Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr. 477 74 400.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Tilsynet for små avløpsanlegg
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
En utredning laget av Vestlandsforsking på oppdrag fra KS Eli Heiberg og Carlo Aall Ansvarsfordeling mellom kommune og stat i arbeidet med klimatilpasning.
Tilbakestrømning fra abonnent til vannledning
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Kloakkering av Røyksund
Sektorutvalg Levekår 3 juni Økonomi – vann og avløp. Brutto utgifter 213 mill.kr. Herav lønn 19,1 mill. Inntekter 215,1 mill. Gebyrfinansiert Sum.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og utstyrspark.
Mandat - Prosjektplan 4 hovedpunkter - felles veinorm - utvikling av felles innkjøpsordning - mal for funksjonskontrakter - sambruk av maskin og ustyrspark.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
KOSTNADSPROGNOSER: Signalene fra diskusjonen av de 7 gruppeoppgaver den 25. mars, pluss andre vedtatte og antatte ambisjoner, er lagt til grunn: Vannledningsnettet.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Departementets styring og styrenes rolle
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Kunstnerisk utsmykning av kommunale bygg
Forskrift om skadedyrbekjempelse
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
IK Bygg, et verktøy for kommunene
InFiltrasjonSandfang og Fordrøyning
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Bakgrunn Registreringsarbeider Kommunens saksbehandling Privat engasjement Mulige konsekvenser på sikt Opprydding i spredt bebyggelse - Sarpsborgmodellen.
Offentlig og privat erstatning Den statlige erstatningsordningen Per Arne Skjeflo Avdelingsdirektør i Finansdepartementet Medlem i styret for Statens naturskadefond.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: TEKNISK Folkevalgtopplæringen PRESENTASJON, TEKNISKE OMRÅDER KNUT E HELLAND.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
1 Fagsamling for vann- og avløpssektoren Høgskolen i Narvik Hvilket ansvar har kommunene for å levere slokke – og sprinklervann? Einar Melheim,
Fra plan til virkelighet Øystein Bull-Hansen Arkitekt MNAL Fagseminar
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Vann og avløp Ildjernet.
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Oppsummering v/Ulf Røysted, COWI
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Vannområde Morsa – Hvordan jobber vi, hva legger vi vekt på?
KLIMATILPASNING Plansamling Valdres regionen 16. november 2016
Seniorrådgiver Tord Smestad Samordnings- og beredskapsstaben
KLIMATILPASNING Plansamling Otta 17. november 2016
TILKNYTNING AV KUR-ANLEGG
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Tilknytningsplikt til offentlig avløp
Vann og avløp Ildjernet.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Nes etappe 2, Alternative løsninger
Samfunnsbehov, utbyggingspolitikk og utbyggingsavtaler
Statlig naturskadeerstatning - Landbruksdirektoratet
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
LÆRINGSNETTVERK FOR KLIMATILPASNING SARPSBORG KOMMUNE
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Klimahendelser Flom og overflatevann
Spørsmål til tredje samling
Utskrift av presentasjonen:

Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr

Tiltak for å redusere skadevirkningene må planlegges Endret klima, mer totalnedbør, mer intens nedbør Ekstreme nedbør, tette flater = store overvannsmengder Fare for omfattende skader på bygninger, infrastruktur og anlegg. Tiltak må planlegges ut fra hvilke nedbørsmengder som er påregnelige.

Plan- og bygningsloven Prioritering, samarbeid og ansvarsplassering innad i kommunen. Utvalgets anbefalinger Endringer i plan –og bygningsloven, SAK, TEK10 og kartforskriften Kostnader Avhenger av lokale forhold Administrative kostnader Overvann i planleggingen og i byggesak

Krav om tilknytning til eksisterende avløpsanlegg og overvannshåndtering Behov å gi pålegg frakopling Anbefaling Ny lovbestemmelse: Forurensningsloven §22a Kostnader Administrative kostnader. Private kostnader og det må påregnes forberedelse av klagesaker. Overvannstiltak i eksisterende bebyggelse

Rett og plikt til tilknytning til avløpsanlegg Abonnementsvilkår Utvalgets vurderinger Behov for definere avløpsanlegg i forurensningsloven § 21 - Dissens Grensesnittet til kommunalt eierskap Kostnader Forholdet til sanitærbestemmelsene

Forholdsregler mot naturskader i plan Sikkerhetskrav for flom ses i forhold til sikkerhetskrav mot overvannsskader Veiledende dimensjoneringskrav for overvannsanlegg Utvalgets forslag Sikkerhet mot overvannsskader for ny bebyggelse Sikkerhet mot overvannsskader i eksisterende bebyggelse Kostnader Sikkerhetskrav mot overvannsskader

Hvordan forurenses overvann? Hvor mye forurensning kommer med overvannet, og må det renses? Utvalgets forslag Behov for endring i forskrift Kostnader Tømming av sandfang kan ikke belestes selvkost For tømmeoppdrag som omfatter flere sandfang per sandfang. Tømming av enkelt- kummer 3000 per kum. Forsiktig anslått til 0.5 til 1 mill Krav for å hindre forurensning

Standard for drift og vedlikehold av vei Rør, ledninger og annet utstyr i veg Noen forutsetninger for å avlede vann i vei og gate Obs, obs ansvar for skade dersom grøfter defineres som avløpsanlegg Utvalgets vurderinger Kostnader Kost nytte må vurderes Betydelige kostnader ved lovfesting av et objektivt ansvar Avledning av overvann i veier og gater

Skyldansvar - objektivt ansvar Forurensningsloven § 24a Kommunens ansvar for skader som følge av mangelfull planlegging Bevisbyrdereglene Utvalgets vurderinger Dissens Kostnader Betydelige Kommunene vil komme til å mangle de nødvendige insentivene. De «flinkeste» kommunen vil komme dårligst ut økonomisk. Ansvar for skade NB – Dissens

Hvem har ansvaret????

Finansiering av overvannstiltak Gebyrfinansiering Rettslige rammer for vann- og avløpsgebyret Eget overvannsgebyr - nødvendige kostnader - en fast og en variabel del Gebyrpliktig eiendom Kostnader Finansiering av overvannstiltak

Kommunen må sørge for planlegging og gjennomføring Staten bistå med deler av kunnskapsgrunnlaget og analyseverktøyene. Forslag til styrket statlig samordning NVE ivaretar oppfølgning av sikkerhetskrav for overvann Kostnader Overvannsmyndighet

Oppsummert: Hvilke spørsmål er de viktigste for kommunens ledelse og forvaltning? - Forvaltningsoppgavene herunder samordning mellom virksomheter - Økonomi - Finansiering - Sektorlov