Kommunikasjon med kunder og team Kurs for Arkitektbedriftene 23. april 2015
Nytt kurs for arkitekter Avholdt 23. april Hos Nye og Kloke Hoder på Fredensborg, ved Camilla Lindemann 13 deltagere, meget gode tilbakemeldinger på Snapquest i etterkant – godt innhold, god foredragsholder. Noe teori, mest refleksjon og samtale to-og-to og i plenum
Agenda 1. Innledning Om kommunikasjon med kunder og team Hvorfor er kommunikasjon med kunder og team viktig for prosjektets vellykkethet? Hva er god kommunikasjon med kunder og team? 2. God kommunikasjon i praksis Hvordan planlegger vi for god kommunikasjon? Identifisere interessenter Hva er deres behov? Plan for å ivareta interessentene? 3. Kunde og team på lag Kommunikasjon og samarbeid - hvordan skape gode rutiner fra starten Konflikthåndtering - de vanskelige og ubehagelige sakene, hvordan etablere klare rutiner fra starten av 4. Vellykkede team Teamdynamikk Teamets sammensetning Verktøy og hjelpemidler til utvikling av gode team 5. Kommunikasjonstrender
Øvelse: (To-og-to) Velg et kompleks prosjekt Identifisere interessenter Identifisere mulige behov Fyll ut arket ”Blekkspruten”
PROSJEKT X Hvilke behov har de? Informasjon Kunnskap Kunde Kommunen Leveranse innenfor budsjett Informasjon Kunnskap
HØY Høres:Involveres: LAV Orienteres:Informeres: LAVHØY Grad av interesse Grad av innflytelse / makt Prioritering - interessentanalyse Mendelow's Power-interest grid Naboer Oslo kommune Oslo kommune
Interessent / målgruppeAktivitet / kommunikasjonNårHvor / kanal ProsjektgruppeBli kjent-lunsj22. mai(TBD) Kommunikasjonsplan
Gode rutiner fra starten Prosjektet blir sjelden bedre enn den opprinnelige planen Tid, penger og folk Kunde del av teamet
Øvelse: (To-og-to) Velg et prosjekt på trappene/gammelt Hvilke fallgruver ser du? Hvordan forsikre seg mot det? Fyll ut arket ”Fallgruver og forsikring”
Fallgruver og forsikring Hvilke fallgruver ser vi? Hvordan forsikrer vi oss mot dem?