Statusrapport for IA-handlingsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Advertisements

Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
ambisjoner og realiteter
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
NAV Arbeidslivssenter Akershus
Hvordan tillitsvalgte kan bidra til et mer inkluderende arbeidsliv
Trygdeetatens arbeidslivssenter Hans Henrik Andresen Rådgiver.
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
individuell oppfølgingsplan
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
Hvordan jobbe godt med IA!
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
”Vi strekker oss litt lengere” Personalsjef, kollega og medmenneske
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Hva skal vi snakke om? IA arbeid Ny IA avtale og tidsaksen
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid.
LDO sine verktøy for bedre likestillingsarbeid
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Erfaringer fra IA arbeidet
Ola Heen Strømmen, oktober 03
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
Seniorpolitikk i Troms Kraft ”Jeg vet om en gammel eik, den skal være ni hundre år. Men verken størrelsen eller alderen hindrer den i å drive fram nye.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
IA-avtale og IA-arbeid i Bergen kommune
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Sykefraværsoppfølging LAMU 17. april 2015
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
IA-avtalen og HMS-arbeid i Halden kommune 10.januar 2014 – 31.desember 2018 ATV-kurs
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Hva er IA-avtalen? GRUNNOPPLÆRING NYE TILLITSVALGTE TRINN3 STAT: ARBEIDSRETT.
Inkluderende arbeidsliv Ny IA-avtale Sentrale og lokale handlingsplaner ved NTNU.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
HTV-konferanse februar
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva var nytt?
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Presentasjon Kommunenes arbeid med økt sysselsetting av personer med nedsatt funksjonsevne.
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Oppfølging av langtidssykmeldte Tilretteleggings- og medvirkningsplikt
Oppfølging av langtidssykmeldte
Sykefravær / personalpolitikk
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Utskrift av presentasjonen:

Statusrapport for IA-handlingsplan 2015-2018 Status for IA-handlingsplanen frem til juni 2017 Planlagte aktiviteter frem til 31.12.2018 Avdeling for personalstøtte

IA-avtalens hovedintensjon «Å forebygge og redusere sykefravær, styrke jobbnærværet og bedre arbeidsmiljøet, samt hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet»

Delmål 1 Sykefravær og sykefraværsoppfølging UiOs tiltaksområder i IA-handlingsplanen innen sykefravær og sykefraværsoppfølging Kompetanseutvikling Rolleforståelse Sykefraværsrutiner Sykefraværsstatistikk KOMPETANSEUTVIKLING Målrettet kompetanseutvikling skal bidra til at ledere tar ansvar for forebyggende arbeid og operativ sykefraværsoppfølging i eget miljø. Det skal være god dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Det avholdes kurs i sykefraværsoppfølging hvor formålet er å gi ledere med personalansvar og personalkonsulenter kunnskap om oppfølging av sykefravær. Kurset avholdes 1 gang pr halvår Våren 2017 er det iverksatt en revidering av kurs i sykefraværsoppfølging til i større grad å ha fokus på leders samtale med den ansatte, kurset vil ha som mål å gi ledere praktiske ferdigheter for oppfølging av sykmeldte Det er planlagt at samtlige LAMU skal tilbys kurset «IA-arbeid i praksis». Gjennom aktiv bruk av UiOs IA-handlingsplan i opplæringen vil det sikres at overordnede tiltak blir forankret lokalt. Kurset «IA-arbeid i praksis» vil videre gi innsikt i metoder for å arbeide med nærvær og inkludering i egen enhet, bidra til økt kompetanse og læring rundt hvordan dialogverktøy kan fremme samarbeid i arbeidshverdagen. ROLLER Det er utviklet og etablert et rolle- og ansvarskart for hva de ulike rollenes oppgaver er i sykefraværsoppfølging Det er videre utarbeidet en kontaktveileder for det faglige støtteapparatet som kan gi råd og veiledning om sykefraværsoppfølging.   SYKEFRAVÆRSUTINER UiO har gode nettsider med informasjon om rutiner, plikter og rettigheter samt praktiske veiledere for ledere, personalkonsulenter i sykefraværsoppfølging. Dagens sykefraværskurs gir ledere og personalkonsulenter en god innføring i lovverk samt UiO s egne sykefraværsrutiner. SYKEFRAVÆRSSTATISTIKK Det leveres årlig statistikk til AMU som inneholder oversikt over totalt sykefravær, egenmeldt og legemeldt fravær, fravær fordelt på kjønn, enhet og om en er vitenskapelig eller teknisk administrativansatt samt på enhetsnivå.

Resultat av sykefraværsoppfølging Figur en viser totalt sykefraværsprosent ved UiO, herunder egenmeldt og legemeldt fravær for både kvinner og menn for 2016. Sykefravær ved UiO Universitetet i Oslo har et lavt stabilt sykefravær, og det har ikke vært vesentlig endringer de siste årene. Sykefraværet i 2015 var 3,4 %, mens det samlede totale fraværet ved UiO i 2016 er på 3,97 %. UiO ligger godt under IA avtalens overordnede målsetting på 5.6 %.   

Delmål 2 Tilrettelegging UiOs tiltaksområder i IA-handlingsplanen for å hindre frafall, samt øke sysselsetting av personer med redusert funksjonsevne Øke kunnskap om tilrettelegging Rekruttering Tilrettelegging Arbeidstrening og praksisplasser Universell utforming ØKT KUNNSKAP For å jobbe målrettet med tiltak som retter seg mot arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne ble det gjennomført en spørreundersøkelse ved alle fakulteter og enheter i forbindelse med likestillingsrapporteringen 9 av 12 av enhetene rapporterer om at de har hatt egne mål, strategier og tiltak for tilrettelegging for ansatte med nedsatt funksjonsevne i 2016. Enhetene melder om at de følger ordinært regelverk og at de håndterer enkelt saker fortløpende. Det spilles også inn at gamle/fredet bygningsmasse generelt er en utfordring for fysisk tilrettelegging. REKRUTTERING For å sikre at personer med nedsatt funksjonsevne skal ha mulighet til å søke på jobber på Universitetet i Oslo uten å møte på teknologiske barrierer, er det inngått avtale med Jobb Norge, som leverer et fullt tilgjengelig søkesystem. Det er avholdt kurs for personalkonsulenter med fokus på tilsettingsprosessen for personer med nedsatt funksjonsevne. Kurset har gitt personalkonsulenter kunnskap i lovverk og hovedregelen og utgangspunkt for tilsetting av funksjonshemmede i staten. Mål c. TILRETTELEGGING Det er utviklet nettinformasjon/veileder om tilrettelegging for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne. Veilederen tar utgangspunkt i at mange arbeidstakere med midlertidig eller permanent redusert funksjonsevne kan holde seg i arbeid med egnet tilrettelegging. Det er videre utviklet en kontaktveileder hvor brukere enkelt kan finne frem til rett ressurs på å få svar på tilretteleggingsspørsmål. BHT bistår også̊ konkret i dialog/oppfølging i regi av Hjelpemiddelsentralen og bistår i utprøving av hjelpemidler og i noen sammenhenger bistår med krav og funksjonsvurdering ARBEIDSTRENING OG PRKSISPLASSER Det er i mindre grad jobbet med tiltak i samarbeid med NAV for å gi funksjonshemmede plass ved UiO til utprøving av sin arbeids- og funksjonsevne. Det planlegges en workshop i løpet av høsten 2017 om hvordan ansvar for organisering, koordinering og formidling av kandidater fra NAV skal skje ved UiO. INIVERSELL UTFORMING Det gjennomføres det hvert år flere rene UU-prosjekter slik vi er pålagt av Kunnskapsdepartementet. Dette kan for eksempel være nye atkomstramper og automatiske døråpnere. Det er til tider en stor utfordring for UiO å tilrettelegge for UU.

Delmål 3 Seniorpolitiske tiltak UiOs tiltaksområder i IA-handlingsplanen med fokus på yrkesaktivitet UiOs seniorpolitikk Seniorkurs Avgangsalder ved UiO SENIORSAMTALER Når en medarbeider ved UiO passerer 60 år, har vedkommende krav på en «seniorsamtale», det vil si en samtale om status og videre utvikling med sin leder. Samtalen skal kartlegge den enkelte seniors ønsker og ambisjoner, framtidsutsikter og kompetanseutviklingsbehov, og danne grunnlag for planlegging av videre arbeidssituasjon. SENIORKURS Seniorer (og deres ledere) får tilbud om seniorkurs i regi av UiO og SPK. Kurset går over 5 timer og gir deltagerne mulighet og hjelp til å bli bevisst egne behov og ambisjoner og tilrettelegge av videre arbeidskarriere etter fylte 60 år.

Pensjonering – Vitenskapelige og Teknisk/Administrative ansatte Ansatte som er pensjonert i perioden 01/10/2010 til 01/10/2016