Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Livsstilsending - uke 5 -
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Månedsbrev fra Kløverhumlene Her kommer litt om det vi har gjort på i april og hva vi skal gjøre i mai.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
SKRIV OM SLIK AT SETNINGENE BETYR OMTRENT DET SAMME Kapittel 8 oppgave j.
En helt i hjemlandet mitt Hun heter Pumpuang Duangchan, og hun er en sanger fra Thailand Hun vokste opp i ei lita bygd, og familien hennes hadde dårlig.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Lykkeforskning Av Knut, Petter og Erik
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
HILSEN FRA FAGFORBUNDETS BARNEBY etter besøk i Huambo oktober 2011
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Gang.
Venner & valg Avslutning.
Roller og forventninger
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Brønnbygging i Afrika.
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
Hva er en konfirmant? Hvem er din konfirmant?
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
SIN BOK Barnehageåret
Matematikk på ungdomstrinnet
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Praktisk i 1.klasse
Kapittel 23 Årstidene.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Livsstilsendring Uke 6.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
WORKSHOP!.
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Livsstilsendring Uke 6.
Tannhelseundervisning for innvandrere
Periodeplan for juni (2. juni: Marit 40 år!!!) 3.
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST. MÅLTIDER
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom innledere og deltakere Tema som kan taes opp:  Å motta hjelp utenfra v/muskelsyk og partner 1. Hvordan påvirker assistenten parforholdet, på godt og vondt? 2. Hvordan har vi mestret det i vårt parforhold?   Innledning Om oss selv Føler vi har hatt assistenter i 100 år (etter at vi fikk barn) og har assistenter hver dag (70 timer i uken) Har alle på kurset assistenter? Er det riktig at kjærste/samboer/ektefelle/barn/foreldre/venner skal være betalt/ubetalt assistent? Er det bedre med omsorgslønn? Er det bedre å bo i bofellesskap/sykehjem/hjemme hos foreldre eller barn? Er det bedre å ikke å hjelp i det hele tatt? Maria + Blir ikke så sliten + Syns det er godt å kunne spørre/mase på noen andre enn Ole + Godt å ha litt privatliv/gjøre noe alene uten Ole + Godt å kunne bestemme selv hva jeg skal gjøre + Godt selskap + Kan reise på tur på egenhånd, uten familien + Det er mye bedre enn å ha hjemmesykepleie fordi jeg velger mine ansatte selv, de kan gjøre flere forskjellige oppgaver + Assistentene er i samme situasjon som meg/oss, med familie og barn, som gjør at vi har et fellesskap + Jeg var veldig sliten etter to fødsler og vi hadde ingen hjelp. Det og først få hjemmehjelp og siden assistenter, var med på å redde forholdet vårt/ekteskapet + Når vi fikk assistenter kunne jeg begynne å jobbe igjen, uten å måtte slite meg helt ut med husarbeid på kvelder og helger. - Litt slitsomt å ha assistenter rundt seg så mange timer hver dag - Kan fungere dårlig med feil assistent/dårlig kjemi/vanskelig kommunikasjon/noen må ha alt inn med teskje/pillemisbruker - dette kan bli et mareritt!! - Vanskelig ved sykdom å få vikar, og måtte spørre Ole, hvis man ikke har mange assistenter å kunne spørre - Lite privatliv..... - Ole husker det ikke , men det var slitsomt med assistenter i begynnelsen når han bare ville at de skulle være på jobb når han var på jobb, så han slapp å se dem...... - Håper assistentene overholder taushetsplikten. Vi har ingen hemmeligheter, men har lite lyst til å være samtaletema rundt andres middagsbord. Fordel at vi bor på et større sted hvor ikke alle kjenner alle. - -/+ Var vanskelig de første årene å ha noen så nært inn på oss - opplevde lite privatliv, men dette er ikke lenger noe problem -/+ Uvant at fremmede roter i våre saker, men det er ikke noe problem lenger -/+ Plutselig var det andre i huset som skulle gjøre jobben i huset som mamma hadde gjort, i f.t. barna. F.eks skifte bleier, ta på klær Ole + Slipper å gjøre Marias jobb i hjemmet + Er trygg på at Maria har det bra og trygt når jeg er på jobb eller borte ellers + Kan dra på guttetur, kan golfe, kan dra i skogen for å hente ved og juletre, kan besøke egen venner alene, .... + Får ferdig matpakke og middag hver dag + Har en mannlig assistent som kan hjelpe til med tyngre oppgaver og gjør at jeg får gjort noe når jeg egentlig ikke har lyst + Assistentene er trivelig selskap når jeg er hjemme samtidig med dem i helgene og praten går lett rundt bordet eller under arbeidet + Jeg slipper å ta fri fra jobben for å være med barna til tannlege og lege + Maria var veldig sliten etter to fødsler og vi hadde ingen hjelp. Det og først få hjemmehjelp og siden assistenter, var med på å redde forholdet vårt/ekteskapet - Maria bruker assistentene til å rote/rydde i mine ting/finner ikke joggeskoene - Maria bruker assistentene til å sette mine bilder inn i album - Maria sier hun kan være lei av folk når jeg vil vi skal besøke noen sammen, og jeg beskylder hemme for å ha vært sosial med assistentene hele dagen i stedenfor at vi skal gjøre noe sammen med andre på kvelder og i helger - Ungene kan bli bortskjemte dersom assistentene gjør deres oppgaver. + Vi snakker mye sammen. + Vi lar det ikke gå lang tid før vi tar opp noe som en av oss syns er feil + Vi setter begge stor pris på assistentene og er bevist på å si til hverandre og assistentene at de er viktige for oss og gjør en god/fantastisk jobb + Snakker med andre som har assistenter + Vi foretar alltid intervjuer av nye assistenter sammen og snakker mye sammen om disse etterpå, men Maria bestemmer tilslutt ..... + Assistentene er i hovedsak kvinner, bortsett fra en tilkallingsvakt. Ole ville ikke mestret en mannlig assistent annen enn tilkallingsvakten, som ikke har intime oppgaver + Når barna var små så var de en helg i måneden hos Marias foreldre, så vi skulle få noe tid for oss selv. Savnet barna da, men passet på å gå ut og spise å gjøre andre ting sammen bare oss to - Kanskje vi snakker for mye sammen? - Kanskje vi tar opp ting som egentlig ikke er problemer?

Oppgave: Hvilke tanker får dere om deres egen hverdag når dere hører foredraget? Hvordan fordeler dere oppgaver dere i mellom? Føler dere dere likeverdige? Kunne assistanse gi dere mer frihet i hverdagen? Del i to grupper: En som har assistanse En som ikke har