EU-kommisjonens Hvitbok: Roadmap to a Single European Transport Area Towards a competitive and resource efficient transport system 18.05.2011 Kjell Rosanoff.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Advertisements

Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
EU’s Hvitebok og transportpolitikk
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Internasjonale samarbeidsarenaer med delegert myndighet og midler til prosjektstøtte etc 1967: Nordkalottsamarbeidet Nordkalottrådet Midler fra NMI (Nordisk.
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Eksempel 4: Smart transport
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
EUs energiinfrastrukturpolitikk Har konsumentene tapt og hvorfor? Per Ove Eikeland CANES-møte Polhøgda
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Tolv teser for en sosialt rettferdig klimapolitikk Asbjørn Wahl Fagforbundet / For velferdsstaten.
Konkurranse og samarbeid
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Internasjonale aktører redefinerer markedet Torstein Olsen direktør PT 13. november januar 2015 endrer PT navn til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Horisont 2020 SMB instrumentet og Fast Track to Innovation Stavanger
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
Selvkjørende minibusser Oslo
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Mobiliseringskonferanse Interreg
Presentasjon ATM-konferanse 24. mai 2016
Materialgjenvinning av byggavfall
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Kommunemøter RPBA - om RTP
Bærekraft og global bevissthet
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

EU-kommisjonens Hvitbok: Roadmap to a Single European Transport Area Towards a competitive and resource efficient transport system Kjell Rosanoff

Samferdselsdepartementet Tre Hvitbøker om transport:  1992: Liberalisering av transportmarkedene  2001: Kapasitetsutfordringer/transportmiddelfordeling  2011: Transport i ”EU – 2020” perspektivet: - Fremme vekst og sysselsetting gjennom mer effektiv ressursbruk. - Dekarbonisering

Samferdselsdepartementet Utfordringer: Økende konkuranse i den globale økonomien Økte køproblemer og svekket tilgjengelighet. Infrastrukturforskjeller i det utvidete EU Økende oljepris og fortsatt oljeavhengighet. Utfordringer for klima og lokalt miljø

Samferdselsdepartementet Møte utfordringene gjennom....å bruke mindre energi..å bruke renere energi..å legge til rette for effektive, multimodale,integrerte og “intelligente” transportnett. Samtidig som “ reduced mobility is not an option”

Samferdselsdepartementet “Visjonen” PassasjererGods Langdistanse Tilstrekkelig kapasitet og bedret reiseopplevelse (effektiv overgang, enklere security..) Høye maritime standarder globalt. Mer effektive forbindelser til/for havnene Moderne fartøy og renere drivstoff i skipsfarten Mellom byer Sømløse overganger Kvalitet og passasjerrettigheter Nærme seg 0-visjonen Papirløs logistikk Multimodale fraktkorridorer Ingen barrierer for maritim transport Reinere lastebiler og kortere distanser Bytransport Ikke-fossil mobilitet (drivstoff, kollektivtransport og gang- sykkel- infrastruktur) Bedre grensesnitt langdistanse/siste km Sentre for fraktkonsolidering og levering ITS Lavstøy og –utslippskjøretøy for distribusjon

Samferdselsdepartementet 10 mål… 1.Halvere bruken av biler med “konvensjonelt” drivstoff i byer innen 2030, fase dem ut innen 2050, CO 2 -fri bylogistikk innen % lav-karbon drivstoff i luftfarten og 40% (50%) lavere utslipp fra skipsfarten innen % overføring av godstransport over 300 km fra vei innen 2030, 50% innen Tredoble nettet for høyhastighetstog. Storparten av mellomdistansereiser med tog innen TEN-T kjernenettverket operativt innen Terminaler for luftfart og sjøtransport knyttet til jernbanenettverket innen 2050.

Samferdselsdepartementet 10 mål… 7.SESAR utviklet innen 2020 og felles europeisk luftrom på plass. Utvikling av andre ITS- og trafikkstyringssystemer i de ulike transportformene. 8.Etablere rammeverket for et europeisk multimodalt informasjons- og betalingssystem innen Nærme seg nullvisjonen i vegtransporten innen Gå i retning full bruk av “user pays” og “polluter pays” prinsippene i alle transportformer.

Samferdselsdepartementet I ndre marked I nnovasjon I nfrastruktur I nternasjonalt Skape ett sammenhengende europeisk transportområde gjennom å fjerne alle gjenstående barrierer mellom transport- former og mellom nasjonale system. EU-forskningen må adressere hele syklusen fra forskning og innovasjon til spredning. EUs transportinfrastruktur trenger felles visjon og tilstrekkelig ressurser. Kostnadene ved transport må reflekteres helt og holdent i prisene. Åpning av 3. lands markeder for transporttjenester –produkter og – investeringer skal fortsatt prioriteres høyt Hvordan: 4*I og 40 tiltak..

Samferdselsdepartementet Åpne markedet for nasjonal passasjertransport med jernbane, inkl. krav om konkurranse ved tildeling av kontrakt om off. tjeneste; skille infrastruktur og servicefaciliteter Papirløs og intelligent shipping (E-Maritime initiative). Regelverk for vegtransportarbeidere kombinert med færre restriksjoner på cabotage Tilgang til reise- og trafikkinformasjon som muliggjør multimodal reiseplanlegging og integrert billettering. Videre konsolidering av passasjerrettigheter i alle transportformer I ndre marked

Samferdselsdepartementet En Strategisk Transportteknologiplan (STTP 2011) som forener krav til infrastruktur og regulering, koordinering av aktører og demonstrasjonsprosjekter. Clean Transport Systems Strategy (2012), med tiltak som skal lette introduksjonen av grønne kjøretøy (f.eks. regler om interoperabile ladesystemer, retningslinjer og standardisering.) Prosedyrer og finansiell støtte til mobilitetsplaner i byområder (på frivilig basis) Felles EU-standarder for å kalkulere karbon- fotavtrykk. I nnovasjon

Samferdselsdepartementet Revisjon av TEN-T – retningslinjene (2011). Investeringsbehov mer enn € mrd 2010 – 2030 Samlet bruk av midler fra TEN-T, cohesion- og strukturfond. Enhetlige prosedyrer for korridorer for frakt med jernbane. Retningslinjer for infrastrukturkostnader anvendt på personbiler (2012). Deretter et rammeverk for internalisering av kostnader for alle kjøretøy på veg. I nfrastruktur

Samferdselsdepartementet European Common Aviation Area innen (58 land, 1 mrd innbyggere) Påvirke gjennom internasjonale organisasjoner (ICAO, IMO, OTIF, OSJD, UNECE etc). Medlemskap for EU der relevant og mulig. Utvide transport- og infrastrukturpolitikken mot naboland. Fremme EU-tilnærmingen globalt: liberalisering av transportmarkeder med sikte på fri og rettferdig konkurranse og miljømessig bærekraftige løsninger. I nternasjonalt

Samferdselsdepartementet Noen reaksjoner: IRU: Politikken som foreslås vil bety ytterligere 10 år med investeringer og andre tiltak i transportformer som allerede har vist seg ikke å adressere utfordringene på en adekvat måte. ACI: Luftfartsnæringen har lenge ventet på erkjennelsen av at transportvekst kan forenes med en ambisiøs miljøagenda Friends of Earth: Jo, lenger vi venter med å møte de virkelig vanskelige valgene, jo mer tyranniske og drakoniske vil løsningene måtte bli i framtiden Eurocities: Ikke mulig å anvende ”urban mobility plans” i alle byområder. Bindende rammeverk på EU-nivå om adgangsrestriksjoner og vegprising er ikke vegen å gå; slike spørsmål kan best løses av lokale myndigheter ut fra lokale forhold

Samferdselsdepartementet Videre prosess Utarbeide en norsk nasjonal posisjon som formidles til EU-systemet før sommeren Informasjonsmøte i SD 9.5 Frist for kommentarer til SD var 13.5 Tema på Europapolitisk forum 27.5 Tas opp på Rådsmøtet 16.6 For enkeltforslagene vil det by seg mange anledninger og prosesser i åra som kommer…