Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Viktige transportutfordringer i Ringeriksregionen
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
KDP E18-korridoren i Asker
Nasjonal Transportplan
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
Fv. 108 Tangebekken-Skjærhalden - tiltak for myke trafikanter Åpent møte Hvaler rådhus 11. desember 2012.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Stor-Oslo Nord Felles vilje for felles mål
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Rv. 23 Oslofjordforbindelsen – byggetrinn 2
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Regiontinget nr. 2 Vi setter søkelyset på: Regionen – Regionsenter og næringsliv i utvikling.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Tilbudskonferanse 4. juli NTP «Trafikkutviklingen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal har ført til økt behov for utbygging til firefelts.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
KVU Voss-Gol Analyse og tilråding Sivilingeniør Helge Hopen
Stad skipstunnel – verdens første skipstunnel
Skredsikring fra 2010 til nå
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Kontaktmøte – Beredskap
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Fv Bustneslia Rana kommune
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
E18 Akershus grense - Vinterbro
Arbeidsopplegg for Region vest
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utskrift av presentasjonen:

Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik mv Denne er snart fullført med god standard og er sammen med E16 hovedforbindelsen mellom det sentrale Vestlandet og områdene nord for Oslo – spesielt Mjøsområdet. Bergen-Trondheim E 16 inngår i raskeste forbindelse Bergen-Trondheim når Valdresflya (15/4-15/12) og Sognefjellet er åpne. Det bør utarbeides en KVU for helårsveg over Valdresflya. Fv53 Årdal-Tyin Denne er 80km kortere mellom Øvre Årdal og Tyinkrysset enn via Lærdal - og klart raskest til Østlandet og Oslo Rv5 Lærdal- Florø Inngår i samme transportkorridor(5c) som E16 og ble i sin tid ledet inn til Lærdal grunnet stamvegvedtaket. Viktig å få vurdert bruløsning på Mannhiller-Fodnes Viktige tilknytningsveier til E 16 E 16 har en viktig funksjon i å binde landet sammen

Nærmere om E 16 gjennom Valdres

Turtnes-Øye  3.1 km lang strekning sør for Øye med smal veg (5.5m),dårlig kurvatur og svak bæreevne.  Stort standardbrudd ift. Øye-Eidsbru og E16 øst for Turtnes.  Anleggsøkonomisk fornuftig å bygge ut samtidig med Øye-Eidsbru og prosjektet inngår som en opsjon i dette anbud, som ble startet opp i juni  Innsparing anslått til ca 30 mill.kr. Det er mulig å legge inn midler i statsbudsjettet for 2017!  Statens vegvesen og Vang kommune har bekostet planleggingen, og reguleringsplan ble vedtatt i februar 2016.

Kvamskleiva (Rassikring) 1. prioritet i konseptvalgutredningen Bjørgo-Øye S (2011) og i Valdresrådets gjennomføringsplan for E 16 gjennom Valdres. Høyest prioriterte rassikringsprosjekt i SVV region øst. 170 ras årlig (stein og is). 5,3 km ny vei, av det 1,8 km tunnel og 940 meter innspart kjørelengde. Daglig skolevei og arbeidsvei for mange i kommunen mot kommunesenteret. Reguleringsplan vedtatt april Byggeplan klar høst Mulig byggestart Inngått i både NTP og Nytt kostnadsoverslag: 690 mill. kr Byggetid: ca. 2,5 år.

Fagernes S-Hande Prioritert med byggestart i i NTP (23). Enighet om trasevalg forbi Fagernes sentrum etter 40 års debatt! Vedtatt kommunedelplan i 2014 i Vestre Slidre og Nord Aurdal. Reduserer kjørelengde fra ca. 18 km til 15 km og øker fartsgrensen fra 60 til 80 km/t. Innspart kjøretid ca. 7 minutt. Vil redusere/eliminere tallet på ulykker på denne smale og belastede strekningen. Eliminerer kødannelsen gjennom regionsenteret Fagernes, spesielt ved helge- og ferietrafikk. Regionsenteret får ikke utviklet seg uten ny veg! ÅDT gjennom Fagernes på Økende med ca. 6,5% prosent siste år. Kommunene bidrog med midler til planlegging av strekningen.

Oppsummering E 16 Valdres Reiselivsdistrikt – flere hytter enn folketall. E16 er hovedpulsåren gjennom Valdres. Både jernbane og flyrute er nedlagt. Enighet om intern prioriteringsrekkefølge på reststrekningen Bjørgo-ØyeS,der Kvamskleiva og Fagernes S- Hande allerede er inne i NTP og planlagt. Turtnes-ØyeS inngår som opsjon i anbuds-utlysningen til ØyeS-Eidsbru. Stort standardsprang og stor anleggsøkonomisk gevinst. Konseptvalgutredning for Valdresflya som helårsveg og raskeste veg mellom Bergen og Trondheim