MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
ADVERB.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Fra læreplanen i norsk:
Lingvistikk på biblioteksfag
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Ordklasser.
Morfologi.
Morfologi.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Avledning med suffiks ADJEKTIV
Ordklasser Inndelingen
Partisipp I norsk.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Språktrekk i fagtekster LUT, Setningsstruktur  Enklere oppbygning  Ny informasjon presenteres til høyre i setningen  Presenteringer med ”Det..”
Morfologi ALU1.
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Morfologi – formlære - ord
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Oppsummering i grammatikk
Morfologi Astrid Granly
Tekstlingvistikk Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
Morfologi II, 29 august Kjetil Rå Hauge EXFAC03-EURA 2011H
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
PREPOSISJONER.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
EXFAC EURA 3.Morfologi21 Morfologi 2 Ord og deres egenskaper: viktig og egentlig gøy Ordklasser Bøyningskategorier.
SUBSTANTIV Mål: Kunne forklare hva et substantiv er.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Panorama Vg1 Kapittel 12 Grammatiske særtrekk ved norsk språk Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -forklare grammatiske særtrekk.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
1 Tekstlingvistikk 2 ALU Fremstillingsform Pedagogiske tekster kan benytte seg av tre hovedmåter å framstille kunnskap på: Informative,
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
Gang.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Jeg syns.
Disippel-overføring.
Komparasjon av adjektiv og adverb
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Mål: Kunne forklare kva eit substantiv er. Kunne bøyge substantiv
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Beskriv himmelen med tolv ord
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
«Å være sin egen bestevenn»
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Kapittel 5: Språket før og no Grammatiske særtrekk ved norsk språk
Språkhistorie Norsk.
Utskrift av presentasjonen:

MORFOLOGI A1B,

Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan ord deles i ordklasser.

Morfemer: Et morfem: det minste elementet med betydning i språket Et ord kan bestå av ett morfem (hus) eller flere morfemer (hus-båt hus-båt- er, hus-lig, hus-et)

Morfemtyper

Leksikalske morfemer Grammatiske morfemer: Mann-en, hus-et, hus-lig, fri-het-en. Deles videre inn i to undertyper:  Bøyningsmorfem: Morfemer som bøyer ordet, hører ikke til stammen.  Avledningsmorfem: Morfemer som hører til stammen. Danner et helt nytt leksem, fører ofte til at ordet bytter ordklasse. Kan stå foran (prefiks) eller bak (suffiks). Eks: Hus-lig, fri-het, skriv-ing, u-fri-het

Rotord: Et ord med ett leksikalsk morfem. Eksempel: Matfatet  To rotord: mat – fat Stamme: Ord - bøyingsmorfem(er).  En stamme: matfat Et rotord kan fungere som en stamme alene.

Sammensetning: Et ord som består av flere ord: matfat Fuge: Gjerne –s- eller –e-. Brukes for å binde sammen ordene i sammensetninger:  mannevond  selskapsdans

Sproglære (Wergeland) 1. Fire smaa Ord har jeg ofte seet: Artiklerne ”en” og ”et” og ”den” og ”det” 2. Substantiv (Nomen) er Navn paa en Ting: en ”skole”, et ”Huus”, et ”Skib” og en ”Ring” 3. Adjektiv lærer os Nomenets Art, som: ”stor” og ”liden”, ”lodden” og ”bart.” 4. I stedetfor Nomen Pronomenet staaer: Johns Hoved, ”hans” Næse, ”min” Arm, ”dit” Laar. 5. Talordet tæller Ting og Personer: ”to” Heste, ”tre” Faar, ”ti” Mænd og ”tolv” Koner. 6. At Nogenting skeer os Verbet skal sige: At ”læse”, at ”skrive” at ”synge”, at ”skrige ”.

7. Hvorledes den skeer har Adverbet forklart, om ”ilde”, og ”vel”, om ”langsomt”, om ”snart”. 8. Nominer føjes av Bindeord sammen, som Børn ”eller” Gamle, Asken ”og” Flammen. 9. Forordet foran et Substantiv staaer, som ”gjennem” en Dør, ”midti” et Skaar. 10. Udraabsord røber Følelsens Magt, som Kummerens ”Ve!” og ”Fy!” af Foragt. Af ti Taledele da Sproget bestaaer. Igjennem det Tanken af Sjelen udgaaer.

Ordklasser - inndeling

De viktigste endringene Pronomen omfatter nå bare det som tidligere ble kalt substantiviske pronomen Den nye ordklassen determinativer (bestemmerord) omfatter det som tidl. var eiendomspronomen, påpekende pronomen, artikler og grunntall

Den nye ordklassen subjunksjoner er det som tidligere ble kalt underordnede konjunksjoner Konjunksjonene omfatter nå bare de tidl. sideordnede konjunksjonene