Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fleksibilitet i utdanning v/Edel Storelvmo Rektor ved Høgskolen i Narvik.
Advertisements

Bodø filmen Klikk på bilde for å starte YouTube video!
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
FAKULTET FOR NATURVITENSKAP OG TEKNOLOGI
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Konferanse om fagskoleutdanning
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Sist oppdatert november 2013.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
VELKOMMEN TIL UTPRØVING!. Mediefag Historie Rettslære Næringslivs økonomi Reiseliv og språk Kommunikasjon Og kultur Tysk Et hav av muligheter Samfunnsfag.
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
V ÅRT STUDIETILBUD. M ATEMATISKE OG NATURVITENSKAPELIGE FAG P SYKOLOGISKE FAG OG PEDAGOGIKK M EDISIN, FARMASI, ERNÆRING OG TANNHELSEFAG L EKTORUTDANNINGER.
8000 STUDENTER CAMPUS KRISTIANSAND 3000 STUDENTER CAMPUS GRIMSTAD.
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Høgskolen i Lillehammer i et 20-års perspektiv 2000 –
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Forskningsrådets nordområdesatsing: Hva gjør Forskningsrådet for å styrke forskning i nord? Avdelingsdirektør Kristi Agerup.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
INFORMASJON OM FAGVALG TIL VG2 STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM SKOLE Å RET 2016/2017.
PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1 PUNKT TITTEL 1 Undertittel 1.
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om ST, ST-FO og IF Regler for å få generell studiekompetanse.
Informasjon om SSP, SSP-FO og ID Regler for å få generell studiekompetanse.
Rådgiverdagen 2011 ”Samfunnsvitere i arbeidslivet” Foredrag ved arbeidslivskoordinator Hedvig Bergem.
Fysikk 1 eller Biologi 2 Realfaglig matematikk R1 Kjemi 1 Internasjonal engelsk eller historie og filosofi 1.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
LMU ved et nyfusjonert flercampusuniversitet Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning LMU-forum.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Studiespesialisering
UiT Norges arktiske universitet
INTRODUKSJON.
U. Pihl videregående skole
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Orientering om søkertall
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
1. Byuniversitet På Universitetet i Bergen er det for tiden 14 500 studenter. Det er et mellomstort universitet i europeisk forstand og er inndelt i 6.
Student Exchange to Japan
Overordnet strategi SV-fakultetet
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Studiespesialisering
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Idéportalen.
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
FORELDREMØTE STUDIESPESIALISERANDE
Indikatorrapporten Bibliometriske indikatorer og metode Dag W. Aksnes
Resultat fra hovedopptaket for NTNU Samordna opptak 2019
Utskrift av presentasjonen:

Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen

2 UiT Norges arktiske universitet

3

4 Universitetsstyret Administrasjon Universitetsdirektør Rektor Musikk- konservatoriet Kunstakademiet Barnevern og sosialarbeid Idrettshøgskolen Reiseliv og nordlige studier Medisinsk biologi Samfunnsmedisin Klinisk medisin Farmakologi Klinisk odontologi Psykologi Helse- og omsorgsfag RKBU Nord IdrettReiselivSosialfag Kunstfag Helsevitenskap Kultur, litteratur og språkvitenskap Lærerutdanning og pedagogikk Filosofi Historie og religion Sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging Arkeologi og sosialantropologi Senter for samiske studier Fredsstudier Kvinnforsk Barentsinstituttet Humaniora Samfunnsvitenskap Lærerutdanning Jus Fysikk og teknologi Geologi Informatikk Kjemi Matematikk og statistikk Ingeniørvitenskap og sikkerhet NaturvitenskapTeknologi Universitets- museet Universitets- biblioteket Arktisk og marin biologi Norges fiskerihøgskole Handelshøgskolen Økonomi, organisasjon, ledelse BiovitenskapFiskeriØkonomi Vernepleie Campus Harstad Industriell teknologi Bygg, energi, materialteknologi Elektroteknologi Datateknikk Ingeniør- vitenskap Teknologi Midlertidig organisasjonskart fra

5

6 UiT som kunnskapsbygger Nasjonalt og internasjonalt

7

8 Treffer utdanningene våre?

Kandidatundersøkelsen ๏ Får jobb ๏ De aller fleste UiT-kandidatene har fått seg jobb, og kun 3 % av kandidatene var jobbsøkere på undersøkelsestidspunktet ๏ Får jobb der de ønsker ๏ Nær 9 av 10 kandidater har fått arbeid på det geografiske stedet de ønsker ๏ Får raskt jobb ๏ 85 % av kandidatene i jobb fikk sin første jobb innen tre måneder etter fullført utdanning. ๏ 65 % av kandidatene mener at jobbforventningene deres i stor eller svært stor grad ble innfridd i deres første jobb etter studiene. ๏ Utdanningen passer til yrket ๏ 88 % mener at utdanningen er relevant/svært relevant i forhold til nåværende jobb ๏ Fornøyd med utdanningen fra UiT ๏ 83 prosent sier de er svært fornøyd eller fornøyd med utdanningen fra UiT

10 67 kandidater med hjemkommune i Nord-Troms 43 % har flyttet tilbake til Nord-Troms 43 % har flyttet tilbake til Nord-Troms 39 % har arbeidssted Tromsø 39 % har arbeidssted Tromsø 51% av alle kandidater har arbeidssted i Troms

11 Forskningsbasert undervisning

13 Andelen åringer med høyere utdanning (Kilde: SSB) 32,5 27,6 24,9 31, ,7 37,5 47,1 TromsFinnmarkNordlandHele landet I forhold til landsgjennomsnittet

14 På campus Desentralisert Nye læringsformer

15 UiT som kunnskapsdeler Partnere i privat og offentlig sektor

16 Erfaringer og behov Ny kunnskap i næringen Erfaringer og behov Ny kunnskap i næringen Formalkompetanse Kjennskap til kandidatenes kompetanse Praksis underveis i utdanningen Kjennskap til kandidatenes kompetanse Praksis underveis i utdanningen Samspill mellom arbeidsliv og studier Arbeidsliv Studenter Universitet

17 Bachelor- og Masteroppgaver Nærings-PhD & Offentlig PhD Prosjektsamarbeid, SFI, etc.

Peter F. Hjort-seminaret ๏ Initiativ fra næringsliv, Tromsø kommune og UiT i 2013/2014 ๏ Et årlig seminar arrangert av UiT - første gang i 2015 ๏ Målsetting om å styrke verdiskapingen i nord gjennom samarbeid mellom arbeids- og næringsliv og UiT Norges arktiske universitet Peter F. Hjort-seminaret 2016: ๏ 250 deltakere - nær 100 virksomheter representert ๏ Fokus på fornybar energi, helseteknologi, kommunehelsetjenesten, oljevernberedskap, teknologi i havbruk og oppgavesamarbeid.

19 ARCTIC COUNCIL

Samarbeid i nordområdene Mye felles – stor gevinst i samarbeid Tidkrevende å reise Vanskelig å finansiere bilaterale prosjekter

Hvordan kan Troms fylke hjelpe oss? ๏ Støtt oss når vi ber om studieplasser innen Fiskehelse Sykepleie Luftfart Reiseliv ๏ Støtt vårt arbeid for å styrke forskning inne snøskred, klima og marine fag

22 UiT Norges arktiske universitet er et breddeuniversitet som bidrar til en kunnskapsbasert utvikling regionalt, nasjonalt og internasjonalt.