Kap. 22 – Developing a System

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Advertisements

Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Programvare for nisje SMS
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Statens legemiddelverk og Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Forstudie og Kravspesifikasjon
Kravspesifikasjon Kravspesifikasjon:
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Introduksjon til systemutvikling
Kravanalyse og spesifikasjon
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Software Requirements Elicitation
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
12. Final thoughts: Design that works Design som virker.
Prosjektavslutning og sluttrapport
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
COTS Software Evaluation and Integration Issues Håkon Solberg Karl Morten Dahl.
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
RIS-metoden for prosessforbedring
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Sett inn bilde av produktet her
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Sett inn bilde av produktet her
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Produktnavn.
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Prosjektpresentasjon
Ida750 IT Strategi - Kravspesifikasjon
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Sett inn bilde av produkt her
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 22 – Developing a System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kravspesifikasjon IT prosjekter har vært plaget av: Budsjettoverskridelser Tidsoverskridelser Mange fiaskoer Uklarhet om mål er oppnådd Ofte legger en skylden på uklare kravspesifikasjoner Med kravspesifikasjonen ønsker en: Bedre styring (jfr. Øving 6) Fastere former Kontroll over budsjett og tid Systemer som dekker kundens behov

Kravspesifikasjon kan være mangt… Et formelt dokument, en juridisk bindende kontrakt, mellom kunde og utvikler om hva som skal gjøres En prototype En liste av mål for systemet, samt en skisse til løsning Kan starte med en vag ide ”hei, vi har et problem med å lage en ordreplan”

Forskjellige typer av krav kan inngå: Generelle Funksjonelle Krav til implementasjon Effektivitet Brukervennlighet

Problemer Upresise mål Kravspesifikasjonen beskriver ikke brukernes virkelige behov Spesifikasjonene er inkonsistente og ikke komplette Spesifikasjonene er for detaljerte (låser utviklerne), mange punkter, svak overordnet forståelse Misforståelser mellom bruker, de som utvikler spesifikasjonene og utviklerne Kravspesifikasjonen forutsetter en stabil verden, det har vi sjelden Kravspesifikasjonen tar ikke hensyn til at visse mål er vanskelig å oppnå Hva når de egentlige kravene endres over tid?

Kan føre til… Forsinket leveranse Fordyret leveranse Behov for store endringer etter installasjon Systemet blir benyttet galt, lite eller ikke i det hele tatt Systemet kan være upålitelig Kritiske brukere Meget store vedlikeholdskostnader Dårlig tilpassning til andre systemer Systemet blir fort avleggs Indirekte kostnader (jobben blir ikke gjort)

Ofte Store kostnader til utvikling og tilpassning Systemet blir tatt i bruk Det virker Men uklart om en har oppnådd noe F.eks. (fra en vit. artikkel): It is therefore very unlikely that any ERP implementation can simply be asserted to be a success or a failure Men det er selvfølgelig systemer som er en åpenbar suksess eller en åpenbar fiasko

Kravspesifikasjonsprosessen Hvordan man håper at prosessen skal gå!

Kravspesifikasjon etter IEEE/ANSI 830-1993 Introduction Purpose Scope of the product Definitions References Overview of document General description Product perspective Product functions User characteristics General constraints Assumptions and dependencies Specific requirements functional, non-functional, interface, performance, database and network requirements, etc. Index

Hvem bruker kravspesifikasjon-dokumentet?

Prosessen

Tradisjonell modell Waterfall modellen

Mer moderne

Kanskje mer realistisk? Denne fasen er lite formalisert, åpen, med mange usikkerheter Utvikling av systemet (detaljspesifikasjon, programmering…) Denne fasen bør være formalisert, entydig og sikker

4 kritiske aktiviteter: Mål Beskriv målene for systemet, oversikt over problemet, hvorfor et nytt system kan være nødvendig, begrensninger som budsjett… Bakgrunnskunnskap Organisasjon, anvendelsesområde, andre systemer… Organisering Organiser data og informasjon samlet inn til nå, prioriter mål Brukerkrav Hva er brukernes krav til det nye systemet

Mål Skal fortelle oss hva vi skal oppnå, hensikten (”rationale”) Disse kan brukes når vi må ta avgjørelser underveis (f.eks. for å velge mellom brukervennlighet og effektivitet) Målene blir viktige når systemet skal evalueres

Prototyping Alternativer: Mange fordeler: Bruk og kast Evolusjonær prototyping (mer aktuell nå med bedre verktøy) Mange fordeler: Kan vise hvordan systemet vil bli, inklusiv ”look and feel” Håndfast Lettere for brukerne å forholde seg til en prototype enn en spesifikasjon, mer og bedre tilbakemeldinger Hurtigere utvikling Understøtter utvikling i faser Gir utviklerne tidlige kunnskaper om metoder, tidsbruk m.m.

Mange varianter av prototyper Prototype av hele systemet, prototypen kan da bli systemet Av deler av systemet: Brukergrensesnitt Komplekse tekniske løsninger Tidsaspekt Det er smart å konsentrere seg om ukjente deler først. Prototyper kan hjelpe oss her. Fysiske deler kan printes med 3D der det er nødvendig.

Validering gjennom prototype Validering gjennom prototyping: Velg testpersoner Utvikle testscenario Utfør scenario Mange krav kan best testes gjennom prototype: Opplæring Brukervennlighet Effektivitet (delvis)

Testing Kan kravene testes? Eksempel: Hvilket krav er testbart? Kan vi gjøre en eller flere tester i det ferdige systemet for å vise at kravet er oppfylt Eksempel: Systemet skal være lett å lære? 95% av brukerne skal kunne benytte systemet etter 10 minutter? Hvilket krav er testbart?

Viktigst Vurder dagens systemer og rutiner Hva er fundamentalt, hva kan endres og tilpassestil en ny (IT) verden Eksempler: Fjerne kostpenger for reiseregningene Erstatte signaturer med PIN koder Fjerne kontanter La passasjerene bestille billetter selv. Ideen er altså å ikke bare bruke IT for å automatisere funksjoner i verden av i dag, men også dra nytte av mulighetene som ligger i IT til å endre denne verden.

Oppsummering Følgende må være på plass: Det er viktig å vite målsettingene for systemet Vi må ha en god og utarbeide idé av systemfunksjonaliteten Brukergruppene må være kjent Vi må ha valgt metodikk Vi må vite hvordan systemet skal implementeres Koplinger til andre systemer må være kjent Installasjonsfasen må være beskrevet Før vi starter utviklingen av systemet

Små systemer – store systemer Mange av de konkrete eksemplene vi har brukt tidligere har vært for små systemer Små systemer har mange fordeler: Oversiktlige Begrenset arbeidsmengde Få brukere, få installasjoner Da kan vi få en betydelig reduksjon av arbeidet med: Kravspesifikasjon Testing Opplæring Med store systemer blir alt annerledes, spesielt om de utvikles under en detaljert kravspesifikasjon

Case: Ny bedrift En helt ny bedrift skal utvikles Da står vi fritt til å legge opp rutiner i administrasjon og i produksjon Kan bygge egne systemer, kjøpe ferdige systemer eller satse på en kombinasjon Det som er viktig er å tenke IT fra starten av.

Viktig modell Parker and Benson, Information Economics: Linking Information Technology and Business Performance, Prentice Hall, 1988.

IT som en sentral innsatsfaktor IT skal hjelpe oss å tenke nytt, vi skal ikke først definere forretningsmodellen og så bruke IT for å realisere denne. Med IT kan vi: Automatisere Heve effektiviteten til personalet Tilby fleksible produkter Gi kundene tilgang til data ….

Case: Propellblad Tradisjonell prosess – fra støpt emne til ferdig propellblad: Støperi leverer støpte emner Maskinering av rot og kontur Maskinering av bladflate Sliping/ polering og slutt-kontroll Ny prosess – unngå maskinering: Støperi leverer støpte emner Maskinering av rot og kontur Sliping av bladflate med robot Sliping/ polering og slutt-kontroll

Effektivisering Maskinering til nominelle mål er svært kostbart – 8000 kr/time. Krever avanserte maskiner, stor slitasje på maskinen Ved å støpe nøyaktigere og å slipe kan vi utnytte frihetsgradene i standarden som setter kvalitetskravene. Slipeprosessen er langt billigere enn maskinering. Denne kan effektiviseres med bruk av roboter.

Sliping med robot Vi trenger program som kan styre roboten. To muligheter: Kreve gode emner og la roboten slipe av de ytterste 1-2 mm Ha en robot som også kan måle bladet slik at vi kan beregne nøyaktig hvor mye som fjernes. Begge løsningene vil gi betydelige innsparinger. Vi har et forskningsprosjekt sammen med SINTEF for å utrede og teste mulighetene.