«SVART ARV» Slavar* Religion* Negro spirituals Gospel* Blues* «Call and response» Synkope* Satchmo
SLAVANE OG MUSIKKEN DEIRA SLAVANE LÆRTE SONGANE OG SALMANE TIL DEI KVITE (EUROPEISK MUSIKK) SLAVANE BLEI KRISTNE OG LAGA SINE EIGNE RELIGIØSE SONGAR SLAVANE GAV DESSE SONGANE MEIR LIV BLANDINGA AV DESSE MUSIKK- KULTURANE BLEI TIL SVART KYRKJEMUSIKK, BLUES OG SEINARE JAZZ OG 1700 –TALET FLEIRE MILLIONAR SLAVAR FRÅ AFRIKA TIL AMERIKA TOBAKKPLANTASJAR BOMULLSMARKER AFRIKANARANE HADDE MED SEG MUSIKKEN SIN BLEI FORBODEN AV DEI KVITE DEI KVITE TOK TROMMENE SLAVANE FEKK SYNGJA MEDAN DEI JOBBA
Negro spirituals Viktig del av den musikalske arven som me har fått frå USA i slavetida Mange slavar blei kristne, skapte sine eigne åndelege songar, spirituals Tekstane handla om heltar frå Det gamle testamentet (Bibelen) sterk tru på Kristus, at dei skulle bli fri lidingane og seinare koma til himmelen. Samanlikna seg ofte med Israelsfolket som var slavar i Egypt.
«Give me that» - ein av dei mest kjende - her finn ein synkopar (ein rytme som fell mellom grunnslaga i ei takt) YM10c
«Oh, Freedom» – meir forteljande song
«Go Down, Moses» – «call and respons»; solist og kor
BLUES 1865 – Slaveriet offisielt oppheva Framleis rasediskriminering Lidinga og motløysa til dei svarte kom særleg fram i BLUES Kvardagslege songar Gitar og munnspel Blue – «to have the blues» – å vera trist og lei seg
Countryblues Den første typen blues Blei til på landsbygda Song, gitar og munnspel Melankolsk tekst 3 akkordar Bluesskala Improvisasjon 12 taktar – AAB-form «I Belive I`ll Dust My Broom» R Johnson
UTVIKLI NG Rhythm & blues Ein viktig forløpar til rock`n roll Mange bluessongarar vandra omkring Då el gitar og forsterkar kom i bruk – Chicago – blues Både musikk og tekstar blei råare og frekkare Seinare kom fleire instrument med, slik som bass, trommer, elgitar, piano saksofon Ulike bluessjangrar
FRÅ BLUES TIL JAZZ PIANOET – ETTER KVART VIKTIG INSTRUMENT «RAGTIME» - SPESIELL PIANOSTIL CA 1890 – FORLØPAR FOR JAZZ RAGS = RIVE I FILLER: DEI REIV MELODIANE I FILLER OG NYTTA DEI PÅ MANGE MOROSAME MÅTAR SCOTT JOPLIN (1868 – 1917) ER DEN MEST KJENDE SVARTE RAGTIME- KOMPONISTEN «THE ENTERTAINER»
JAZZ BLEI «FØDD» I NEW ORLEANS TIDLEG PÅ 1900-TALET – MANGE SMÅ ORKESTER SOM SPELTE UNDERHALDNINGS- OG DANSEMUSIKK. LETT Å FÅ TAK I BLÅSEINSTRUMENT ETTER BORGARKRIGEN DEI SVARTE KJØPTE DESSE FOR EIN BILLIG PENGE: TROMPETAR, KLARINETTAR, TROMBONAR, TUBAER OG TROMMER DESSE INSTRUMENTA PREGA JAZZEN I STARTEN DEI SPELA MILITÆRMARSJAR, POPULÆRE SLAGERAR OG BLUES SPELA VED BRYLLAUP, GRAVFERDER, ULIKE PROSESJONAR OG MARKERINGAR SEINARE KOM PIANO, BANJO (SEINARE GITAR), KONTRABASS OG SAKSOFON MED. TUBAEN BLEI ERSTATTA AV KONTRABASSEN
LOUIS ARMSTRONG FØDD I NEW ORLEANS 1900, SLUMKVARTER SPESIELT TROMPETSPEL OG SÆREIGEN, HÅS OG UTTRYKKSFULL SONGSTEMME HAR GJORT MANGE TUSEN PLATEINNSPELINGAR KONSERTAR OVER HEILE VERDA SCENESJARM
LOUIS ARMSTRONG MED BANDA «HOT FIVE» OG «HOT SEVEN» BLEI HAN LEIAR AV DEI FØRSTE SUPERGRUPPENE I JAZZHISTORIA SISTE GONG HAN VAR I OSLO, VAR I 1959 HAN DØYDDE I 1971 KJENDE SONGAR: «BLUEBERRY HILL», «MACK THE KNIFE», «HELLO DOLLY» OG «WHAT A WONDERFUL WORLD»