Skolekonkurranser Silje Andresen
Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse, lærere og elever Mål: Hvilken betydning skolekonkurranser har for kvalitet og status i norsk fag- og yrkesopplæring
Problemstillinger Skolekonkurranser – verktøy for læring? Samarbeid mellom skole og næringsliv? Økt læring og motivasjon? Overførbare suksesskriterier? 3
Foreløpige funn Opp til skolen å finne formen på konkurransen Lokal variasjon – To skoler som løste konkurransene forskjellig Skole A: Konkurrerte mot andre skoler. Hadde valgt ut elever i forkant av konkurransen Skole B: Alle elever på Vg1 var med Økonomi – Penger til premier – Ønske om litt mer støtte – Elever som hadde brukt egne penger 4
Lite tid i forkant av konkurransene til å øve Det var den ene dagen som gjaldt Det var gøy for elevene som var med – De flinke får skinne – Fungerte godt at alle var med – Klassekonkurranse Få inviterte utenfra og heller ikke andre fra andre utdanningsprogram ved skolene 5
Spørreskjema Sendes ut neste vår Viktig å oppfordre skolene til å svare 6