I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Ad. oppsummering av FINF4001
Rettslige utfordringer i eForvaltningsprosjekter Dag Wiese Schartum, AFIN Oversikt over rettslige.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Kort om rettsdogmatisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Regler om offentlighet og åpenhet
Utvikling av rettslige beslutningssystemer: Innsamling og bearbeiding av rettskilder Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Generelt om offentlig forvaltning og retten Dag Wiese Schartum.
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering og rettslige beslutninger: oversikt og utgangspunkter Dag Wiese Schartum, AFIN.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Automatisering av rettslige beslutninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum.
Dokumentasjon og systemutvikling som regelverksutvikling Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Transformering av rettsregler til programkode Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
EForvaltning og systemutvikling i rettslig perspektiv Dag Wiese Schartum Senter for rettsinformatikk Avdeling for forvaltningsinformatikk.
Introduksjon til DRI3010 Systemutvikling, offentlig styring og demokrati Dag Wiese Schartum.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Rettslige perspektiver på digital forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Prosjektetablering Etablering av rettskildemessig grunnlag
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Generelt om offentlig forvaltning og retten
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Ad. oppsummering av FINF4001
Generelt om den offentlige forvaltningen og retten
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Introduksjon til DRI Systemutvikling, offentlig styring og demokrati
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Dag Wiese Schartum, AFIN
Beslutningssystemer: Gjennomsiktighet, offentlig innsyn og legalitetskontroll Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Elektronisk forvaltning og jus
Elektronisk forvaltning og jus
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Automatiseringsvennlig lovgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Organisering av systemutvikling, rettslig perspektiver
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Organisering og systemutvikling, rettslig perspektiver
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Utskrift av presentasjonen:

I Prosjektetablering II Etablering av rettskildemessig grunnlag Dag Wiese Schartum

Rammer for SU-prosjekter Lovgivning (særlovgivning og generell lovgivning) Regjeringens digitaliseringsprogram, 2016 Digitaliseringsrundskrivet, 2016 Referansekatalog for IT-standarder i offentlig sektor Statlig kommunikasjonspolitikk Prinsipper for IT-arkitektur Digitalt førstevalg mv Generelle forvaltnings- politiske rammer Virksomhetsspesifikke rammer Prosjektspesifikke rammer og føringer Føringer i tildelingsbrev IKT-strategi for virksomheten Kommunikasjonsstrategi for virksomheten Aktualisere og vektlegge generelle og virksomhetsspesifikke rammer ift prosjektet Prosjektføringer og rammer vedrørende, f.eks.: Formål Automatisering/skjønn mv Systemets bindende virkning og rutiner for avvik Rettslig dynamikk og oppdatering Støttefunksjoner/brukervennlighet Regelverksutvikling Avtaler MANDAT

Prosjektetablering og -sammensetning Behandlingsansvarlig Daglig ansvarlig Brukerrepresentasjon Andre forvaltningsorganer Eksterne konsulenter Direkte involverte avdelinger IKT-avdeling Fagavdeling Administrasjons- avdeling = ”systemeier” ? Prosjektgruppe Prosjektgruppen som forum for saksforberedelse Identifisering av prosesser og sammenhenger Overlappende kompetanse Forvaltningsinformatikerens rolle ? Livssyklusperspektiv: organisering under utvikling, videreutvikling og drift

Nærmere om styring av SU-prosjekter Forvaltningsorgan Underliggende Delegasjon? Organisasjons- og instruksjonsmyndighet Oppdragstaker Outsourcing? Prosjektgruppe Avtaleregulering Statens standard- avtaler (?) Nærmere om styring av SU-prosjekter

Rettslige systemavgjørelser og outsourcing Neppe grunn til å se på out- sourcing av rettslige deler av SU som annet enn saksfor- beredelse Må anses som myndig-hetsutøvelse, og da kommer delegasjons-læren til anvendelse, jf grønn boks forskrift? Rettslige systemavgjørelser Hvis saksforberedelse, må den reelle myndighetsut- øvelsen skje i forvaltnings- organet instruks? enkeltvedtak? Gå ut ifra at delegasjon forutsetter instruksjonsmyndighet; (jf. overordningsforhold, avtale) delegasjonsadgangen er begrenset; delegasjonsadgangen er mye mer begrenset for underliggende organer enn for et departement; det skal veldig mye til for å kunne delegere til private og sideordnede organer; delegasjonsadgangen avhenger alltid av en fortolkning av hjemmelsgrunnlaget

Aktuelle rettskilder i utviklingsarbeidet Lover Forskrifter Stortingets plenumsforslag EUs direktiver og forordninger Lovforarbeider, forarbeider til forskrifter Internasjonale traktater og konvensjoner Rettsavgjørelser Forvaltningsinterne regler (generelle instrukser og retningslinjer om rettsanvendelse og skjønnsutøvelse) Forvaltningens presedensavgjørelser Avgjørelser i eksterne klageorganer Uttalelser fra Sivilombudsmannen Uttalelser fra Justisdepartementets lovavdeling Rettsoppfatninger i juridisk litteratur Avtaler Programkode fra andre relevante beslutningssystemer

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (klargjøring) 1 Valg av grunnlagssystem (hvilke pålitelige informasjonssystemer kan vi gjøre bruk av?) 2 Utvalg av rettskilder fra grunnlagssystemet/-systemene (hva skal velges ut og hvorledes skal utvalget skje?) Subjektivt utvalg? Nei! Anvendelse av ”utvalgskriterier”? Ja! Begrunnelse: Fullstendighet, stabilitet over tid, gjennomsiktighet Benytte mest mulig stabile og vurderingsfrie kriterier: Type rettskilde, tidsangivelser, ansvarlig organ, hjemmel osv Eksempler: ”Alle forskrifter gitt med hjemmel i ligningslovens kapittel 6.” ”Alle høyesterettsdommer som det er vist til i etaten [X]s arkiv [Y] og som i fulltekstversjonen inneholder henvisning til lov [a] og forskrifter [b, c eller d]” fortsettes ...

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 3 Organisering i ”dokumentrekker” dommer NOU Prop. L Innst. L (lovvedtak) forskrift(er) høringsbrev mv forvaltningspraksis Instrukser om rettsanvendelsen fortsettes ...

De fire hovedtrinnene i arbeidet med rettskildene frem til analyse (fortsatt) 4 Innarbeiding av faste strukturer: Interne henvisninger Eksterne henvisninger Henvisninger og bruk av legaldefinisjoner § 2-4. Avtaler om arbeidstakere mv. på kontinentalsokkelen Bestemmelsene i EØS-avtalens vedlegg VI nr. 1 og 2 (Rådsforordning (EØF) nr. 1408/71 og Rådsforordning (EØF) nr. 574/72 mv.) om rettigheter og plikter får tilsvarende anvendelse på en arbeidstaker mv […], jf. § 2-8. Ekstern henvisning § 1-8. Arbeidstaker Med arbeidstaker menes i denne loven enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse. Intern henvisning …og da skulle alt være klart for nærmere fortolkning og spesifisering av programkoden!