ÅRSHJUL Helse og oppvekstfag VG2 SKOLEÅRET 2016 – 2017
AUGUST: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR: Kap 1 s Profesjonell yrkesutøvelse/rollemodell. KS: Kap 1 s Kommunikasjon trygghet og tillit. HA: Info om faget og læreplanen. Å fremme Fysisk og psykisk helse: Kap 1 s. 10 – 44. Rammeplanen. YFF: Info om faget og læreplanen. Lage bursdagskalender mm. Skrive søknad og søke politiattest. NORSK:ENGLISH:SAMFUNNSFAG:KROPPSØVING:
SEPTEMBER: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR: Kap 1 s Profesjonell yrkesutøvelse/rollemodell. Kap 13 og 14 Kulturelle og fysiske aktiviteter. Enkle måltider for barn og unge. Kap 10 s Å observere og dokumentere i jobben din. KS: Kap 1 s Kommunikasjon. Kap 2 s Mennesker i utvikling. HA: Kap 2: Omsorg s. 48 – 68. Fysisk og psykisk helse og omsorg. Kap 11: s. 288 – 300, YFF: Praktiske formingsaktiviteter, elevens læreplan. Uteleker. Bruk av planleggingsskjema. Uke 40: Start av praksis. NORSK: Å lese og forstå – Saktekster. Artikkel. Å skrive – Artikkel. Språklige virkemidler. Prosesskriving. ENGLISH: Introduction. Rep: English as global language. The Commonwealth. Tracks Ch. 5. Australia. SAMFUNNSFAG: SAMFUNNSFAG: Identitet – roller – kjønnsroller. Sosialisering. Norsk mangfold. Norge møter verden. KriminalitetKROPPSØVING:
OKTOBER: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR: Kap 2 s Regelverk og rammefaktorer og målsettinger. KS: Kap 5 s Sosial kompetanse. HA: Praksis. Kap 5: Identitet, selvfølelse og seksualitet: s. 150 – 176. Barnas idrettsdag 30. oktober. YFF: Praksis. NORSK: Å skrive – Artikkel. Språklige virkemidler.Levering: Artikkel i uke 43. NORSK: Å skrive – Artikkel. Språklige virkemidler. Levering: Artikkel i uke 43. ENGLISH: Tracks Ch. 5. Australia.India – Fact file. India – Statistics. Tracks Ch. 5. ENGLISH: Tracks Ch. 5. Australia. India – Fact file. India – Statistics. Tracks Ch. 5. SAMFUNNSFAG: Kriminalitet. Politikk og demokrati – demokrati. Muntlig prøve i uke 42. KROPPSØVING:
NOVEMBER: Uke EMNE/PROGRAMFAG: Milepælmeldinger YR:Kap 5 s Pedagogisk arbeid. KS: Kap 3 s Barnets språkutvikling. HA: Kap 8: Hygiene: s. 256 – 280. Kap 6: Fysisk aktivitet: s. 180 – 210. YFF: Praksis. NORSK: Kulturmøter. Flerspråklighet. ENGLISH: Tracks Ch. 5. India – Transmisson/Arranged Marriage. India – Bride and Prejudice. India – Bride and Prejudice/Autumn Holiday. S. Africa – Fact File/Apartheid. Prejudice/Autumn Holiday. S. Africa – Fact File/Apartheid. SAMFUNNSFAG: Politikk og demokrati – valg – innflytelse – de folkevalgte velferdsstaten. SAMFUNNSFAG: Politikk og demokrati – valg – innflytelse – de folkevalgte – velferdsstaten.KROPPSØVING:
DESEMBER: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR:Planlegging- kulturaktivitet/forming. KS: Språk, identitet, språkutvikling. HA:Kap 6: Fysisk aktivitet s. 180 – 210. Tverrfaglig praktisk/muntlig prøve. YFF: Praksis. Innlevering av fordypningspermen. Tverrfaglig praktisk prøve: Juleverksted. Lucia. Julepynt. NORSK: Flerspråklighet. ENGLISH: S. Africa – Mandela: Long Road to Freedom. S. Africa – My Country. SAMFUNNSFAG: Politikk og demokrati – velferdsstaten. KROPPSØVING:
JANUAR: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR: Kap 7 s Lek og kreativitet. KS: Kap 8 s Grupper. HA: Kap 7: Trygge og sunne måltider: 214 – 252. Samle oppskrifter til kokebok. Kap 9: Førstehjelp: s. 288 – 324. YFF: Forberedende aktiviteter. Forberede ny praksisperiode. NORSK: Særtrekk ved norsk og andre språk. Sammensatte tekster – musikk og film. ENGLISH: S. Africa – S.A. Has It All. Introduce Long Answer. ”We were here first… introduce In-Depth Study. Aborigines. Tracks Ch.7. Tracks Ch.7. SAMFUNNSFAG: Arbeidsliv og økonomi – Personlig økonomi –Levestandard og livskvalitet – Arbeid og ledighet. KROPPSØVING:
FEBRUAR: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR:Kap 6 s Motivasjon. Kap 8 s Barn og unges oppvekst og bakgrunn. KS: Forsts. grupper. Kap 4 s Sosialisering. HA: Kap 9: s. 288 – 324: Førstehjelp ved ulykker. Kap 10: s. 330 – 352: Sikkerhet. YFF: Forberedende aktiviteter. NORSK: Sammensatte tekster – musikk og film. ENGLISH: Aborigines. Maoris. Tracks Ch.7. Native Americans. In-Depth Study. SAMFUNNSFAG: Arbeidsliv og økonomi – Arbeid og ledighet – Arbeidsmiljøet – Å starte egen bedrift. KROPPSØVING:
MARS: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR:Pedagogisk arbeid. KS: Konflikthåndtering. HA: Kap 3: s. 72 – 103. Mobbing og rasisme. YFF: Praksis. NORSK: Sammensatte tekster – Reklame. ENGLISH: In-Depth Study. SAMFUNNSFAG: Verdenssamfunnet – Globalisering – Fred, krig, terror – Internasjonalt samarbeid – Fattigdom og miljø. og miljø.KROPPSØVING:
APRIL: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR: Mediepåvirkning. KS: Brukermedvirkning og samhandling. HA: Kap 4: s. 108 – 134. Rus, tobakk og kriminalitet. YFF: Praksis. NORSK: Forberedelse til heldagsprøve. ENGLISH: Oral presentations. Tentamen prep. I uke 16. SAMFUNNSFAG: Verdenssamfunnet – Fattigdom og miljø. Repetisjon før evt. Eksamen. KROPPSØVING:
MAI: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR:Ergonomi og universell utforming. KS: Brukermedvirkning og Universell utforming. HA: Kap 4: s. 108 – 134. Rus, tobakk og kriminalitet. YFF: Avslutte praksis. NORSK: Eksamensforberedelser. ENGLISH: Work. SAMFUNNSFAG: Repetisjon før evt. Eksamen. KROPPSØVING:
JUNI: Uke EMNE/PROGRAMFAG: YR:Avsluttende prøve. Repetisjon. KS: Avsluttende prøve. Repetisjon. HA: Eksamen. Repetisjon. YFF: Repetisjon til eksamen. NORSK: Eksamensforberedelser ENGLISH: Work. SAMFUNNSFAG: Repetisjon før evt. Eksamen. KROPPSØVING: