Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde
Kai A. Olsen, Internett bank Formalisert anvendelse Lite inndata Automatisering av eksisterende tjenester Store fordeler allerede i dag Nye muligheter?
Kai A. Olsen, Nye muligheter? Automatisk regnskap/budsjett Automatisk rådgiving Banken kan velge tjenesteleverandør for oss (strøm, mobil…) …. Underlig at så få satser på dette
Kai A. Olsen, Automatisk aksjemegler Tidligere brukte meglerne mye tid på å håndtere kjøp og salg av aksjer I dag kan kunden kjøpe selv (med meget lav kurtasje) Eller kjøpet kan foretas av en robot (kjøp aksjer til snittpris ) Noen roboter utnytter små variasjoner i kursene og generer et stort antall salg og kjøp. Ideen er å tjene påkjøp/salg uten å eie aksjer Ingen framtid å være aksjemegler i dag. Kan vi tenke oss roboter også for kjøp av hus og leiligheter?
Kai A. Olsen, Reisebyrå Tjenester: Råd Informasjon Bestilling Forsikring Betaling Klare fordeler på nettet allerede i dag Nye muligheter?
Kai A. Olsen, Fordeler/ulemper Fordeler nett: Lave gebyrer 24 timer i døgnet, hjemmeifra Kombineres med annen informasjon Fordeler (manuelt) reisebyrå: Råd (”dette er et bra hotell”) Unngår å måtte søke selv (tidsbesparende?) Kan nettet bli bedre? Finne beste tilbud? Gi råd automatisk? Dette så vi på i kapittel 20