Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den grensesprengende tekstreklamen
Advertisements

Alkohol | SVØMMING.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Faglig forum – arbeidsgruppe operasjoner Konstituerende møte.
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Forbundet arbeid med Landsmøtet 2014 Presentasjon per 27. mai
Juss, etikk og panikk på nett Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Etikktest PRESSE.NO. Den store etikktesten Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær Norsk Presseforbund.
Endrede lover for FKF Etablere FKF som et reelt forbund.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Skoleavis Journalistikk i skolen
Etiske utfordringer Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening
Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Rådet for etikk innen alternativ behandling 1.  Sikre pasienter/klienter/brukere hjelp av god kvalitet  Økt sikkerhet for pasienter/klienter/brukere.
KRL Av Karina Schjølberg
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Bokpresentasjon Oslo.
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
NRs nye handlingsplan Landsmøtet, 23.april 2009, Oslo.
Nye NR-vedtekter Landsmøtet, 23. april 2009, Oslo.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Den norske jordmorforening
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
Reidun Kjelling Nybø Norsk Redaktørforening
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Forslag til endring av vedtektene Grendelaget Nordre Finstad 1 Arnulf lothe 11. nov Til behandling på ekstraordinær generalforsamling 11. november.
«Econa i 100» 19 september 2015 #ECONAFORUM15. Vi setter i gang prosessen #ECONAFORUM15 «Econa i 100»
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Nye føringer – nye muligheter
Hvordan kritisere eierne, og komme unna med det?
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Plan for universell utforming i Asker kommune
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Enkel innføring i reklame
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
PFU-statistikken PFU-statistikken 2015 Korte fakta 2015 Pressens Faglige Utvalg mottok 500 klager (427 i 2014), en økning på 17 prosentpoeng.
4.14-skvadronens veiledning
Generell presentasjon
Oppsummering og veien videre
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
«Følg hjertet!» Foto: Pixabay Når hørte du denne oppfordringen sist?
Norges Musikkhøgskole
Samarbeidet mellom rådet for funksjonshemmede og kommunen
Samlivsdebatten i Den norske kirke
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten Foto: Vidar Ruud NTB scanpix Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten

Enstemmig vedtatt av styret i Norsk Presseforbund 12. juni I tråd med forslagene fra arbeidsgruppen nedsatt av NP i september 2014 NRs medlemmer: Arne Jensen (generalsekretær) og Morten Rød (ansv. redaktør Agderposten)

Arbeidsgruppens mandat Foreslå en oppdatering og oppgradering av presseetikken innen tekstreklame/produktplassering/skjult reklame slik at de presseetiske prinsippene om å opprettholde skillet mellom uavhengig journalistikk og betalt innhold blir videreført i møte med dagens medieutvikling Vurdere om Tekstreklameplakatens prinsipper kan innarbeides i Vær Varsom-plakaten og om mediebransjen skal følge kun én presseetiske plakat Utvikle forslaget fra generalsekretæren om å gi «Referanseutvalget for tekstreklame» et tydeligere mandat slik at henvendelser om mulig tekstreklamebrudd kan bli vurdert og klagesaker fremmet for PFU på en mer strukturert måte enn i dag.

Oppsummert Det nye regelverket er ment å være en tydeliggjøring og skjerping av anerkjente prinsipper, tilpasset en moderne medievirkelighet. Det er altså ikke snakk om en liberalisering. Arbeidsgruppen har vært tydelig på at det ikke er mulig eller ønskelig å lage et detaljert regelverk. Det er de overordnede prinsipper som er meislet ut. PFUs praksis må utfylle og konkretisere prinsippene. Det er ingen grunn til å tro at vi er ferdige med diskusjonene om skjult reklame og sponsing med dette. Samtidig er det viktig å la de nye reglene virke en stund.

Punkt 2.1

Punkt 2.2

Punkt 2.3

Punkt 2.4

Punkt 2.5

Punkt 2.6

Punkt 2.7

Punkt 2.8

Punkt 2.9

Referanseutvalg om skjult reklame For å kvalitetssikre den foreslåtte revideringen av Vær Varsom-plakatens kapittel 2 og en påfølgende sammenslåing av prinsippene i Tekstreklameplakaten og Vær Varsom-plakaten, oppnevnes et referanseutvalg mot skjult reklame. Referanseutvalget skal bringe frem prinsipielle saker under henvisning til punkter i kapittel 2 i VV-plakaten som NPs generalsekretær kan beslutte å videreformidle som klager til PFU. Utvalget skal evalueres etter to år.

Råd til redaksjonene Diskuter formuleringene i nye kapittel 2 i VVP: hva betyr de for oss? Ha etikk som fast tema på redaksjonsmøtene Lær av PFU-uttalelsene Bruk NP- og NR-sekretariatet! Husk: Ord og bilder er mektige våpen – misbruk dem ikke!