Informasjonskompetanse
Informasjonskompetanse Søke Kritisk vurdere Kreativt utnytte Søke: Hvordan finne god informasjon Kritisk vurdere: hvordan
Fornuftig søkestrategi Hvor korrekt og komplett er informasjonen? Ser at vi trenger ny informasjon Informasjons-kompetanse Hvilke informasjonskilder og søkemidler? Kreativ utnyttelse av informasjon Vurdere informasjon kritisk og velge ut informasjon Faglig informasjon på internett, Bertnes, Tuseth 2012, Side 14
Søke: Hva vil vi finne? Oversikt? Forstudie? Relevante steder å finne informasjon? Mange kilder for å bekrefte det du vil finne
1 Oversikt Søkte på «ku» Fikk opp diverse linker. Både informasjon om Storfe, dyrevelferd og university of Kansas: Hva er det vi vil finne ut om?
2 Forstudie Hva vil vi finne ut mer om. Nederst er det en link fra NRK som går på Ti ting du kanskje ikke viste om ei ku. Kan denne linken være grei å se videre på?
3 Relevante steder å finne informasjon Her ser vi at det er mange steder som skriver om hvor mye kua drikker pr dag. Tilsynelatende har mange av disse stedene god kvalitet:
4 Mange kilder som bekrefter det man skal skrive om. De Laval artikkelen sier 150 liter pr dag Nrk artikkelen sier 130 pr dag Arbeidets rett sier 100 liter pr dag Må gå i dybden på informasjonen for å finne ut hvorfor er tallene forskjellig?
Søke: Søkestrategier Presis i søkestrategien Ikke vær for generell Tenk eventuelt synonymer Eks: Hvor mange liter vann drikker ei ku hver dag: Søkeord: Ku -> mindre presise treff Søkeord: Ku vann -> presise treff
Søke: Valg av hjelpemiddel Vanlig hjelpemiddel er søkemotorer: Google Yahoo Kvasir Bing Wiki
Kvalitetssikre informasjon Hvilke kilder er det man har søkt? Har kildene noen baktanker med det de skriver? Eks: martinlutherking.org En rasistisk organisasjon som står bak siden Er kilden gammel/utdatert? Kan andre troverdige kilder bekrefte det samme?