Årets norske Leanvirksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Fagforeningens arbeid for mangfold
Prosesstyring som styringsverktøy
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Vinterstemning. Nordlandsløftet Samling 28. og 29. november Struktur og grunnlagsdokumentet Frode Thomassen.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Budsjettarbeidet i 2005 Arbeidet i DKFU i forbindelse med budsjettet Strategi ved inngangen av året Historikk fra 2005 Konkrete resultater oppnådd Utgangspunkt.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Lokal arbeidstidsavtale
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Tanker om ledelse i kommunal sektor.. Bestillingen 1 Adm.dir for den kommunale tjenesteyting med fokus på økonomistyring og kvalitet i tjenestene. Synlig.
SKAL BIDRA TIL Å ØKE KVALITET OG AKTIVITETEN I KLUBBENE I TRØNDELAG FOTBALLKRETS.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Årets norske Leanvirksomhet
Kommunal planlegging.
Søknad: Årets Leanprosjekt
Internasjonalisering
Presentasjon av forretningsplan
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Frokostmøte 5. mai 2017 Lansering Frilux.
Årets norske Leanprosjekt
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Overordnet strategi SV-fakultetet
Prosjektbeskrivelse PROSJEKTNAVN Prosjekteier: …
Strategiplan 2019 – 2022 For et bedre miljø og en grønnere hverdag
Årets norske Leanprosjekt
HMS-modul 2 Onsdag
Årets norske Leanprosjekt
Årets norske Leanvirksomhet
Kapittel 13 Ledelse som funksjon.
Årets norske Leanvirksomhet
Presentasjon av forretningsplan
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanprosjekt
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Årets norske Leanprosjekt
Årets norske Leanprosjekt
Årets norske Leanprosjekt
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Årets norske Leanvirksomhet
Søknad: Årets Leanprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder for andre i sitt forbedringsarbeid og å drive frem leanutviklingen i Norge. Beskrivelse av søknadskjema: Søknaden består av en forside (denne siden), 4 sider med informasjon og 1 vedlegg: Side 1: Hvordan passer Lean inn i virksomhetens overordnede mål og strategi? Side 2: Hvilke resultater har dere oppnådd i forbedringsarbeidet? Side 3: Hvordan arbeider dere med forbedringer? Side 4: Hva kan andre lære av dere? Hva er deres styrker og svakheter i måten dere jobber med forbedringsarbeid? Vedlegg 1: Bakgrunnsinformasjon om virksomheten VIKTIG: Det er kun disse arkene som vurderes – eventuelle andre vedlegg blir ikke vurdert! Virksomhet/organisasjon: ____________________________________________ Organisasjonsnr: Kontaktperson: Adresse: Spesifikk avdeling/enhet som søker: Antall ansatte i søkende del av virksomheten: Funksjon/ Tittel Telefonnummer: E-Post: Send inn dette søknadsskjemaet til post@leanforumnorge.no

1) Hvordan passer Lean inn i virksomhetens overordnede mål og strategi? Hvorfor jobber dere med forbedringsarbeid? (strategisk rasjonale) Hva ønsker dere å oppnå?

2) Hvilke resultater har dere oppnådd i forbedringsarbeidet? Hvilke gevinster og læring har dere oppnådd, og for hvem? (resultater innen f.eks. prosess, kvalitet, HMS, økonomi, tilfredshet, kultur, samarbeid, medvirkning og innovasjon - sett opp mot eksterne eller interne kunder/brukere, eiere, medarbeidere, samfunnet og miljøet)

3) Hvordan arbeider dere med forbedringer? Hvordan henger styringsmodellen sammen med forbedringsarbeidet? Hvordan definerer dere hvilke problemer som skal løses på ulike nivå i organisasjonen? Hvordan organiseres arbeidet med problemløsning? Hvordan arbeider ledelsen med forbedring? Hvordan er de ansatte på ulike nivå og tillitsvalgte involvert i forbedringsarbeidet? Hvordan er forbedringsarbeidet integrert med daglig drift?

4) Hva kan andre lære av dere 4) Hva kan andre lære av dere? Hva er deres styrker og svakheter i måten dere jobber med forbedringsarbeid? Hva er deres viktigste læringspunkter? Hvilke råd vil dere gi til andre? Hva er den største utfordringen i måten dere jobber med forbedringer i dag?

Vedlegg 1) Bakgrunnsdata Virksomhet/organisasjon, medarbeidere, visjon/forretningsidé, produkter/tjenester, kunder/brukere, marked, Lean-historikk og bakgrunn