Matematisk modellering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elektrisitetslære og elektronikk Vitensenteret, Trondheim
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Forarbeid Salmo salar Laks i sitt naturlig element
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Pendeltegning En utdøende kunstart?
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Øyvind Haugen Anestesisykepleier Ullevål universitetssykehus
Kvantitativ forskning
Polyedere Matematikk som inspirasjon til spennende design Nils Kr. Rossing Vitensenteret/Skolelaboratoriet ved NTNU.
Kybernetikk Introduksjon Prosjekt
Enkle eksperimenter Nils Kr. Rossing/Astrid Johansen
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Arbeidsmåter i naturfag
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Elektrisitetslære Vitensenteret, Trondheim
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Ballens spretthøyde En ball er rund, og de aller fleste ballene spretter. Hvor høyt den spretter avhenger av dens vekt, størrelse og hvordan den er laget.
Testing, måling og forskningsdesign.
BASISREGISTRERING.
Repeterte målinger - analyse av oppsummeringsmål
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Hvordan påvirkes avdampningsraten til en væskebrann når lengde-bredde forholdet endres? Bacheloroppgave av Kåre Myklebust og Dag Erik Molandsveen.
Måling, areal og volum.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
1 SKOLELABORATORIET Introduksjon til elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
1 SKOLELABORATORIET Grunnleggende elektronikk Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
RGBH - lykt - Byggebeskrivelse Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Elektroniske systemer Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Realfagkonferansen 2015 Fra Pythagoras til ”rørt tyttebær” eksempler på ”dagligdagse” fenomener fra fysikkens verden Nils Kr. Rossing Vitensenteret i Trondheim/Skolelaboratorietved.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Dybdesyn - Framstilling av kunstig 3D Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Programmering av PIC-mikrokontrollere Grunnkurs Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing.
1 SKOLELABORATORIET Halvåpne oppgaver Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 SKOLELABORATORIET Simulering av elektroniske kretser Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU
«Hvorfor går strømmen motsatt vei av elektronene?»
Bruk av simulatorer i undervisningen Introduksjon og enkel bruk av Yenka av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
NRØA møte Karakterrapport for bachelorstudiene i økonomi og administrasjon 2008 NRØA møte 2-09 Stavanger, NRØA arbeidsutvalg Theo Schewe.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing Grunnleggende sensorteknologi Skolelaboratoriet Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
1 Matematikk som verktøy for konstruksjon og eksperimentering med tau-rosetter – Rossing 7. aug Konstruksjon og framstilling av tau-rosetter ved.
Utgangspunkt – Elastisk energi Strikkhopp Lite futt over strikkhopp med små kuler / dukker hopper noen få cm. Hvordan kan vi få dette til å bli litt mer.
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Transistorer og lysdioder - elektronikkens arbeidshester
Bygg og bruk et kolorimeter
Varmluftsballong ved Nils Kr
Bygging av elektronisk terning
Skolelaboratoriet ved NTNU
Karakterisering av sensorer (Lab) ToF modul 1 –
Generator og likeretter
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
Vannrakett med fallskjerm
Forarbeid til Salmo salar Laks i sitt naturlig element
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
1 Gruppeoppgave 1 1.
Sandaker borettslag Nye dører og vinduer mm. OBOS Prosjekt AS.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
CanSat – Analyse av data
Solcellens virkemåte (analogi)
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Matematisk modellering Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU www.skolelab.ntnu.no/

Strikkhopp m/Barbie Planlegg måleserien Problemstilling Kurve-tilpasning Planlegg måleserien Problemstilling Gjennomfør målinger www.skolelab.ntnu.no/

Strikkhopp med Barbie www.skolelab.ntnu.no/

Strikkhopp m/Barbie 362cm Utprøving av modell www.skolelab.ntnu.no/

Strikkhopp m/Barbie Analyser modellen Hva sier modellen om de virkelige forholdene? Dukkas høyde y = 11,83 x + 42 [cm] Fallhøyde = 11,83 antall strikk + 42 [cm] Gjennomsnittlig lengde av et utstrekt strikk eller Hvorfor -3,55? x = 0,0845 y - 3,55 [#] Antall strikk = 0,0845[#/cm] fallhøyde [cm] - 3,55 [#] Antall utstrekte strikk pr. cm fallhøyde Dukkas høyde målt i antall utstrekte strikk www.skolelab.ntnu.no/

Strikkhopp m/Barbie 2 6 10 Antall strikk 14 Fallhøyde [cm] 4x11,8cm www.skolelab.ntnu.no/

Strikkhopp m/Barbie Feilkilder Varierende lengde og kvalitet på strikkene Variasjon i hvordan strikkene ble knyttet sammen Variasjon mht. hvordan fallet ble utført Unøyaktigheter i målingene i den innledende fasen Det var imidlertid enighet om at de frambrakte modellene var forbausende korrekte. www.skolelab.ntnu.no/