USITs ledelse 13. desember 2016

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGISide 1 USIT 22. juni 2014 Overvåkning og rapportering To prosjekter ved USIT Ståle Askerød Johansen
Advertisements

Presentasjon på lynkursdagene 2012
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Prosjekt: Digital skoleeksamen etter JUS-modellen.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
1 Administratorens hverdag Uninett-konferansen
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Nettskjema v3.0 Oppsummering for allmøte med USIT og Lokal IT torsdag 15.des 2011 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Studieportalen Mine Studier – overgang til UiOs fellesløsninger.
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Prosjektorganisasjonen Prosjekteier – Linda Therese Johnsen Prosjektgruppen – Svein Harald Kleivane – Emil Trygve Hasle – Jesper Havrevold – Bent Kure.
Bruk av IT og digitale medier i undervisning og læring Digitale løsninger for feedback og vurdering Workshop/seminar på SV-fakultetet DML-gruppen/USIT.
Prioritert utvikling våren 2014: Min side: personlige timeplaner for studenter.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon på Gardermoen 16. september 2010.
Møte m/universitetsdirektøren 15. februar 2016: Årsrapport for USIT for 2015 IT-direktør Lars Oftedal.
Nye nettjenester – dette har vi gjort i Møre og Romsdal fylkeskommune Presentasjon i Kristiansand 16. desember 2010.
Kr-ikt.no Agdersamling 13 september 2016 Forretningsmodell i et IKT-perspektiv Margrethe Noraas Virksomhetsarkitekt.
IT-ledernettverket 28. september 2016
Implementering av Blackboard på HF
Senter for læring og utdanning
Rammer for og organisering av eForvaltningen
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-ledernettverket 28. september 2016
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 20. september 2016
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Digitalt læringsmiljø
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Prioriteringer 2016 – Webseksjonen Even Halvorsen
Top 10 IT Issues Status Lars Oftedal
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Prosjekt digitalt læringsmiljø
USITs Målbilde og prioriteringer
15. mars 2016 Utdanningskomiteen.
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Digitale systemer ved OsloMet
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Seksjon for digitale medier i læring
IT-ledernettverket 18. april 2018
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Prosjektet Office 365 på UiO - Gyda Kjekshus
Prosjekt Digitalt pensum
Standardisering av IT-virksomheten
Styringsgruppemøte 15. november 2017
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Porteføljesøknader for Administrativ IT for 2018 runde 2 – vår 2018
Nettskjema.no –sikker datainnsamling på nett
Studieledernettverket 15. februar 2019
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

USITs ledelse 13. desember 2016 FlexDLM USITs ledelse 13. desember 2016 Vanskelig og spennende prosjekt. Jeg lærer hele tiden, lærte mye under Educause, endrer mening om hva som er lurt, skulle ønske jeg forsto mer av utviklingen av

Mål med FlexEx Fleksibilitet i vurderingsformer Brukervennlig for studenter og ansatte Samme løsninger i undervisning som under eksamen Standardisere og effektivisere administrative prosesser Kontroll på data Kontroll på sikkerhet/stabilitet/ytelse Tilbakeblikk: Hva er målene med en eksamenstjeneste? 13.12.2016

Visjon for FlexEx (pådrivermodellen) Mål om større fleksibilitet i vurderingsformer Risiko ved dagens modell - begrensinger ved én leverandør Pedagogiske mål i sentrum (Digitale læringsmiljøer - DLM) Anbefalinger for arkitektur vedrørende digitale vurderingsformer ved UiO Modulbasert Åpne og dokumenterte grensesnitt mellom systemer Standard utvekslingsformater Tilbakeblikk: Visjonen for FlexEx DLM snakker om behovet for integrasjoner og flere systemer 13.12.2016

Konklusjoner og anbefalinger fra forprosjektet (1 av 2) Fleksibilitet: Det er behov for fleksibilitet i vurderinger: Ut fra eksisterende materiell er følgende behov identifisert: Integrasjon med tredjeparts programvare, digital tegning, oppgavebanker, ulike sensurmodeller, læringsanalyse, integrasjon med arkivløsning og plagiatkontroll Moduler: Dagens eksamenssystemer er ikke modulariserte Integrasjon med oppgavebank og arkivering Krevende og omfattende arbeid, nasjonalt samarbeid 13.12.2016

Konklusjoner og anbefalinger fra forprosjektet (2 av 2) Standarder: Standarder er noe umodent og såpass omfattende og kompliserte at sannsynligheten for at to uavhengige system/leverandører bruker dem likt er liten Anbefaler fokus på bruk av API-er 13.12.2016

NGDLE – Next Generation Digital Learning Environment Educase artikkel https://net.educause.edu/ir/library/pdf/eli3035.pdf Ny arkitektur for et fleksibelt læringsmiljø (DLM) Sammenstilling av IT-tjenester/applikasjoner Interoperabilitet og integrasjon Personifisert i tillegg til institusjonell Ny, åpen, fleksibel arkitektur Læringsanalyse Samhandling Ikke et produkt/tjeneste man kan kjøpe! Etterfølger etter LMS Læringssentrisk modell Alle komponenter må snakke sammen, utveksle pensum, enkelt for brukeren, 13.12.2016

FlexDLM - NGDLE Kalender TP Felles studentsystem Tjenester Timeplan til studenter Beskjeder til studenter Tilgang til undervisningsmateriale Gjennomføre digital eksamen Bruk av programvare Reservere kollokvierom Lagre og skrive dokumenter Digitale vurderingsformer i undervisning Læringsanalyse Koble til internett .... Applikasjoner Kalender Timeplan, Reservere kollokvierom TP Felles studentsystem Mine studier / For ansatte Office365 Lagring, Samskrivning, Office programvare mm. Studieinformasjon på nett Studieprogram, Emnebeskrivelser, Forelesningsnotater, Pensum, Timeplaner, Beskjeder Vurderings-former Inspera, Jus, Medisin, … Undervisningsformer LMS, Devilry, Studentaktive læringsformer, Blended learning, flipped-classrom, quiz… Kiosk (VDI) Programvare, Klassesett Bytte ut mine studier med for ansatte, portal for undervisere Tjenester: hvilke tjenester skal UiO tilby? vs. Applikasjoner: hvordan skal tjenestene realiseres Eierskap til applikasjoner Forelesningsvideo på nett Infrastruktur / Felleskomponenter / Data Nettverk Lagring Logging Autentisering, autorisasjon Sikkerhet og personvern 13.12.2016

LMS anbud Uninett Canvas fra Instructure (Preferert leverandør) Brightspace fra D2L Neo fra Cypher Learning Valg UiO Ingen, et eller flere systemer 13.12.2016

Organisering prosjekt FlexDLM To faser Fase 1, planlegging, kartlegging Ferdig ca 1. september 2017 Fase 2, implementering Ut 2018 Samme SG fase 1 som program DLM Samme prosjekteier, JFP Fra program til prosjekt Digital eksamen, linjeoppgave Plagiatkontroll linjeoppgave Prosjekt FlexDLM FlexEx LMS 13.12.2016

Forslag mål FlexDLM fase 1 Veikart DLM for UiO Arkitektur DLM for UiO Prioriteringer implementering som skal utføres i fase 2 Plan utfasing Fronter inkludert hva som skal erstatte funksjonalitet i Fronter Beslutning evt innføring av LMS fra anbudet 13.12.2016

Forslag aktiviteter FlexDLM fase 1 Beskrive muligheter i LMS fra anbudet Kartlegge behov enhetene Kartlegge behov studentene Kartlegge funksjonalitet bruk i Fronter, forslag hvordan behov dekkes og plan utfasing Fronter Beskrive linjeaktivitet til DLM og foreslå rapportering Veikart og arkitektur 13.12.2016

Forslag prosjektdeltagere FlexDLM fase 1 4-5 prosjektdeltagere minimum 50% tid Tentative navn: Monica, Sandra, Gyda, Svein Harald, Aleksander, AF (navn) Prosjektleder 100% Gry Anita slutter i prosjektet Erfaring, UiO-kompetanse, utadvendt Operativ referansegruppe fakultetene 13.12.2016

Senter for læring og utdanning - I Vedtak universitetsstyret Faglig ledelse Prosjekt oppretting Koordinering av miljøer: SFF, UV FUP, UB DigUB, UB DML, USIT 13.12.2016

Senter for læring og utdanning – II Workshop deltagere Informasjonsmøte Presentasjon miljøene Opplevd nåsituasjon Utfordringer og muligheter Koordinering eller senter Ny workshop januar 2017 13.12.2016

Videre arbeid Diskutere mål og aktiviteter FlexDLM med SG Mandat FlexDLM Prosjektplan og bemanning FlexDLM 13.12.2016