Tverrfagleg kompetanse for å hindre mobbing. «Frykter mobbeprogrammer blir en sovepute for skolene» «Etter flere år med mobbing ville ikke Margit leve.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Klasseregler.
DU HAR INFLYTELSE SOM KLASSEKONTAKT SOM FAU-REPRESENTANT
Veiledning av elever / lærlinger
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
Samarbeid mellom skole og hjem
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Senter for atferdsforskning
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Handlingsplan mot mobbing
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Tverrfaglig samarbeide
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Ungdom og helse Berit Bratholm:
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN! PROGRAM: Info fra FAU- representanten Barn som opplever vold – informasjon fra Gjesdal kommune Lesing og skriving.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Langhus skole Hilsen Liv Liv Glemming Inspektør Liv Glemming Inspektør.
Mobbing. Mobbing defineres som systematisk vold, fysisk eller psykisk, rettet mot et offer og utført av personer eller grupper Se film: Kan man bli kvitt.
OLWEUS ARBEID Indre Hafslo oppvekstsenter. Kva er mobbing? Tenk/diskuter.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Vel møtt!.  155 elevar dette skuleåret, 81 elevar på småtrinnet og 74 elevar på mellomtrinnet  Rundt 18% framandspråklige  Fleirkulturell skule  17.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Hvordan forebygge mobbing?
Velkommen til Tu skule Foreldremøte tysdag 7.februar kl
Bli med! Barn.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Velkommen.
Opplæringslova kapittel 9A
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Hvordan kan FAU bidra til å skape god skolemiljø?
Nytt kapittel 9A om skolemiljø -
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Invitasjon til foreldrenettverk 7.trinn:
Foreldremøte 6.kl..
Framgangsmåte i mobbesaker
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Foreldremøte September 2017.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Ledersamling Olweus- programmet
FORELDREMØTE 6. OG 7. TRINN 13. Mars 2018
alle barna sin rett til god omsorg
Velkommen til Heggedal skole
Velkommen!.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
  Foreldremøte 1D 05.September 2018.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
FORELDREMØTE 5B Sagstad skule hausten 2019.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Tverrfagleg kompetanse for å hindre mobbing

«Frykter mobbeprogrammer blir en sovepute for skolene» «Etter flere år med mobbing ville ikke Margit leve lenger 17 år gamle Margit Axelsen ble mobbet så mye at hun på et tidspunkt ikke visste hvordan hun kunne fortsette å leve » «Regjeringen vil flytte mobberen til annen skole» «Mobbeoffer arrangerer fakkeltog mot mobbing i Oslo En 14 år gammel jente som selv er blitt mobbet, skal sammen med sin mor arrangere fakkeltog mot mobbing gjennom Oslo sentrum.»

Skulen har mange vaksne Alle vaksne veit kva mobbing er Alle vaksne veit at mobbing skal stoppast Kvifor greier vi det ikkje?! Veit vi korleis vi stopper mobbing? Er det nok?

Kva skal til? Kompetanse Mulighet til å bruke kompetansen Forebygging med arbeid for gode psykososiale miljø Alle må sjå, alle må gripe inn og vere tydelige nokon må følge opp godt nok, breidt nok, lenge nok og med gode nok «verktøy»

Elevane treng barevernpedagogar, sosionomar og vernepleiarar! Styrke gode og trygge psykososiale miljø for alle Oppdage elevar med ulike behov Sjå barnet «i miljøet» - kva påvirker negativ utvikling? Kva styrker kan ein bygge på for å sikre positiv utvikling? Hjelpe enkeltelevar og grupper til god sosial kompetanse og god psykisk helse – sjølvhevdelse som ikkje går på bekostning av andre Korleis få foresatte til å bidra konstruktivt?

For å lykkast med tverrfagleg kompetanse i skulen: Gjensidig forståelse og respekt for kvarandre sin kompetanse Samarbeid krever mulighet til å snakke saman og jobbe i lag Miljøterapeutar treng riktig mandat og arbeidstidsavtaler som sikrer nok tid til «det usynlige arbeidet» som fører til kvalitet og resultat Sats på forebyggande miljøterapeutstillingar!