BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Produksjon og forbruk av elektrisk kraft i Norge
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
Kommentarer til Vedlegg 2 Materiellbeskrivelse 1.Ruteres generelle krav til Busser Krav om at «Bussmerke skal defineres i tilbudt og er det som skal leveres.
Sunndal Kjemiske Fagforening Medlemsmøte onsdag den
ER VI I TIDE? 1. Dialogkonferanse om Bussanbud Møte med Ruter 25. november 2013.
Dialogkonferanse bussanbud 2014
Dialogkonferanse – bussmateriellstrategi UnibussSide 1.
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2014
Incitamentsbeskrivelse Busstjenester i Vestre Aker Marit Elin Leite, Ruter As.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Fornybar kraft og varme
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Oppdragsbeskrivelse / kvalitet Positive til kvalitet som del av tildelingskriteriene Viktig å tydeliggjør hvilke.
NITTEDALSANBUDET DIALOGKONFERANSE. ” Incitament er en stimulans til å gjøre en ekstra innsats 2.
Dialogkonferanse Ruters bussanbud i 2015
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
Kommentarer på dialogmøte i Ruter 26.September 2014.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Olje- og energidepartementet Fremtidige politiske krav til 2VK EBL Kompetanse – Samfunnsmessig nytteverdi ved bruk av 2VK 16. mars 2004 Statssekretær Øyvind.
Olje- og energidepartementetwww.regjeringen.no/oed Sigurd Tveitereid Energi- og vannressursavdelingen Olje- og energidepartementet
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Kveldskurs for nybegynnere 16. januar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Hvor kommer oppdragene fra? Ulike måter å anskaffe arkitekt Oppdragsgiver.
Et selskap innenfor den tilrettelagte trafikken Per Sundberg Daglig Leder Samres Norge
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Dialogmøte om ladeinfrastruktur Oslo Lufthavn Konrad Pütz, Enova.
Kort innlegg dialogkonferanse 19. Mai 2016 Petter Kure Torgersen side 1.
Brukerveiledning HentMeg. Last ned app HentMEG er tilgjengelig i App Store og Google Play.
Veien videre - Dialogkonferanse fossilfrie byggeplasser.
Pensjonsreformen og AFP
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Arkitektbedriftene i Norge
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
[Firmanavn] Forretningsplan.
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
[Firmanavn] Forretningsplan.
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Grue - Kommunesammenslåing.
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Klimafotavtrykk i kommunane
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Landkreditt og avlingsskade 21.august
Kostnadsutvikling fosterhjem
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Konkurransen om Buss-tjenester i Ruters vestregion 2020
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan

Innspill fra operatør Teknologivalg – målsetting om fossilfrie løsninger Regulering godtgjørelse Varighet på kontrakt Bonus, incitamenter og malus ordninger Krav til reservefartøy – hvordan kan dette løses? Brutto – nettoavtale Annet

Teknologivalg – målsetting om fossilfrie løsninger Stortinget ber regjeringen sørge for at alle kommende fergeanbud har krav til nullutslippsteknologi og lavutslippsteknologi når teknologien tilsier dette.

Teknologivalg – målsetting om fossilfrie løsninger Synes ikke vi har noe valg. Miljø bør være sentralt i anbudet. Andre oppdragsgivere har vært kreative i tilnærmingen for best mulig uttelling av støtteordninger. Oppdragsgiver bør ta ansvar for infrastruktur --> støtte fra Enova Oppdragsgiver bør sette seg ett mål om reduksjon av CO2 Ved bruk av tildelingskriterier – sanksjon (Skyss modellen) Ved å sette en «terskel / Mål» - bonus (AtB modellen)

Regulering godtgjørelse Årlig regulering bør følge en «kjent» indeks som samsvarer med underliggende kostnad på drift av aktuell fartøysgruppe Nærsjøindeks, delindeks mindre hurtigbåter / ferjer Basisåret bør være kjent (ikke fremover i tid) Årlig regulering pr år (a-konto ---> og så avregning i Q1 påfølgende år) Vurdere å ta inn en ekstra energi del ved valg av andre energibærere Foreks strøm Regulering ifht produksjon og ruteendringer Bør ta hensyn til antall skift og direkte variable kostnader Regulering for endringer i offentlige regler og avgifter Definere vesentlighet, gjerne ved en forutbestemt fornuftig terskel Regulering fra 1. kr hvis satt terskel passeres. NOx kostnader (hvis aktuelt)

Varighet på kontrakt Pga mulige investeringer i nye fartøy, bør dette være på ~ 10 år Opsjoner bør være tosidige, dvs begge parter må være enige Kontrakten kan godt avsluttes litt utpå året . Enklere å starte opp vår/ sommer enn 1.januar. Positivt at det er tilstrekkelig med tid fra kontraktstildeling til oppstart Gir oppdragsgiver bedre konkurranse og sannsynligvis et bedre tilbud

Bonus, incitamenter og malus ordninger For at operatør skal ta inn bonus i tilbudet bør det være «forståelig» og forutsigbart Det bør være forhold innenfor operatørs kontroll. Gjerne bonus på miljø. Vinn – vinn for begge parter Operatør lavere kostnader Oppdragsgiver får ett bedre miljø Malus Malus bør stå ifht oppdragsgivers eventuelle tap Malus på samme forhold og nivå som bonusen.

Krav til reservefartøy – hvordan kan dette løses? Det er opp til oppdragsgiver å definere hvilken robusthet en ønsker i driften Dersom en definerer lang responstid for å «spare» kostnader må en også ta inn over seg den risikoen at responstiden kan benyttes. Opplever ofte at operatør blir den som må «fronte» evnt innstillinger pga responstid på reservemateriell. Hvis det forventes at ruten skal være i drift tilnærmet 100 % bør det stilles krav om stedlig reserve. Ved bruk av hovedfartøyene i andre ruter / oppdrag, øker risikoen for innstilte turer.

Brutto – nettoavtale Så lenge dette er ruter hvor operatør kan gjøre lite for å påvirke passasjer inntektene så bør det legges opp til bruttokontrakt Lettere for Kolumbus å markedstilpasse takster og tilbud Gods bør gå direkte til operatør Oppdragsgiver bør stille med billetteringsutstyr.