Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Personalsaksarbeid i lokallagene
Muntlige presentasjoner
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Organisering av offentlig sektor (Bolk A av emnet Digital forvaltning) Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums forelesningen den 18. august 2003.
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Om å disponere masteroppgaver
Introduksjon til FINF 4001: Systemutvikling, organisasjonsutvikling og regelverksutvikling Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gjennomgang av oblig 2, del II for DRI 1001
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppstart av arbeidet med bacheloroppgave Dag Wiese Schartum.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) -Spesielt om elektronisk saksbehandling Hovedpunkter til Dag Wiese Schartums.
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk B - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Introduksjon til bachelorprogrammet Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet og emnet DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvorfor organisasjon? Hvorfor har dere engasjert dere?
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
1 KOSTRA ( KOmmune-STat-Rapportering) Bedre styringsinformasjon –Relevant –Pålitelig –Sammenlignbar Samordne /effektivisere rapporteringen –Selve rapporteringsveien.
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Sikker Digital Post - SDP
Økt digitalisering og krav til regelverksarbeid
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
3 Marius Stub.
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Ad. oppsummering av FINF4001
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oppsummering – DRI1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
DRI Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Introduksjon til DRI 1001: Digital forvaltning
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
3 Marius Stub.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste frist 15. september 2005

Oppgave Statens lånekasse for utdanning behandler saker om lån og stipend til folk i utdanning. Når ble Lånekassen opprettet, hvor mange medarbeidere har de, og hvordan er de internt organisert? Hva slags forvaltningsorgan er Lånekassen og hvilket/hvilke departement(er) er Lånekassen underlagt? Hvilke oppgaver og avgjørelsesmyndighet har Lånekassen? (Kan de for eksempel gi forskrifter, bestemme i enkeltsaker, ilegge straffer og bøter?). Kan noen overprøve Lånekassens avgjørelser og i tilfelle hvem?

Oppgave (forts.) På Lånekassens nettsted, under adressen: http://www.lanekassen.no/templates/Page____7899.aspx finnes det en rutine for å søke lån og stipend fra Lånekassen. Hva mener dere er datasystemet og hva som er det omliggende informasjonssystem? Vurder informasjons-/datasystemet i lys av personvernidealet. Legg særlig vekt på å drøfte: Om en slik systemet kan sies å støtte opp under idealet? Om systemet kan forbedres slik at personvernidealet kan bli ivaretatt på en bedre måte? På hvert punkt skal dere eksplisitt henvise til fremstillingen i pensumlitteraturen. På hvert punkt skal dere begrunne de konklusjonene dere kommer fram til.

Tips til løsning av oppgaven og anbefalt framgangsmåte For å finne svarene på oppgaven er det nødvendig å bruke flere kilder. Sjekk dokumenter, nettsteder og ring og snakk med personer dere tror kan ha noe å bidra med. I første møte kan det være lurt å legge en strategi og fordele arbeid. En av gruppedeltakerne bør ha ansvaret for å passe på framdriften i arbeidet og å redigere sammen rapporten. Dere bør bruke e-post mm med for å utveksle bidrag dere skriver og kommentere andre bidrag . Men det er lurt å ha (minst) et felles før rapporten leveres inne fristen 15. september. Gruppelærer hjelper til med rettledning mv Rapporten bør eventuelt inneholde en kort redegjørelse for problemer med å finne svarene. Gruppelærer gjennomgår rapporten og leverer til fagansvarlig (DWS). LYKKE TIL!