Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Forholdet mellom variabler: Kausalitet og korrelasjon
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Om forholdet mellom rettssikkerhet og personvern i elektronisk forvaltning Dag Wiese Schartum, AFIN.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kvantitativ forskning
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
Kvalitativ metode i markedsforskning
Analyse og tolkning av datamaterialet
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Flåtestyring og kontroll med ansatte utenfor fast arbeidssted
Å forklare sosiale fenomener
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Levanger kommunestyre "Hvorfor har Levanger et stort omfang av barneverntjenester?" - Sigrid Hynne Gjennomgang av barneverntjenesten i Levanger.
Eksperimentelle design Ikke-eksperimentelle design
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
2010 Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 18. august.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Hvordan skrive en oppgave: Innledning: skrives helt til slutt.- hva skal jeg gjøre. Problemstilling: Hva skal jeg undersøke og kanskje litt om hvorfor;
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Modell av problemstilling: Kausalitet- årsakssammenhenger I forrige del av leksjon 2 ble en modell av problemstillingen presentert som en måte å visualisere.
En kvantitativ medarbeiderundersøkelse som gir deg innsikt i din organisasjons tilstand og råd om hva du bør jobbe med. HR-Innsikt.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Registrerte personers rettigheter
Forskningsprosjekt, tittel
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Korrelasjonelle metoder
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
12. Organisasjonsutvikling
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
12. Organisasjonsutvikling
Tittel på forskningsprosjekt
Undersøkelsesprosessen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer Forelesning 5/10 2015

Viktige momenter fra sist Enheter, verdier og variabler Ulike typer variabler: Mikro, meso og makro Kontinuerlige, diskrete og dikotome Avhengige og uavhengige Kausalitet (årsak-virkning) og korrelasjon

Uttalelser ”Norske arbeidstakere har tillit til at arbeidsgiver ikke misbruker opplysninger om dem” ”I en undersøkelse sier 50 % av de spurte at de er imot norsk medlemskap i EU”

Dagens forelesning Mer om sammenhenger mellom avhengige og uavhengige variabler Krav til problemstilling (pluss validitet, reliabilitet og operasjonaliseringer) Hovedperspektiver på forholdet mellom teori og data/empiri

Positive og negative sammenhenger Beskriver forholdet mellom variabler (egenskaper) Positiv sammenheng: Verdien ”god” på variabelen ”eksamensforberedelser” går sammen med verdien ”god” på variabelen ”eksamensresultat” (og motsatt) Negativ sammenheng: Verdien ”høy” på variabelen ”alkoholinntak” går sammen med verdien ”lav” på variabelen ”kjøreferdighet” Styrken i sammenhengene?

Direkte og indirekte sammenhenger Beskriver forholdet mellom avhengige og uavhengige variabler Direkte sammenheng: Mer kameraovervåkning fører til færre butikktyverier Indirekte sammenheng: Elektroniske kontrolltiltak i arbeidslivet fører til usikkerhet blant de ansatte om hva opplysningene brukes til og svekker tilliten til arbeidsgiver Styrken i sammenhengene?

Problemstilling Tematikk – det saksområdet som behandles i oppgaven Problemstilling – det konkrete spørsmålet (eller spørsmålene) som drøftes i oppgaven Eksempel på problemstilling: ”I hvilken grad fører kameraovervåkning til færre butikktyveri?” Krav til problemstilling: Presis – angi tydelig hva som skal drøftes Avgrenset – angi tydelig hva som ikke er relevant å drøfte Relevant – begrunne hvorfor problemstillingen er viktig å drøfte/besvare Tenk igjennom hvilken data/empiri som trengs for å drøfte/besvare problemstillingen på en god måte

Problemstilling og metodebruk Metodebruken skal føre til at besvarelsen av problemstillingen preges av: Høy validitet – opplysningene vi samler inn er godt egnet til å gi svar på problemstillingen Høy reliabilitet – opplysningene vi samler inn er ikke/lite påvirket av måten datainnsamlingen gjennomføres på Høy validitet forutsetter ofte gode operasjonaliseringer – hvordan flertydige eller uklare begrep gjøres entydige og målbare

Operasjonaliseringer Begrepet ”personvern” kan være flertydig, jf. integritets-, beslutnings- og maktperspektivet Operasjonalisering: Hva er det konkrete meningsinnholdet i (hva legger vi mer presist i) begrepet ”personvern”? Vil i noen grad avhenge av problemstillingen Dersom du skriver om kameraovervåkning og personvern, kan dette ha betydning for meningsinnholdet: Maktperspektivet får noe større relevans enn integritets- og beslutningsperspektivet?

Forklaringer – to perspektiver Teori = påstander om og forklaringer på årsakssammenhenger (kausalitet), for eksempel hvorfor variabel X (kameraovervåking) påvirker variabel Y (butikktyveri) Teorier lages eller testes ved hjelp av systematisk innsamling og analyse av data/empiri To perspektiver på forholdet mellom teori og data/empiri

Det induktive perspektivet Handler om å lage teorier (forklaringer) etter at datamaterialet er innsamlet (først datainnsamling, så teoribygging) Eksempel: Samler inn data om tyveri i to klesbutikker som anvender kameraovervåking og to butikker som ikke gjør det Dataene viser færre tyverier i butikker med enn uten kameraovervåking Denne tendensen brukes til å lage følgende teori (forklaring): «Årsaken til forskjellen er trolig at kameraovervåking har en allmennpreventiv virkning»

Utfordringer For at denne teorien skal sannsynliggjøres, må særlig tre forhold demonstreres: Forskjellen i butikktyveri må være relativt klar/tydelig Forskjellen skyldes trolig ikke andre forhold, for eksempel at butikker med kameraovervåking er mer nøye med å registrere tyveri enn butikker uten Forskjellen i butikktyveri oppstår etter at kameraovervåking ble tatt i bruk Hva skjer med teorien dersom vi finner at i andre butikker hvor kameraovervåking benyttes, er antallet tyverier like høyt som i butikker uten?

Det deduktive perspektivet Handler om å lage teorier (forklaringer) og så samle inn data for å teste om teorien er korrekt (først teori, så datainnsamling og testing) Eksempel: Vi lager en teori som sier at kameraovervåking har allmennpreventive virkning Hvordan kan en slik teori utformes/beskrives? Hvilke data trenger vi for å teste om teorien er sannsynlig eller ikke? Hvordan kan vi gå frem for å samle inn disse dataene?

Utfordringer For at teorien om kameraovervåkning og kriminalitet skal sannsynliggjøres, må særlig fem forhold demonstreres/drøftes: Det er en nokså nær sammenheng i tid mellom økende kameraovervåkning og nedgangen i kriminalitet (nær tidssammenheng mellom årsak og virkning) Alternative forklaringer på nedgangen i kriminalitet i og omkring Karl Johan må kunne (helt eller delvis) avvises Kan vi på bakgrunn av våre data avvise de alternative forklaringene, eller er de like eller mer sannsynlige enn vår opprinnelige teori? Gjelder vår teori bare for spesielle plasser, for eksempel Karl Johan, eller har vi grunn til å mene at den har generell forklaringskraft? Hva hvis data viser at teorien gjelder for Karl Johan, men ikke for Torgalmenningen i Bergen – må vi endre/forkaste teorien da?