Markedsleder i Norge på elektriske busser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogkonferanse spesialtransport 2014
Advertisements

Brannforebyggende tiltak
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Praktisk info til prosjektkunder
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Barentshavklassen Miljøvennlige - Spesialtilpassede - KV Barentshav
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Hafslund - en stor framtidig produsent og bruker av bioenergi Jon Iver Bakken Avdelingssjef Miljø og samfunnsansvar.
Varmepumpe.
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
Ruter Dialogkonferanse Svenn Åge Løkken
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Frederic Ottesen 23. september 2011
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Nordisk biogasskonferens
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Vindkraft i Norge – I lys av sertifikatordningen med Sverige
Zero Emission Resource Organisation
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
NYE SKATTEREGLER 2016 Firmabil & Yrkesbil. DEFINISJON AV YRKESBIL Bil beregnet spesielt for bruk i tjeneste: Varebil klasse 2 Varebil med kun én seterad.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
Batterier Virkemåten til Li-baserte celler. Batterier generelt: Et stoff som oksideres (negativ elektrode) Et stoff som reduseres (positiv elektrode)
Fast, flytende eller gassformige energibærer All electric ship, hybridløsninger Konrad Pütz Programansvarlig transport Enova Harlans Seminar 2015.
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
Energiledelse/miljø & Varmepumpeprosjekt ved SUS FSTL Ståle Jårvik, Helse Stavanger HF.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
Eidsvoll kommune -på historisk grunn inn i fremtida s ide 1 Bårlidalen RA – fra kloakkrenseanlegg til miljø og energianlegg.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Nye skatteregler 2016 Firmabil & Yrkesbil.
Energibruk til transport
Dialogkonferanse, batterielektriske
Dialogkonferense Ruter
Brukerveiledning* for Cypromeds termostatregulerte varmesko
BOREAL Dialogkonferanse Kolumbus 8. September 2016 Ivan Fossan.
Dialogkonferanse El-buss Bussanlegg AS
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Ruter
Dialogkonferanse El-buss
Dialogkonfernse Ruter
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Fast, reliable and proven eBus charging technology Ruters dialogseminar, 13th February 2017 © Siemens AG 2017.
Systemtest av elektriske busser i Oslo sentrum Presentasjon på dialogkonferanse Unibuss.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Statnett og prosumenter
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Presis, ofte og behagelig
Dialogkonferanse
Dialogkonferanse Kombinert mobilitet
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Har vi energi* og effekt nok?
EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Prinsipper for beregning av kWh-potensial
Utskrift av presentasjonen:

Markedsleder i Norge på elektriske busser 06.10.2017

EBUSCO Elektriske busser EBUSCO 2.0 den første godkjente bussbygger for elektriske busser i Europa. De første to bussene i Norge blir satt i drift i Stavanger i februar 2015 og de 3 siste er nettop satt i drift . MÅL Vi har som mål å utvikle systemer for miljøvennlig, effektiv og komfortabel persontransport i Europa. FORDELER • Mindre luftveisplager Én elektrisk buss tilsvarer det å fjerne 23 biler fra veien hvert år. estimert verdi for samfunnet NOK 400.000 per buss, eller NOK 4.8 mill over forventet levetid for en buss på 12 år. (Basert på EPA’s Diesel Emissions Quantifier Health Benefits Methodology) • Støy. Støy produsert av disse elektriske bussene tilsvarer nivået av en vanlig samtale. • NOK 175.000 er beregnet årlig netto besparelse av drivstoffkostnad for hver elektriske buss, eller NOK 2.1 mill. pr buss over den forventede levetiden på 12 år. 200-300 km er beregnet rekkevidde en buss kan kjøre på én ladning. Ladningen kan ta 1,5 til 3 timer, noe som er mindre enn tiden det tar å lade et lesebrett. EBUSCO Elektriske busser EBUSCO 2.0 den første godkjente bussbygger for elektriske busser i Europa. De første to bussene i Norge blir satt i drift i Stavanger i februar 2015.   MÅL Vi har som mål å utvikle systemer for miljøvennlig, effektiv og komfortabel persontransport i Europa. FORDELER • Mindre luftveisplager gjennom senkning av skadelige utslipp. Én elektrisk buss tilsvarer det å fjerne 23 biler fra veien hvert år. Reduksjon av skadelige utslipp reduserer også risiko for sykdommer, særlig luftveissykdommer, estimert verdi for samfunet NOK 400.000 per buss, eller NOK 4.8 mill over forventet levetid for en buss på 12 år. (Basert på EPA’s Diesel Emissions Quantifier Health Benefits Methodology) • Støy. Støy produsert av disse elektriske bussene tilsvarer nivået av en vanlig samtale. • NOK 175.000 er beregnet årlig netto besparelse av drivstoffkostnad for hver elektriske buss, eller NOK 2.1 mill. pr buss over den forventede levetiden på 12 år. • 250-300 km er beregnet rekkevidde en buss kan kjøre på én ladning. Ladningen kan ta 1,5 til 3 timer, noe som er mindre enn tiden det tar å lade et lesebrett. • Testing og erfaring: Vi er blant de første store bussprodusentene som har testet effekten og holdbarheten av elektriske busser med varmt/kaldt vær og tung passasjerlast. • Bistand til å forme fremtiden for offentlig transport. Det vi har lært gjennom drift av elektriske busser vil ikke bare hjelpe til med å forme fremtiden for EBUSCO og bussene våre, men det vil også hjelpe til å forme den offentlige transportbransjen i det kontinuerlige arbeidet med å bli mer miljøvennlig. HVORDAN FUNGERER BUSSENE? Våre busser er rent batteridrevne og har energi-effektive og pålitelige elektriske operativsystemer. • Motor: Bussene er utstyrt med en elektrisk asynkron motor på ............ kW. • Batterier: EBUSCO elektrisk fremdriftssystem som er drevet av litium-ion-batterier (Li-ion) eller såkalte LFP batterier. (LTO leveres også). EBUSCO Li-ion-batterier er utformet for å holde gjennom hele bussens livssyklus som regnes å være rundt 12 år. Batteriene kan lagre opptil 311 kWh, og overvåkes for sikkerhet og ytelse av et state-of-the-art batteri styringssystem. • Ladning: Et langsomt ladesystem benyttes for å lade batteriene over natten. Ladning av en buss tar ca 3 timer. Hurtigladning 1,5 timer. 06.10.2017

Hovedutfordringer Logistikk – drift Krever ny-tenkning og tilpassningn av planleggingssystemer Lade-infrastruktur Plug-in – Pantograf - effekt? Flere forhold gjør seg gjeldende; - Energitilførsel, utforming, estetikk i det offentlige rom, driftssikerhet, kostnad .…. Man må tenke nytt og utradisjonelt, jfr lading av B/F Ampere. Energiforbruk Energiforbruket må heletiden overvåkes og regenerative systemer må utnyttes maksimalt. Innstallasjoner Sikkerhet, utforming, kostnader totalt med grunnarbeider etc. estetisk utforming 06.10.2017

LADESTASJONER 06.10.2017

Logistikk med tanke på lading og ladetider - Energi tilførsel Hva er de viktigste læringspunktene i en systemtest? Dvs. hva er de største usikkerheter og risiko knyttet til innfasing av omlag 100 batterielektriske leddbusser i Oslo sentrum i 2020? Logistikk med tanke på lading og ladetider - Energi tilførsel 06.10.2017

Ja - God planlegging av infrastruktur Hva må til for at oppstart og drift av rutetilbud med ca 100 elektriske leddbusser i 2020 skal levere et minst like godt tilbud til kundene, som det vi har i dag? - God planlegging av infrastruktur - Riktig produkt med riktig kapasitet eller er disse bussene/ladesystemene nå så godt utprøvd/testet at Ruter allerede nå kan etterspørre el-busser i ordinære anbud? Ja 06.10.2017

Hvem som eier bussene er for oss ikke så viktig, men Hvilken forretningsmodell bør legges til grunn i testen ‐ dvs hvem skal eie/drifte/vedlikeholde de ulike elementene i elbussens økosystem? Dette også for å sikre: o en test som gir mest mulig relevant læring for mange aktører   o tilstrekkelig dynamikk med tanke på rask teknologiutvikling (f.eks. lengde og innretning på kontrakter)   Hvem som eier bussene er for oss ikke så viktig, men det er naturlig at operatørene eier bussene ut fra at disse har erfaring og kunnskap, og skal i alle fall drifte bussene, dermed bør de ha et godt ”eierforhold” til bussene og prosjektene ! Kraftselskaper bør på ”banen” for å eie og drifte ladestasjoner 06.10.2017

Overlat til operatørene, men la operatørene få økonomiske rammevilkår. Hvem bør anskaffe busser og infrastruktur til systemtesten?   o Bør Ruter gjennomføre separate anskaffelser på el-busser, infrastruktur og busstjenester, eller o bør noen/alle de tre anskaffelsene settes sammen til ett oppdrag? Ett oppdrag – Ja Overlat til operatørene, men la operatørene få økonomiske rammevilkår. 06.10.2017

Operatørene få anledning til å gjøre kompetanseutvikling også ved Hvor stort omfang bør oppdraget ha for å gi verdi som en systemtest?   - hvor mange el-busser, antall ladepunkter, antall kjørte km/timer pr år, varighet på kontrakten, etc. trengs for «god nok» erfaring? - 50 busser 60 – 80.000 km pr år 3 år minimum Operatørene få anledning til å gjøre kompetanseutvikling også ved å prøve og feile ! - Systemendring 06.10.2017