Velkommen til foreldremøte Vg1 Asker videregående skole – Oktober 2016 Velkommen til foreldremøte Vg1
Skolens mål Å arbeide med motivasjon hos elevene for å fremme en mestringskultur på alle trinn Å sikre faglig progresjon slik at flere elever fullfører og består opplæringen
Strategiske mål 2016/ 2017 2015/2016 Fullført og bestått Gjennomføringsprosent 92,1 (if) 93,5 (ssp) Dagsfravær 6,0 (if) (ssp) Timesfravær 15 (if) (ssp) Fullført og bestått Gjennomføringsprosent 93,4 (if) 94,5 (ssp) Dagsfravær: 9,5 (if) 5,5 (ssp) Timesfravær: 30,8 (if) 18,5 (ssp)
§ 20-4 Foreldresamarbeid Skolen skal halde kontakt med foreldra til elevar som ikkje er myndige etter verjemålslova § 1 gjennom heile opplæringsåret. Skolen skal i starten av opplæringsåret på Vg1 og Vg2 halde eit foreldremøte der foreldra informerast om skolen innhaldet i opplæringa medverkinga til foreldra rutinar anna som er relevant for foreldra
Skole Arena lar eleven følge med på dokumentert og udokumentert fravær
På it’s learningprofilen sin finner eleven oversikt over alle vurderinger
Fag i Vg1 Norsk 4t Fremmedspråk 4t Kroppsøving 2t Engelsk 5t Gjennomgående fag: Avgangsfag: Norsk 4t Fremmedspråk 4t Kroppsøving 2t Engelsk 5t Matematikk 5t Naturfag 5t Samfunnsfag 3t Geografi 2t
Fagvalgsprosess Uke Aktivitet 45 Yrkes- og utdanningsvalg 49-51 Informasjon i Vg1 om fagvalg ved studieleder og karriereveileder i studiekafé 3 MITT VEIVALG: Utdannings og fagvalgsuke Foreldremøter for Vg1-elever, mandag 16 og tirsdag 17. januar Fagtorg for elevene onsdag 18. januar 4 Yrkes- og utdanningsmesse i kantina mandag 30/1 kl. 18.00-20.30 Hjelp til fagvalg ved karriereveileder og rådgiver: Midttimen og studiekafeen Frist for fagvalg er torsdag 26. januar
Profesjonsutvikling Undervisnings-vurdering Samtale lærer- elevgruppe Kollega-veiledning Skolevandring Utviklings-områder for lærerteamene
Skole hjem -samarbeid KUNNSKAP TRIVSEL MULIGHETER Opplæringsloven §1-1 om tilpasset opplæring Faglærere Undervisning og hjemmearbeid TRIVSEL Opplæringsloven § 9a om elevenes psykososiale miljø Kontaktlærere Klassens time Klasseteam MULIGHETER Opplæringsloven § 3 om vurdering Faglærere og elever Vurdering og egenvurdering
KUNNSKAP Kilde: Egil Hartberg m.fl, 2012
TRIVSEL Gjennomgående klasser Inkluderende læringsmiljø i og utenfor klasserommet Sosiale medier Aktiviteter som revy og russ Skole-hjem-samarbeid og kommunikasjon innad i foreldregruppa Makkerskap, klassens time, satsingsområder
SkoleArena muliggjør kontakt mellom lærer og elever, elever imellom og mellom foresatte
MULIGHETER Underveisvurdering Midtveisvurdering gitt i forbindelse med fagsamtaler Halvårsvurdering uten karakter
Taksonomiske nivåer Kjennskap til, kunnskap om, beskrive Gjøre rede for Analyse Anvende Sammenlikne Reflektere Kritisk vurdering Diskutere Drøfte Kritisk analyse Lavt nivå FB – Faglig beskrivelse FA – Faglig analyse FV – Faglig vurdering Høyt nivå
Askermodellen FB – Faglig beskrivelse B – Beskrivelse Start delmål mål B – Beskrivelse A – Analyse V – Vurdering FB – Faglig beskrivelse FA – Faglig analyse FV – Faglig vurdering FB – Faglig beskrivelse FA – Faglig analyse FV – Faglig vurdering
Noe faglig analyse: Ved å tulle masse med folk som er dårlige til å sortere søppel, viser Koht at hun synes folk skal bli mer miljøbevisst Lavt faglig nivå Utvidet faglig analyse: Ved å ironisere over folk som ikke sorterer søppel, appellerer Koht til leseren om å bli mer miljøbevisst Samme poeng – med bedre bruk av fagbegreper
Trinnarbeid VIP Fraværsoppfølging Halvårsvurdering uten karakter i fagsamtaler Elevsamtaler med foreldre
Klassevise møter Møte med kontaktlærerne på klasserommene 1STA 204 Robin Jacobsen og Kristine Moholdt 1STB 203 Nina Hovland og Tove Eggen 1STC 403 Hazel Davies og Henning Myhrhagen
Klassevise møter Møte med kontaktlærerne på klasserommene 1STD 303 Rakel Hamre og Benedikt Momrak 1STE 304 Hossein Rostdamzadeh og Marit Glosimot Dalen 1STF 230 Fredrik Ravik og Mona Kirkelund
Klassevise møter Møte med kontaktlærerne på klasserommene 1IFA 221 Dag Nastad og Karoline Garfjell 1IFB 222 Gunn Dalebø og Anne-Marie Torp