Kommunikasjon med kunder og team Kurs for Arkitektbedriftene 23. april 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Møteplass for etisk refleksjon
Veiledning av elever / lærlinger
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Samtaleteknikk ledertrening i Skien kommune Ketil Mjøen, rådgiver
Coaching En innføring i begrep og metodikk
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Utdanningsforbundet Trondheim
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Software Requirements Elicitation
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Hva forventer vi av søkerne? Hovedkrav: Pålitelig og dugelig Kompetent innen sitt fagområde Kjenne aktuelle lover og bestemmelser Følge aktuelle lover.
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Daglige stand-up møter er destruktive
1 NITO Studentene, Hvem som blir og hvem som ikke blir Hvem som blir og hvem som ikke blir Emanuel Rygg leder NITO Studentene.
Prosjektavslutning og sluttrapport
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Kunnskapsledelse Norsk Arbeidslivsforum 12. september 2006
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
LIKEVERDIGE HELSETENESTER. «Likeverdige tjenester betyr at alle har tilgang til tjenester av like god kvalitet som er tilpasset det enkelte menneskets.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
VEDLEGG 8 TIL KONKURRANSEGRUNNLAGET SE KONKURRANSEGRUNNLAGET PKT 1.4.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.
Strukturendringer i «byggesaksfeltet» Hva er endringene i SAK og Byggesak? Verktøy fra Arkitektbedriftene- AY, Maks Hva er det fortsatt usikkerhet rundt?
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Forbruker og finanstrender 2017
Prosjekt Trøndelagsarkivet
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Prosjektoppgaven.
Offer Amesto Solutions Kundefokus 1.
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Konferansesalg Vedisalg Call-team Innhold.
Introduksjon til praksis
Klubbens styrearbeid i praksis
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Kommunalt foreldreutvalg
Evaluering av [prosjektnavn]
Agenda ”futurum” Oslo 2 tirsdag 2. juni 2009
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
E-handel.
HMS-modul 2 Onsdag
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Forbruker- & Finanstrender 2018
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Prosjektgruppemøte 5. januar 2017
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon med kunder og team Kurs for Arkitektbedriftene 23. april 2015

Nytt kurs for arkitekter  Avholdt 23. april  Hos Nye og Kloke Hoder på Fredensborg, ved Camilla Lindemann  13 deltagere, meget gode tilbakemeldinger på Snapquest i etterkant – godt innhold, god foredragsholder.  Noe teori, mest refleksjon og samtale to-og-to og i plenum

Agenda 1. Innledning  Om kommunikasjon med kunder og team  Hvorfor er kommunikasjon med kunder og team viktig for prosjektets vellykkethet?  Hva er god kommunikasjon med kunder og team? 2. God kommunikasjon i praksis Hvordan planlegger vi for god kommunikasjon?  Identifisere interessenter  Hva er deres behov?  Plan for å ivareta interessentene? 3. Kunde og team på lag  Kommunikasjon og samarbeid - hvordan skape gode rutiner fra starten  Konflikthåndtering - de vanskelige og ubehagelige sakene, hvordan etablere klare rutiner fra starten av 4. Vellykkede team  Teamdynamikk  Teamets sammensetning  Verktøy og hjelpemidler til utvikling av gode team 5. Kommunikasjonstrender

Øvelse: (To-og-to) Velg et kompleks prosjekt Identifisere interessenter Identifisere mulige behov Fyll ut arket ”Blekkspruten”

PROSJEKT X Hvilke behov har de? Informasjon Kunnskap Kunde Kommunen Leveranse innenfor budsjett Informasjon Kunnskap

HØY Høres:Involveres: LAV Orienteres:Informeres: LAVHØY Grad av interesse Grad av innflytelse / makt Prioritering - interessentanalyse Mendelow's Power-interest grid Naboer Oslo kommune Oslo kommune

Interessent / målgruppeAktivitet / kommunikasjonNårHvor / kanal ProsjektgruppeBli kjent-lunsj22. mai(TBD) Kommunikasjonsplan

Gode rutiner fra starten  Prosjektet blir sjelden bedre enn den opprinnelige planen  Tid, penger og folk  Kunde del av teamet

Øvelse: (To-og-to) Velg et prosjekt på trappene/gammelt Hvilke fallgruver ser du? Hvordan forsikre seg mot det? Fyll ut arket ”Fallgruver og forsikring”

Fallgruver og forsikring  Hvilke fallgruver ser vi?  Hvordan forsikrer vi oss mot dem?