26.09.2016 1 Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Advertisements

Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Salgsteknikker & Sosial media
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
Regnskap hos Econ AS.
Teknologi-camp for jenter
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 63 – Cloud Data for the Individual – A personal assistant How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life,
Hva er verdien av å ha biblioteksressurser representert i sosiale nettverk som f.eks Facebook?
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Markedsføring og pressearbeid
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Kap. 15 – Privacy and Security How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Web – browsere, søking, m.m. Pensum: Olsen, kap. 8, 9, 10.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Lojalitetssystem, Database
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Elektronisk signering av leiekontrakter for studenthybler.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Kap. 7 – Symbolic data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Digital dømmekraft -Nå også for voksne!. Digital hverdag Hver og en av oss har mer datakraft i lomma, enn Apollo 14 hadde da den landet på månen i 1971!
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
BRANSJENYTTFAG OG VERKTØYBRANSJEKALENDERJOBB OG KARRIERELEVERANDØRGUIDEOM INMA BAKGRUNN Store markeder har startet bølgen.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Markedsføring.
Kap. 4 – Cases of Formalization
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kommunikasjon og rekruttering
Kap. 64 Continously Online
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Digikort Gyldendal Akademisk
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Personvern på vikende front?
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Finn fram på finn.no Søk på finn.no på internett
Selge et produkt eller en tjeneste
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde

Kai A. Olsen, Data blir elektroniske Ved overgang til elektroniske media får vi tilgang til store mengder data på elektronisk form, for eksempel: Kommunikasjon på Facebook. Søking på Google Transaksjonsdata. Bruk av kredittkort Alle disse tjenestene legger igjen elektroniske data, det gjorde ikke vanlig konversasjon, manuell søking, betaling med kontanter. Tidligere var data enten ikke tilgjengelig eller bare på papir.

Kai A. Olsen, Mange datakilder Komplette værstasjoner, koplet på Internett, kan registrere værdata kontinuerlig. Foto og video kommer direkte på digital form. Digitale billetter gir ikke bare et mer effektivt billettsystem, men en får store mengder data for senere analyse. Når mange butikk-kjeder innfører elektroniske kundekort er en viktig grunn til at en nå får data om kjøpemønstre.

Kai A. Olsen, Eksempler MRI generer store datamengder, kan vises som 3D bilder Google steet-view har tatt kontinuerlige bilder fra veier over hele verden. Dette har kostet mye, men Google ser verdien av å ha slike data. Tjenestene kommer senere. Data på papir (som aviser fra gamle dager og bøker) skannes inn og blir tilgjengelig elektronisk (noe i tekstform og noe i bildeform): bokskya.no gutenberg.org avisarkiver Google Scholar

Kai A. Olsen, Utnytting av data Vi ser at disse basisdata kan være svært verdifulle, for eksempel for å: Identifisere gode og dårlige kunder I markedsføring, vise riktig reklame for riktig person (der sannsynligheten er stor for at vi kan få et salg) Se tidlige potensial for et produkt, analysere trender… Tilpasse produktet, for eksempel flyreiser, bedre til markedet

Kai A. Olsen, Big data Så store datamengder at de ikke kan håndteres med tradisjonelle metoder (filsystem, databaser). Eksempler: Facebook Google Meteorologi Biologisk forskning (bioinformatikk) Innen forretningsverden (Business informatics)

Kai A. Olsen, Datakilder

Kai A. Olsen, Eksempel: Big data & Naturlig språk Eksempler: Facebook Graph Search Apple Siri Microsoft Kinect IBM Watson Google Now Google translation

Kai A. Olsen, Markedsføring All din bruk av nettsider, Facebook, Twitter, YouTube, Google etc blir lagret Da kan en bygge opp profiler av kunder. I utgangspunktet er disse anonymisert, men det viser seg at koplingen fra anonym profil til person ofte er enkel. Profilene brukes for målrettet markedsføring.

Kai A. Olsen, Målrettede annonser Når du går inn på en nettside vil denne ha plass for annonser. Data om deg sendes potensielle annonsører som byr (automatisk) på plassen. Dette tar et brøkdel av et sekund. Høyeste byder vil da kunne plassere sin annonse på siden, som du ser når siden blir lastet opp i browseren din.