Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2013.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Fremskaffelse av leieboliger
Leverandørseminar Innkjøpsreglement Lov og Forskrift Ivar Larsen
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Endring av partenes forpliktelser Professor dr juris Lasse Simonsen.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
19.november 2015 Velkommen til tilbuds- konferanse rammeavtale håndverkstjenester.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Åpen anbudskonkurranse NOR Rammeavtale for kjøp av Taktekker- og blikkenslagerarbeider Tilbudskonferanse 6. april 2016, kl
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes Høst 2015.
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes Høst 2016.
Departementenes servicesenter Norsk mal: Startside Tilbyderkonferanse ”Rammeavtaler teknisk rådgivningstjenester” for DSS og Departementene Seniorrådgiver.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rørinspeksjon Tilbudskonferanse 5. april 2016, kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser 11 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Økonomi, personal og arkiv
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Tilbudskonferanse 7. april 2016, kl
BAL og årsstudiet i organisasjon og ledelse
Offentlige anskaffelser 10 Rammeavtaler
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Tilbudskonferanse Anbud 2014/1030 Diatermiapparater
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2017
Offentlige anskaffelser Håndhevelse av anskaffelsesregelverket
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Offentlige anskaffelser Rammeavtaler
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Utskrift av presentasjonen:

Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler Dosent Ingun Sletnes Offentlige anskaffelser 12 Rammeavtaler Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning

Hva er en rammeavtale? Regulering og varighet Se NOU 2014: 4 pkt. 15.4 som gir en meget grei oversikt over rammeavtaler Rammeavtaler er en kontraktstype definert i foa § 4-1 i) Typiske kontraktsbestemmelser i slike avtaler er; omfang, avtaleperiode, hvilke produkter/tjenester omfattes, priser, betalingsbestemmelser, leveringsvilkår etc. Hvorfor rammeavtaler? Rammeavtaler skal inngås etter anskaffelsesregelverket, jf. foa § 11-1 (1) del II og § 26-1 (1) del III Prosedyrereglene er mye enklere etter del II Når rammeavtale inngått etter del II brukes skal tildeling (avrop) av kontrakter under rammeavtalen skje etter regler som skal angis i anskaffelsesdokumentene, jf. foa § 11-1 (2). Tildelingen skal skje etter objektive regler som sikrer likebehandling av leverandørene, det er i tillegg gitt noen regler om minikonkurranser under en rammeavtale Når rammeavtale inngått etter del III brukes skal tildeling (avrop) av kontrakter under rammeavtalen skje etter egne prosedyrebestemmelser gitt i foa, se foa § 26-1 (2) Omfanget av en rammeavtale skal beskrives, men ikke krav til eksakt beskrivelse Varighet – somhovedregel ikke over fire år, se foa §§ 11-1 (4) og 26-1 (4) Unntak hvis det foreligger særlige forhold, strengt krav Varigheten av en kontrakt under rammeavtalen trenger ikke være sammenfallende med varigheten av rammeavtalen (se omtale i NOU: 4 2014 s. 137) En del av kommunen

Typer rammeavtaler Kan inngås med en eller med flere leverandører Rammeavtale med en leverandør Rammeavtale med flere leverandører disse er det to typer av; - en der alle vilkår er fastsatt i anskaffelsesdokumentene og - en der ikke alle kontraktsvilkår er fastsatt Parallell rammeavtale vil si at en rammeavtale med flere leverandører om den samme ytelsen En del av kommunen

Tildeling av kontrakter under rammeavtaler etter del III Kontrakter skal tildeles etter prosedyrene i foa § 26-2 (en leverandør) eller foa § 26-3 (flere leverandører), jf. foa § 26-1 (2) Det er tilstrekkelig å inngå rammeavtale med to leverandører, det er nytt Bare de oppdragsgiverne som klart er identifisert i kunngjøringen/invitasjon og leverandørene som er parter i rammeavtalen kan tildeles kontrakter etter rammeavtalen, jf. foa § 26-1 (3) Det kan ikke foretas vesentlige endringer i kontraktsvilkårene, jf. foa § 26-1 (5) Ved tildeling av rammeavtale med en leverandør skal tildeling skje på grunnlag av kontraktsvilkårene i rammeavtalen, jf. foa § 26-2 (1) Oppdragsgiveren kan skriftlig be leverandøren «utfylle» tilbudet. Med det menes «enkle presiseringer og utregninger; det er ikke anledning til å gå i forhandling eller endre/forbedre tilbudet» (NOU 2014: 4 s. 136) Ved rammeavtaler med flere leverandører der alle vilkår er fastsatt, tildeles kontrakten etter fordelingsnøkkelen for tildeling av kontrakt uten at konkurransen gjenåpnes, jf. foa § 26-3 (1) Ved rammeavtaler med flere leverandører der ikke alle vilkår er fastsatt, jf. foa § 26-3 (2), skal det avholdes minikonkurranser mellom leverandørene (gjenåpning av konkurransen), slik gjenåpning er regulert i foa § 26-3 (4) Foa åpner også for en blanding av disse formene i foa § 26-3 (3) En del av kommunen