Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLeon Holen Endret for 9 år siden
1
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
2
Internett bank Formalisert anvendelse Lite inndata Automatisering av eksisterende tjenester Store fordeler allerede i dag Nye muligheter?
3
Nye muligheter? Automatisk regnskap/budsjett Automatisk rådgiving Banken kan velge tjenesteleverandør for oss (strøm, mobil…) …. Underlig at så få satser på dette
4
Automatisk aksjemegler Tidligere brukte meglerne mye tid på å håndtere kjøp og salg av aksjer I dag kan kunden kjøpe selv (med meget lav kurtasje) Eller kjøpet kan foretas av en robot (kjøp 10.000 aksjer til snittpris 123.00) Noen roboter utnytter små variasjoner i kursene og generer et stort antall salg og kjøp. Ideen er å tjene påkjøp/salg uten å eie aksjer Ingen framtid å være aksjemegler i dag. Kan vi tenke oss roboter også for kjøp av hus og leiligheter?
5
Reisebyrå Tjenester: Råd Informasjon Bestilling Forsikring Betaling Klare fordeler på nettet allerede i dag Nye muligheter?
6
Fordeler/ulemper Fordeler nett: Lave gebyrer 24 timer i døgnet, hjemmeifra Kombineres med annen informasjon Fordeler (manuelt) reisebyrå: Råd (”dette er et bra hotell”) Unngår å måtte søke selv (tidsbesparende?) Kan nettet bli bedre? Finne beste tilbud? Gi råd automatisk?
7
Kan datamamaskinen takle dette Vi er en familie på 4, 2 voksne og 2 barn 5-12 år, som vil ha en ikke for dyr badeferie i syden i skoleferien. Et par som kan tenke seg en storbyferie i Europa fra torsdag til søndag, ikke Paris eller London.
8
Internett valg Stem hjemmefra, gjerne i pysjamasen Fordeler: Slipper å møte opp i et valglokale Enkel opptelling Bedre valgdeltagelse? Enklere for funksjonshemmede Ulemper: Ikke nødvendigvis alene (kan bli presset til å stemme, kjøp og salg av stemmer) Er systemet sikkert nok? Hvem skal vurdere sikkerheten? En stor svakhet: Velgerne vil ikke ha rutine i bruk av systemet, da kan de lett lures
9
Salg av (fysiske) produkter Katalogsalg/postordresalg har en lang historie, spesielt i USA (fra Sears and Roebuck til eBay, fra 1894 til i dag, m.fl.) Med Web kan vi gi mye informasjon (nesten gratis) Billig og effektivt Gi dynamisk informasjon (pris, lager) Elektronisk/automatisk ordremottak Elektronisk reklame (banner annonser)
10
Fordeler Stort vareutvalg, bedre enn i din lokale butikk Enklere å sammenligne priser Mye informasjon om produktet Lavere kostnader enn i butikk (?) Men: Vi kan ikke ta med produktet Vi må vente på å få dette Produktet må transporteres
11
Transport Stort problem Med vanlige butikker ordner kunden dette selv Her må vi ”til døren” Postverket, egne fraktleverandører Pakkes og sendes – kostbart Kan sende rett fra lager Rett fra produsent, kunden vil da kunne få flere pakker Reverserbar logistikk er et stort problem Landegrenser, tollbarrierer
12
Service Ved Internett kjøp må vi sende inn produktet om vi angrer eller om det er feil Men de fleste Internett butikker innser at dette er et svakt ledd, derfor satser de alt på å gi god service her.
13
Andel internettsalg Hvor stor del av alt salg går over Internett i dag i vestlige land? 5 %
14
Konkurransesituasjonen Tiltak for å binde kunden i den fysiske verden: Differentiation. Concentrating on a narrower market segment, for example, parts for veteran cars. Different product specter, but also variations on models and packaging. A product found in one store may not exactly match a product in another. Different service level, from personal service to do-it-yourself. Different store layout so that shopping will be easier for the customer in a store she knows. On the Internet the user will operate faster with a well-known interface. Proprietary charge cards, so that returning to this store may represent a saving. Retaining customer data, making it more convenient to shop from a store that has all details of names, addresses, etc. The use of sales, coupons, charge card rebates, and time- dependent pricing to make direct price comparisons difficult. Mailing of coupons and special offers to customers.
15
Konkurransesituasjonen på Web Kanskje tøffere enn i den fysiske verden Globalt marked Lett for kunden å gå til en ny site Eller er det det? På nettet er konkurrenten et ”klikk unna”, men i varehuset kan han ligge vegg i vegg Kunden kan ”bindes” også på Web
16
Sammenligning online/fysisk butikk Hva er fordelene med Web? Hva er fordelene å ha en fysisk butikk? Stikkord: lokasjon, finne butikken, tilgjengelighet, lager, produktpresentasjon, søking, produktinformasjon, betaling, forsendelse, forsinkelser, hva får kunden, kundeprofil, kundelojalitet
17
Tre faktorer Kopivariasjon: Likheten mellom objekter av samme produkt Fysisk faktor: Betydningen av et fysisk produkt Leveringsfaktor Kostnader ved levering
18
Eksempler ProductCopy variation Physical factor Delivery factor Music (CD)0Low0 or low Software000 or low Computers0Low Daily disposable contact lenses0High/lowLow BooksLowLow/med.Medium Toys0 or lowMedium Car parts0 or lowLowMedium Clothes and shoesPossibleHighMedium FlowersHigh Medium FurniturePossibleHigh CarsLowHigh Groceries, industrial products00High Groceries, natural productsHigh
19
Ut fra dette, hva passer for Web? Gitt at vi snakker om fysiske produkter: Musikk som CD Bildeler Datautstyr Sko Elektroartikler (kjøleskap, komfyrer,..) Blomster
20
Men Selv med odds i mot kan en klare å etablere tjenester, men da må alt gjøres rett. Eksempel: Tesco Egne, opplærte, “plukkere” (tar varene fra hyllene) Opplærte sjåfører Butikk i nabolag, korte transportavstander Kunder: mindre bedrifter (som barnehager), folk som må være hjemme (mange eldre)
21
Nettauksjoner Stor gjennomslagskraft på nett eBay gikk foran, siden er mange kommet til mye brukt spesielt i USA
22
Diskusjon Hva er fordelen/ulempene med å ha auksjoner på nettet? Et svar: Automatisk løsning Multimedia i presentasjon av objekter Kan ikke ta og føle på Transport Stole på selger Stole på at automatikken fungerer (f.eks. i budrunden)
23
Finn.no Leiligheter Eiendommer Kjøretøy Diverse varer Automatisk system Utnytter Web-mulighetene (bilder, pdf) Billig Stor suksess
24
Finn har gjort mye riktig Tekst, bilder og dokumenter God serverkapasitet (akseptable responstider) Annonsepris avhengig av prisen på det du selger, fra gratis og oppover Har klart å bli en standard for bolig, i stor grad også for bil.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.