1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Tekstutvikling.
Å skrive en sakpreget tekst
O PPGAVE 38 Side 165 – 169. FN S KLIMAPANEL MENER DET ER MER ENN 90 % SIKKERT AT KLIMAENDRINGENE ER MENNESKESKAPT. N OEN MENER FORSKNINGEN TAR FEIL. likevel:
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Fra læreplanen i norsk:
Lingvistikk på biblioteksfag
med fokus på elevtekster
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
PRONOMEN.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Resonnerende tekst.
Johanne Molnes Harkjerr
Ordklasser Inndelingen
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Tekstlingvistikk 2 ALU
Forrådt Av Amalie Skram.
Morfologi – formlære - ord
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Læremiddelkunnskap 2 Sammenheng i tekst LUT,
Skriving i begynneropplæringa
Tekstlingvistikk – Samanhang i tekst
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Oppsummering i grammatikk
Morfologi Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi A1A.
Fattigdommen ingen ser
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Tekstlingvistikk LUT Hva er tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening. Handler.
A1a: Sammenheng i tekst Hva en tekstlingvistikk? Den delen av grammatikken som sier oss noe om hvordan tekster henger sammen og gir mening.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
Mulig.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Skriveopplæring for MK
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

1 Tekstlingvistikk 2 ALU

2 Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative, formidle fakta Fortellende og skildrende Argumenterende og forklarende

3 Hvilken framstillingsform har teksten? Er den: informerende? fortellende? skildrende? argumenterende? forklarende?

4 Forbindere i teksten Type forbinder:Mening:Grammatisk kategori:Eksempler: AdditivOppramsing, eksemplifisering, utdyping, presisering, reformulering Konjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: og, samt også, videre, dessuten, forresten til og med, på samme måte som, for eksempel AdversativKontrast, motsigelse, innrømmelse Konjunksjoner: Subjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: men enda, selv om derimot, likevel, imidlertid, til tross for, trass i, tvert imot TemporalTidsforholdSubjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: da, når, mens, innen, siden så, deretter, etterpå, endelig, da, når, senere, tidligere, samtidig etter en stund, på den tid, ut i de små timer KausalÅrsak, hensikt, følge, betingelse, begrunnelse Konjunksjoner: Subjunksjoner: Adverb: Adverbiale uttrykk: for, så fordi, da, slik at, hvis derfor, altså, dermed, således på grunn av, følgen av, årsaken til, av den grunn Alternativ Konjunksjoner: Adverb: eller, enten – eller alternativt

5 Referentkopling Leksikalske koplinger Ord eller fraser fra samme betydningsområde knyttes sammen Grammatiske koplinger Grammatiske fenomener lager koplingene

6 Leksikalsk kopling Synonymi Antonymi Hyponymi Meronymi Repetisjon

7

8 Grammatisk kopling Proord Pro-nomen Pro-adjektiv Pro-adverb Pro-setninger Substantiv i ubestemt/bestemt form

9 Den falske frosken Det var en gang en mus som kom til en bekk. Den ville gjerne over bekken, men den kunne ikke svømme. Den spurte frosken om den ville hjelpe. Men den frosken var en frekk fyr. Den sa: ”Bind den ene foten din fast til hånden min, så skal jeg svømme over bekken og ta deg med på slep.” Musa gjorde som den ble bedt om. Men ikke før var de kommet ut i vannet, før frosken dukket under for å drukne musa. Det stakkars vesle dyret sprellet for å slippe fri. Men da kom en hauk flyvende, og den slo ned og tok musa i klørne sine, og dermed trakk den frosken opp av bekken, og så spiste den begge to. Slik gikk det med frosken som løy og bedro. Storken og reven, 20 dyrefabler av Æsop (1987)

10 Litteratur: Askeland/Otnes/Skjelbred/Aamotsbakken (2003): Tekst i tale og skrift. Oslo: Universitetsforlaget Berg, Børresen og Nustad (2006): Vi i Verden 6. Oslo: Cappelen Damm Iversen/Otnes/Solem (2007): Grammatikken i bruk – i tekst og klasserom. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag Skjelbred, Dagrun (2006): Elevens tekst – et utgangspunkt for skriveopplæring. Oslo: LNU/Cappelen Akademisk Forlag Spilde og Christensen (2006): Gaia 6 – Natur- og samfunnsfag for barnetrinnet. Elevbok. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag