{ Delprosjekt 5: Lysthuset Mål: Å fornye litteraturformidlingen i bibliotekrommet og på andre arenaer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
Advertisements

Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Initiativ fra Norsk Bibliotekforening og LO Oppfølging av Bibliotekmeldinga og Språkmeldinga = HELHETLIG LESEPOLITIKK? Kulturdepartementet ”avsender”;
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Hvordan stimulere barns lek i naturen
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
LESER SØKER BOK LESEÅRET Samarbeid med 220 bibliotek BOK TIL ALLE-NETTVERKET AV BIBLIOTEK I NORGE:
NY I DRAMMEN. Nykommere-hvem? Progoramområde 6 Kultur2.
Skolebiblioteket – en verden i miniatyr
Bildepresentasjon av SOS-barnebyen mars Fakta om SOS-barnebyen Ligger i Olsvik/Laksevåg i Bergen 8 individuelle familiehus Plass til opptil 32 barn.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Har du en bok som passer til meg, eller
Nasjonalt leseår og bibliotekene Leikny Haga Indergaard ABM-utvikling
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
Bibliotek og byarkiv i Tromsø Hvordan integrerer vi? Vår historie om å bryte et mønster og løfte blikket.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Det har vist seg at det lønner seg å snakke sammen – Vi har stedet å gjøre det på!
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
PROSJEKTORGANISERING Styringsgruppe: Birgit Larsen – Fylkesbiblioteket Kristin Strand Iden – Lenvik bibliotek Paul Henrik Kielland – TB Synnøve Baustad.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Fagbibliotekarer og kunnskapskultur. Bygge en kultur for kunnskap? En litt vågal påstand: Vi fokuserer mer på kunnskap om kultur enn å støtte en kultur.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Kirkeårets fortellingstekster – en mulighet til involvering!
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Litteraturhus Nord-Trøndelag -Arrangørerfaring fra små og mellomstore bibliotek Kari Hortman, Nord-Trøndelag fylkesbibliotek.
Hardangerbiblioteka. Målsetjingar Å gi brukarane av biblioteka i Hardanger eit betre tilbod. Best mogeleg bruk av den samla kompetansen ved biblioteka.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Deltakende læring.
#Lillehammer2016 Tomas Holmestad.
Logo/kommunenavnMeny Søk i våre sider Søk etter bøker, filmer, musikk m.m. Mine lån Forny dine lån Bestille materiale Se hva du har lånt Logg inn Åpningstider.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Furuset bibliotek og aktivitetshus - sambruk og samarbeid Stine Greni – daglig leder
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
 Et håndgripelig verktøy -  som forenkler  skaper sammenheng  skaper helhet  Vi ønsker å -  Fokusere  Inspirere HÅNDTRYKK.
PRAT LES KLIKK BIBLIOTEKET SOM INTEGRERINGSARENA Berit Berg og Patrick Kermit Sogndal 15. september 2015.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
| Kultur, inkludering og deltaking – The Nordic Library Conference 2012.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.
Bibliotekdagane Sogndal, Siri Ingvaldsen.
Sosialt entreprenørskap fordi vi kan - og vil!
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Asker bibliotek Bibliotek er høyt elsket og skattet overalt- så også ofte bibliotekarene. Men som Lankes sier- bibliotek har så mange flere funksjoner.
VELKOMMEN Fyll inn egen tekst.
FORELDREMØTE 8.TRINN 5.april 2017
FOTELLINGER OM KYST-NORGE.
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Prosjekt leselyst Hva er det?.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fortell, u sheeg! Camilla Sørbye,
Kursstart i januar-februar 2018
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Skolebibliotekprosjekt- Gjettum skole
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

{ Delprosjekt 5: Lysthuset Mål: Å fornye litteraturformidlingen i bibliotekrommet og på andre arenaer

{ «åpne sider gir tilskueren utsyn, skygge og ly»

Forfatterbesøk Lunsjbokprat Klassebesøk Utstillinger Kåseri Lesekasjoner tXt-aksjon Spillkveld Høytlesing Nasjonal bibliotekdag Bookface Facebook Instagram Barnehagebibliotek Lesefest Bokpub Bamseparty Juleforestilling Halloween Leseombud Verksted Naboquiz Bok til alle Barseltreff Babysang Språkkafé Lesesirkler E-bøker Leseagenter Leseambassadører Den første boka mi Babysang U-prisen Quizkveld Prosjektsøknader Depot Klassesett Leksehjelp Verdens bokdag Debatter Morsmålsdag Dette fyller lysthuset i dag

Formidling: - beriker og utfordrer - gir kompetanseheving som nyttiggjøres i alt arbeid i biblioteket - formidling virker! - trenger verktøy og metodikk? - «embrace failure» - største utfordring: hvordan finne rom for forberedelse i arbeidstida? Lysthuset trenger - trygge og kompetente formidlere

Bibliotekfelleskapet: - fellesprosjekter gir løft! (forfatterturner, leseaksjoner…) - kan vi i større grad inviterer andre inn i egne prosjekter? - nye verktøy for erfaringsdeling? - besøke hverandre – finne permanente fagfelleskap? Lokale fellesskap: - - hvem deler vi hus med? - - kulturskolen – vår beste venn! - - mållag, historielag, frivilligheten…. - - enklest å formidle "heime" – men vi må våge oss ut på andre arenaer Lysthuset trenger - partnere og samboere

- unik sjanse gjennom Nasjonalbibliotekets prosjektmidler til å ruste opp inventar og utstyr til formidlingsjobben - «rommet begrenser» eller «rommet åpner opp for» - soner for formidling, soner for samvær, soner for stillhet… - leservennlige lokaler (Rachel van Riel, kap. 3) - besøke hverandres bibliotek – bli inspirert! - fornying og utvikling av samlingene våre Lysthuset trenger - "oppshining"

- troen på at det vi gjør er viktig (doxa) - finpusse kjerneverdiene "den gode historia", leseglede og leselysta som motivasjon og drivkraft, tekst møter liv - leseopplevelsen som unik – magi skapes, lesing har egenverdi, ikke bare et redskap, den verdifulle høytlesinga, lesing som helsefremmede aktivitet - kilde til livskvalitet – hvordan er mitt bibliotek? Hva har vi kapasitet til? Hva stopper oss? Hva kan endres/omprioriteres? - rom for ettertanke – ta fram og del erfaringer, tilbakemeldinger, de gode historiene… Lysthuset trenger - doxa og magi

Lysthuset «åpne sider gir leseren utsyn, skygge og ly»