Private aktører - veilednings- og kompetansebehov

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Konsekvensutredninger i ny plan- og bygningslov
UU og Fylkesmannens rolle
Krav til dokumentasjon i kap
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
Samspill mellom de nye plantypene
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Reguleringsplaner.
Byggherreforskriften
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
Krav til digitale plandata
Innsigelsesinstituttet
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Heiplanen Utarbeidet over flere år…. Plankartet Plankartet ble produsert for PDF-visning Det er hentet noe farge/utforming fra høringsdokumentet til Nasjonal.
innholdet i enkeltvedtak
Plan- og bygningsloven
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
En detaljreguleringsplan blir til.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – Byggetrinn 2 Tilbudskonferanse 25. september 2012.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
FREDRIKSTAD KOMMUNE Digitale reguleringsplaner Per Henning Bjerva.
Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder Arealplaner i Norge digitalt Løsninger og bruksområder.
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
God kartfremstilling av detaljreguleringsplaner. God kartfremstilling DisposisjonKunnskaps-/kartgrunnlagetBakgrunnskart Sammenfallende formålsgrenser.
Eksempler på en god reguleringsplan Kristoffer L. Seivåg Byplan.
Kommuneplanens arealdel Karttekniske utfordringer.
Digitale data i saker etter PBL. Sentrale lover og standarder som styrer det digitale arbeidet PBL §5 Kart og stedfestet informasjonPBL §5 Kart og stedfestet.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planlegging.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Samhandling for effektive planprosesser
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Samfunnssikkerhet og ROS!
Endringer i plan- og bygningsloven
Planbestemmelser.
Forum for unge planleggere 1.februar 2018
UU og Fylkesmannens rolle
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Roger Kvilhaugsvik Norconsult Informasjonssystemer
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Private aktører - veilednings- og kompetansebehov Sigrid Lerud Fagansvarlig plan Gran kommune

Plan- og bygningslovens § 12-3: «Reguleringsplan skal utarbeides av fagkyndige.» Det er et krav om at reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige for å sikre en kvalitativ standard på planene. Kravet er knyttet til utarbeiding av private planer. Kommunene skal etter § 3–2 ha tilgang til nødvendig planfaglig kompetanse for utarbeiding av egne planforslag.

Hva er fagkyndig? Ingen entydig definisjon finnes. Antatt at dokumentert erfaring og/eller utdannelse som arkitekt, landskapsarkitekt, planlegger eller ingeniør er tilstrekkelig. Frivillig godkjenningsordning ved neste lovendring? Vanskelig å avvise små, lokale aktører, selv om noen erfaringsmessig ikke leverer godt nok og kommunen får ekstraarbeid.

Planbeskrivelse § 4.2: «Alle forslag til planer etter loven skal ved offentlig ettersyn ha en planbeskrivelse som beskriver planens formål, hovedinnhold og virkninger, samt planens forhold til rammer og retningslinjer som gjelder for området.» Planbeskrivelsen skal være så fyldig og presis at det er mulig å få et dekkende bilde av hensynene bak planen. Den må også vise hva planen vil medføre for berørte parter, interesser og hensyn. Det er dette som ligger i uttrykket «virkninger». Det er opp til planmyndighetene å vurdere om planbeskrivelsen er dekkende. Mangler ved planbeskrivelsen vil kunne være en saksbehandlingsfeil. Når det er krav om konsekvensutredning, skal denne være en del av planbeskrivelsen. Planbeskrivelsen er et viktig verktøy i saksbehandlingen når planen er vedtatt.

Problemstilling Å gjøre gode analyser krever oversikt og erfaring. Har ikke den som utarbeider planen god nok kompetanse innenfor spesialfelt, må det engasjeres underkonsulenter. Eks: Støyberegninger, trafikkberegninger, geoteknikk, naturmiljø Å belyse alle virkninger av en plan sånn at alle berørte forstår planen, krever god skriftlig framstillingsevne og tar tid. Oppdragsgiver vil ha jobben gjort med minst mulig utgifter og nye oppdrag er verre å få, hvis kostnadene blir høye. Tidligere var ikke planbeskrivelsen lovpålagt. Ikke oppdatert kunnskap om lovendringer og nye krav.

Plankart: § 12-5 – Arealformål i reguleringsplan Uttømmende liste over tillatte arealformål. Arealplaner skal være i riktig digitalt format for å kunne legges inn i kommunens digitale planregister. Kommunen må sjekke om planer har den rette tekniske kvalitet. Planene må kodes i den til enhver tid gjeldene Samordnet Opplegg for Stedfestet Informasjon- (SOSI-) standard for plan. Kapittel 3 i kartforskriften om fremstilling av arealplan, sier: Arealplan skal framstilles med arealbruksformål og hensynssoner slik de framgår av vedlegg I og II til denne forskriften.

Problemstilling: Ikke samsvar mellom pdf og SOSI-fil (tekst forsvinner, etc) Slurv i tegning eller kontroll (tidspress?) Ikke god nok support hos programvareleverandør? Ikke forståelse for kommunens plikt til å føre et korrekt planregister? Usikre grenser Tomteinndeling gjort uten innmåling Veger er ikke prosjektert før inntegning Skråninger og fyllinger er ikke tegnet inn.

Reguleringsbestemmelser § 12-7: En uttømmende liste over hva det kan gis bestemmelser om. Entydige bestemmelser SKAL – ikke bør Hjemlet i loven Samsvar med kart og beskrivelse. Begrunnes i planbeskrivelsen Forståelig språk

Problemstilling: Oppdragsgiver ønsker «åpne» bestemmelser, som gir en mest mulig fleksibel plan. Nye oppdrag er vanskelig å få, hvis man gir faglige råd på tvers av oppdragsgivers ønsker? Manglende samsvar mellom kart, beskrivelse og bestemmelser. For dårlig korrektur. Klipp og lim brukt ukritisk Manglende utsjekk på om bestemmelsen har hjemmel i lov.

ROS-analyse: §4-3 Planmyndigheten har en plikt til å påse at risiko- og sårbarhetsanalyse gjennomføres for et planområde. Analysen er et viktig grunnlag for planarbeidet. Risiko- og sårbarhetsanalyse er et generelt krav. For de planer som omfattes av et særskilt krav til konsekvensutredning, jf. § 4–2 andre ledd, vil risiko- og sårbarhetsanalysen som hovedregel inngå som en del av de utredninger som skal gjennomføres i denne sammenhengen. Opplegget for arbeidet med risiko- og sårbarhetsanalysen må da tas inn i planprogrammet. Plikten til å få utført en slik analyse vil som hovedregel ligge på forslagsstilleren for planen.

Problemstilling: Blir ofte glemt, fordi dette er et «nytt» krav. (2008) Manglende kunnskap om metodikk. Funn i ROS-analysen påvirker ikke utformingen av planen.

Hva kan kommunen gjøre? Gode veiledninger på hjemmesida. Gode rutiner for veiledning på oppstartsmøte. Krav om oppmåling og sikre grenser før reguleringsplanarbeid kan startes. Krav om godkjent SOSI-fil før behandling før offentlig ettersyn. Kreve at kommunens maler for planbeskrivelse, bestemmelser og ROS-analyse benyttes. Gode rutiner for kontroll av innsendt materiale (og nok ressurser)