Barnefordelingssaker i rettsvesenet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Advertisements

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Sladrehank skal selv ha bank – eller?
Utfordringer på arbeidsplassen
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Viktige lover og regler
Presentasjon av barneverntjenesten
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Personalsaksarbeid i lokallagene
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Advokat Møyfrid Hveding Advokatfirmaet Perspektiv DA
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Barneverntjenesten ISK
Å leve med ADHD i familien
Tvisteløsningsmodellene
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Barn som pårørende –lovendring
-ikke bare for zippylæreren…
Offentlighet og partsinnsyn
Foreldreansvarets innhold bl. § 30
Universitetet i Tromsø
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
innholdet i enkeltvedtak
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Barnevernets målsetting og oppgaver
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
3 Marius Stub.
Vold mot barn Pressekonferanse
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
SAMFUNNSDAGEN 2013 Mekling i forbindelse med samlivsbrudd -samhandling eller konflikt?  Gry Mette Dalseng Haugen  Seniorforsker NTNU Samfunnsforskning.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
KIRKEASYL Asbjørn Finnbakk Rådgiver diakoni Stavanger bispedømmeråd.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Barnevernkonferanse oktober Endringer i barnevernloven § 4-4 L nr. 81 i kraft fra den tid Kongen bestemmer. § 4-4 tredje og fjerde.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Kjell Erik Øie Statssekretær
INFORMASJON OM BARNEVERN
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Barnets stemme stilner i stormen
AMU, EA og Byggesaker Tema: EAs rolle knyttet til byggesaker og avtaleverk m.m. De store prosjektene (LVS osv) og forhold knyttet til hoved- og tilpasningsavtale.
3 Marius Stub.
Felles Studentsystem FS- nettverket
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Norges Musikkhøgskole
Barnevernstenesta sett frå ein rådmann sin ståstad
Voldsforebyggende opplæring
3 Marius Stub.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Barnefordelingssaker i rettsvesenet Parallelle saker etter barneloven og barnevernloven. Psykologspesialist Trond Indregard Barnevernkonferanse 21. November 2016

Saksgangen i rettssystemet: Konflikt- og forsoningsmodellen Innført 2004 (barneloven § 61, nr. 1 og nr. 3) Type saker: ”høykonfliktsaker” Alminnelig mekling prøvd, uten å ha ført frem Stevning og tilsvar Planmøte/forarbeider/innhenting av informasjon Saksforberedende rettsmøte(r) Evt. hovedforhandling Spesielt om den sakkyndiges rolle i ulike faser

Parallelle saker etter barneloven og barnevernloven Grunnlaget for barnevernssaken; barnelovsaken utløser barnevernssaken eller omvendt, eller uavhengige saker Barnevernssakens betydning for barnelovssaken og vice versa; gjensidig påvirkning Handteringen av parallelle saker i rettsvesenet Samordning/kontakt mellom rettsvesen og barneverntjeneste i parallelle saker.

Type saker etter barneloven Alminnelig lovpålagt mekling har ikke ført fram; gyldig meklingsattest må foreligge Foreldrene (oftest ved en prosessfullmektig) ber retten bidra til en løsning ved mekling eller dom (stevning og tilsvar) Saken kan gjelde daglig omsorg/fast bosted og/eller samvær Foreldre som ikke har levd sammen, foreldre (ofte ressurssterke) som reelt er uenige om hva som er barnets beste, foreldre med rus- eller v

Type saker forts. Foreldre (oftest med små barn) som ikke levd sammen; kjenner hverandre dårlig, lav tillit Foreldre (den ene eller begge) med spesielle utfordringer (rus, vold, kriminalitet, psykiske helse, omsorgssvikt osv.) Foreldre med barn som har særlige omsorgsbehov (funksjonshemninger osv.)

Type saker forts. Foreldre med ulik etnisitet/kulturell bakgrunn Foreldre der den ene (oftest den barnet bor fast hos) flytter til en annen kant av landet Foreldre som har praktisert delt omsorg Foreldre som er under tiltak i barnevernet; interessemotsetninger i den forbindelse Foreldre (ofte ressurssterke) som er reelt uenige om hva som er barnets beste

Formål med modellen - Konfliktdempende - Legge til rette for forliksavtaler; …til beste for barnet - Ikke bare avgjørelsen, men også prosessen skal være til barnets beste - Mer variert bruk av sakkyndige - Rask behandling til barnets beste

Forarbeider Planmøte - Avklare aktuell situasjon - Berammelse av rettsmøte(r) - Orientering om saksgangen - Oppnevning av sakkyndig og mandat - Avklare om den sakkyndige skal snakke med foreldrene før saksforberedende rettsmøte - Avklare om det skal snakkes med barnet/barna før saksforberedende rettsmøte - Avklare ytterligere informasjonsbehov (innhenting av for eksempel politidok, barnevernsdok etc.)

Forarbeid til saksforberedende rettsmøte Samtaler med barnet Hvem snakker med barnet (dommer/sakkyndig) Orientering til barnet om formålet med samtalen - barnets rett, ikke plikt, til å uttale seg Gjennomføringen av samtale med barnet - barnets alder/modenhet, lojalitetshensyn, ikke ledende spørsmål, dialog, unngå ansvarliggjøring av barnet osv.

Saksforberedende rettsmøter Prosessen videre: 1. Meklingsmøte Form og roller Tre mulige utfall: a) rettsforlik og avslutning av saken b) Utprøving av midlertidig avtale før nytt saksforberedende møte c) Hovedforhandling

Den sakkyndiges ulike roller Mulige roller i forløpet: - mekler i saksforberedende rettsmøte - veileder under utprøving av midlertidig avtale. - Utreder til hovedforhandling

Sakkyndige roller (forts.) Mekler Bistå foreldre med selv å komme til en løsning Foreldrene som bestemmer resultatet (partsautonomi) Tilretteleggende vs. evaluerende rolle

Sakkyndige roller Tilretteleggende meklerrolle Virke som katalysator i forhandlinger Gir ikke uttrykk for egne vurderinger Stiller gode spørsmål, bidrar til at foreldrene reflekterer kritisk Gir generell faglig informasjon Tilrettelegger for - bedre kommunikasjon og lavere konfliktnivå - mer holdbare/varige løsninger

Sakkyndige roller Evaluerende meklerrolle Gir uttrykk for egne syn på saken Vurderer barnets omsorgsbehov Vurderer foreldrenes omsorgsevner Gir råd om løsning på saken Aktuelle konsekvenser for prosessen; - forlikspress - inhabilisering

Meklerrolle (forts.) Konflikt mellom hensynet til foreldrenes rettssikkerhet og hensynet til barnets beste? Rettssikkerhetsgarantier i prosessen er knyttet til å siker et materielt riktig resultat.

Sakkyndige roller Veilederrolle Under utprøving av midlertidig avtale Bistå foreldrene med gjennomføring av avtalen Samtale med foreldrene underveis Samtale med barnet underveis Observere samvær Samtale med andre informanter (barnehage, skole etc.)

Veilederrolle (forts.) Tilbakemeldinger til foreldrene Tilbakemeldinger til barnet Tilbakemeldinger til dommeren Tilbakemeldinger i nytt saksforberedende rettsmøte (i meklerrolle igjen…) Skriftlige vs muntlige tilbakemeldinger

Veilederrolle (forts.) Meklingsprosessen mangler Bevisførsel Kontradiksjon Ankemulighet Fordi det er partene selv som skal bestemme utfallet * Særlig grunn til forsiktighet med evalueringer når grunnlaget er tynnere og vanskeligere kan etterprøves

Sakkyndige roller Utrederrolle Når saken går til hovedforhandling og dom Den sakkyndiges mandat Bidra til rettens faktiske avgjørelsesgrunnlag Skriftliggjøring (sakkyndig rapport) Levere premisser eller konklusjoner? ”Sakkyndigbevis” Nyanserte vurderinger/alternative hypoteser Det er dommeren som dømmer

Utrederrolle (forts.) Kvalitetssikring av sakkyndige utredninger Barnesakkyndig kommisjon (BSK) kvalitetssikrer alle sakkyndige rapporter i barnevernssaker Tilsvarende behov i saker etter barneloven Krav til gode utredninger - sammenheng mellom informasjonsgrunnlag og vurderinger

Utrederrolle (forts.) Noen krav til forsvarlige utredninger - Sammenheng mellom informasjonsgrunnlag og vurderinger - Besvare mandatet - Objektivitet - Bruk av komparenter - Faglig forankrede vurderinger - Ta nødvendige reservasjoner - Barneperspektiv

Utrederrolle (forts.) Noen mulige feller: Observatøreffekt Attribusjonsfeil Bekreftelsesfeller Om bruk av komparenter

Rollekonflikter Kan de tre rollene kombineres i prosessen Mulig påvirkning av selve prosessen Tillit Habilitet Særlig om overgangen fra fra mekler og veileder til utreder Om å beholde barneperspektivet i prosessen

Samarbeid i parallelle saker Gjensidig utveksling av informasjon Åpenhet mellom instanser Åpenhet ovenfor partene Samarbeid om aktuelle tiltak i utprøvingsfaser Bevisst forhold til hvordan parallelle saker kan påvirke hverandre Unngå å bli spilt ut mot hverandre

Barnets beste Konsekvenser av å leve med langvarige foreldrekonflikter Konsekvenser av å være gjenstand for konfliktene Konsekvensene av stadig gjentatte rettsprosesser Barnets egne uttalelser Tilbakemeldinger til barnet om utfallet av saken