn på det som skal gjennomføres landsomfattende bli lagt inn av LIS-prosjektet. Oppgi tittel/ navn/ kurseier på det dere selv velger i tillegg. Simulering/ ferdighetstrening: Her vil navn på det som skal gjennomføres landsomfattende bli lagt inn av LIS-prosjektet. Oppgi type simulerings/ ferdighetstrening og hvor det gjennomføres i dag, hvis dere velger noe i tillegg.

Læringsaktivitet: Læringsaktivitet: er en definert avgrenset aktivitet (teoretisk eller praktisk) med et intendert læringsutbytte. En læringsaktivitet er en operasjonalisering av læringsformen, og bør si noe om hva LIS skal gjøre, omfang/arbeidsmengde, type kurs etc. Eksempel 1: Eksempel 2:

Læringsarena og tidsplan (kolonne K-P) Kolonne K: Læringsmålet (LM) kan oppnås i eget HF Fire ulike valg kan hentes fra nedtrekks-meny. NB! Svaralternativ NEI betyr at det må inngås avtale med annen virksomhet. Kolonne K-N: Helseforetak, enhet, avdeling/klinikk Ved [JA] : Legg inn navn på HF/sykehus/avdeling/klinikk/enhet etc. hvor LM kan oppnås. Ved [NEI]: Oppgi i hvilken annen virksomhet læringsmålet evt kan oppnås. NB! Brukes for å forenkle videre planlegging av hvor læringsmålet/aktuell læringsaktivitet kan oppnås). Kolonne O: Er det inngått avtale mellom HF-et og annen virksomhet Velg i nedtrekks-meny mellom (JA/NEI/Ikke aktuelt). Dersom det allerede finnes en avtale med annen virksomhet skrives dette i kommentarfeltet Q. Kolonne P: Tidsplan Hvis ønskelig kan det legges inn forventet varighet for å oppnå læringsmålet (gjelder i tilfeller der LIS må ha sin tjeneste for en periode i annen virksomhet.

TIPS: For å få en samlet oversikt bør malen i Excel brukes både for de kliniske læringsmålene og FKM læringsmålene Data fra kolonne K «kan læringsmålet oppnås i eget HF» for hver spesialitet i regionen, samles i felles dokument for videre bearbeidelse. Se presentasjon: Regionalt utdanningssenter vil bidra til at nødvendige avtaler kan benyttes for opphold utenfor egen virksomhet. Har du spørsmål: Ta kontakt med leder av det regionale utdanningssenteret i egen region. Mail kan også sendes til prosjektleder LIS-prosjektet elisabeth.arntzen@helse-sorost.no Informasjon om LIS-prosjektet legges ut på: www.lis-utdanning.info