Terje Mesel Forsker ABUP – SSHF Universitetet i Agder Når noe går galt… Bærekraftig etikk i moralske risikosoner Soria moria 1016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Ulike syn på tvang - fra teori og praksis
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Møteplass for etisk refleksjon
Hvordan intervjue en forsker?
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Etikk i psykologisk forskning
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
De Nasjonale Forskningsetiske Komiteer
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
Etikk.
HVA GJØR VI NÅR NOE GÅR GALT?
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Biblioteks-orientering, kinesisk. Biblioteksorientering for Kinesisk.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Synlige i media.
Kvalitative og kvantitative metoder
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Soria Moria Hvordan kan vårt system bli bedre I.
Dagsrevyen i et estetisk perspektiv
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Etikk og helseprofesjonene
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Emosjoner Espen Røysamb.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Reviktimisering Fagdag om barn og traumer SMISO Møre og Romsdal 7. Desember 2010 Knut Hermstad Dr.art, spes. i klin. Sexologi (NACS) Rådgiver RVTS Midt.
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kompetansesenter rus, Nord-Norge KoRus-Nord
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Verdsettende ledelse Siw Skrøvset, Alta, 3.mars
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Observasjon og kartlegging av barns språk
Digital startpakke – Nettvett 4
Moralske holdninger - Dydsetikk
«At have kroniske smerter, er et angrep på autonomien»
Om å forsone seg med en fortid Ut av tåka 2018 Paul Leer-Salvesen
LANDSKONFERANSE APRIL 2018
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Å måtte ta et skritt unna
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Terje Mesel Forsker ABUP – SSHF Universitetet i Agder Når noe går galt… Bærekraftig etikk i moralske risikosoner Soria moria 1016

Kvalitativ metode med begrensninger, brutte intervjuer, returnerte intervju Entydige funn om – mestring, ledere og kolleger – Dynamikken mellom skam, skyld og ansvar

Fenomen i spill To kategorier – Ansvar og skyld Den strenge dommeren To følelser – Skyld- og skamfølelse Et fortettet døgn i distriktspraksis To moralske mekanismer – Syndebukker Oda O og de pårørendes sorg – Bystander apati Balansekunstneren

Selvbestemmelse – å ha en rolle å spille – tre frem fra mengden – skiller oss fra statisten – Ansvar og bystandermekanismen Schoeman, F. (1987). Responsibility, character, and the emotions: new essays in moral psychology. Cambridge: Cambridge University Press. Ansvar

Pasienter – spør etter ansvarlige – Behov for møte, ansikt, den som var der – Retrett som flukt og unnaluring – Den doble krenkelsen (I-am-sorry-laws) Helsearbeidere – Ønsker å ta ansvar, emosjoner driver tilbake – Etterlysningen av Kolleger – oppfattes som velmenende og tause Saklig, klinisk gjennomgang Det velmenende, tause, nivellerende kollegiet Ansvarlige ledere? Den strenge dommeren - Gawande Funn om ansvar Pasienter – spør etter ansvarlige – Behov for møte, ansikt, den som var der – Retrett som flukt og unnaluring – Den doble krenkelsen (I-am-sorry-laws) Helsearbeidere – Ønsker å ta ansvar, emosjoner driver tilbake – Etterlysningen av Kolleger – oppfattes som velmenende og tause Saklig, klinisk gjennomgang Det velmenende, tause, nivellerende kollegiet Ansvarlige ledere? Spark oppover når noe skjer! Den strenge dommeren - Gawande

Tilsvar- et svar på spørsmålet om hvorfor du handlet som du gjorde erkjennelse av krav på begrunnelse erkjennelse av at du er rett adresse vilje til å svare Stol aldri på autoriteter! Lucas, J. R. (1993). Responsibility. Oxford: Clarendon Press. Ansvar

Ansvarets forrang – før skyld. – før flaks/uflaks – Å stå fast når flaksen ikke er på din side Et fortettet døgn i distriktspraksis Walker, M. U. (1993). The virtues of impure agency. In D. Satman (Ed.), Moral Luck. New York: University of New York Press. Ansvar

?

Ansvar i moralske risikosoner

Klanderverdighet? Prospektiv/retrospektiv Å skille når følelsene er sterke En ung lege i akuttmottaket.

Moralsk bærekraftige profesjoner i moralske risikosoner

When the canaries keel over… D. Hilfiker Healing the wound s