Skolekonkurranser Silje Andresen. Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Med forskning på timeplanen
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Samarbeidsparter: Hovedsponsor:. Samarbeidsparter: Hovedsponsor:
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
ELEVMEDVIRKNING.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Onsdag 27. juni Konkurranse Sommersang: "Stilleste gutt på sovesal 1"
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Overgangsprosjektet – NY GIV
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Spillbasert læring Hugo Nordseth.
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Mål og læring hos elever
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Skolekonkurranse VG2 Bilfaget lette kjøretøy
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Øystein Leiknes Nag Masteroppgave i Medieteknikk Webbasert edutainment.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Gruppe 3 - DNVS. DNVS Programvarehus innen DNV 3 avdelinger med forskjellig fokus 1 ”støtte” avdeling som vi arbeidet for Programmet vi undersøker heter.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
P ROSJEKT SKOLEKONKURRANSER Benedikte Sterner, Styremedlem WSN og Offisiell delegat WSI.
SKOLEKONKURRANSE ELEKTRIKER Akershus VELKOMMEN TIL SKOLKONKURRANSE Vi ønsker der velkommen til Skolekonkurranse elektriker Akershus våren 2015.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Framtid - Samspill - Skaperglede
Kompetanse for manfgfold
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Skolebasert kompetanseutvikling
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Bedre gjennomføring i matematikk
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Denne slide fungerer sånn:
Skolebasert kompetanseutvikling
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
PROKUS og Tolkeprosjektet
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
YS-Medlemsfordeler inviterer til åpent arrangement
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Skolekonkurranser Silje Andresen

Om oppdraget Fafo skal følger tre casefylker – i planlegging og gjennomføring Sende ut spørreskjema til skoleledelse, lærere og elever Mål: Hvilken betydning skolekonkurranser har for kvalitet og status i norsk fag- og yrkesopplæring

Problemstillinger Skolekonkurranser – verktøy for læring? Samarbeid mellom skole og næringsliv? Økt læring og motivasjon? Overførbare suksesskriterier? 3

Foreløpige funn Opp til skolen å finne formen på konkurransen Lokal variasjon – To skoler som løste konkurransene forskjellig Skole A: Konkurrerte mot andre skoler. Hadde valgt ut elever i forkant av konkurransen Skole B: Alle elever på Vg1 var med Økonomi – Penger til premier – Ønske om litt mer støtte – Elever som hadde brukt egne penger 4

Lite tid i forkant av konkurransene til å øve Det var den ene dagen som gjaldt Det var gøy for elevene som var med – De flinke får skinne – Fungerte godt at alle var med – Klassekonkurranse Få inviterte utenfra og heller ikke andre fra andre utdanningsprogram ved skolene 5

Spørreskjema Sendes ut neste vår Viktig å oppfordre skolene til å svare 6