Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyttig energi og fantastisk elektronikk
Advertisements

PowerPoint nr 2 Energi – ting skjer
Varmepumper Av Snorre Nordal Seksjon for læring og lærerutdanning
Veiledning: Fylling av R-410A på luft-luft varmepumpe
Dimensjonering ved kortslutning
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Brann i metaller Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Jan Erik Andersen Oslo brann-
Kapittel 2: Sammensatte system
Fordeling av elektrisk kraft
ELEKTRISITET KAPITTEL 11.
Funksjon PLS program uavhengig IO Diagnose/Feilsøking
Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi
Gjøre opp ild i skog og mark!
Oppsummering til eksamen Kap.1, 3, 4 og 5
PetroOnline 2010 Visjon og strategi. Accella styrer depotet •Ved import fra bil, båt og tog •Ved planlegging av lasting •Ved lasting av bil •Ved overføring.
Beveglsesmønstre og koordinatsystem Grunnleggende frame.. X er rett fremover. Origo ligger i akse 1 med z rett opp. Høyredreid system.!
RC-remote control / radio control – hva er fjernstyring Radio control (ofte forkortet til R/C eller RC) er bruken av radiosignaler til å styre / kontrollere.
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Strøm / Resistans / EMS.
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Energi – ting skjer Energi – den har mange forkledninger
NOx MÅLINGER - ALTERNATIVE METODER
Formelmagi 34-1 (34.2) Spenning indusert ved bevegelse (motional emf)
Andre funksjoner.
Spektakulære begivenheter knyttet til magnetfelt i det nære verdensrommet Fysikermøtet 2003 Kjartan Olafsson og Rune Stadsnes, Fysisk institutt, Universitetet.
Oversikt over kursinnhold.
Forelesning nr.10 INF 1411 Elektroniske systemer
INF3400 Del 11 Teori Latcher og vipper.
2008 INF3400 Latcher og vipper Konvensjonelle CMOS latcher Problemer: 1.Terskelfall 2.Ukjent last 3.Ukjent drivegenskaper Definert drivegenskaper Definert.
Vekselstrøm - spenning
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Vibrations and second order systems
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
Varme, uorden og spontanitet
ELEKTRISITETELEKTRISITET KAPITTEL 11. ELEKTRISITET.
Velkommen til MG Rover Norge Serviceskolen. MG Rover Norge Serviceskolen Kurs innhold Hva er elektrisk strøm Magnetisme Vekselstrøm og likestrøm Blyakkumulatoren.
SINTEF Energy Research 16. Nordiske Kjølemøte Eksperimentell studie av varmepumpedrift av et prototyp CO 2 klimaanlegg for biler A. Hafner SINTEF Energiforskning.
Bygg en kulerullebane - - om Stillingsenergi og Kinetisk energi En praktisk mekanisk øvelse som introduksjon til elektrisitetslæra av Nils Kristian Rossing.
MG Rover Norge Britisk Bilimport as Velkommen til MEMS 3 & SIEMENS 2000 Motorstyring.
Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader.
Subaru Norge AS MG Rover Norge Turbo Teknikk. Introduksjon Agenda –Introduksjon –Litt fakta –Oppbygging & Virkemåte –Feilsøking –Eksempler på skader –Forbrenningsprosessen.
Hvordan fungerer de?. Plantecelle Funksjonene i ei plantecelle. Planteceller: Planteceller består av en cellevegg, en cellemembran, en cellekjerne, mitokondrier,
Transistorer og lysdioder - elektronikkens arbeidshester
Hvordan virker en bryter?
Andre ordens system og vibrasjoner
Varmepumpen Forarbeid.
Tilpasse «framhevet bilde» i paint
Andre ordens system og vibrasjoner
Styring av væskestraumar
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Elektrisitet og magnetisme
Avløpsvann som ressurs
Signaler og nøyaktighet i prosessmålinger
Av Finn Aakre Haugen IA3112 Automatiseringsteknikk og EK3114 Automatisering og vannkraftregulering Høstsemesteret 2017 Aktuatorer.
Nerver og hormoner – kommunikasjon i kroppen
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
6 : Alternativ energi Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
מצגת סיום פרויקט בקרת חוליה של נחש מכני הפרויקט סמסטריאלי
Varmepumpen Forarbeid
Av Finn Aakre Haugen IA3112 Automatiseringsteknikk og EK3114 Automatisering og vannkraftregulering Høstsemesteret 2018 Aktuatorer.
Plusshus i kalde klima.
Signaler og nøyaktighet i prosessmålinger
Hydrogen Ny teknologi – fremdriftsmiddel
Tittel på forskningsprosjekt
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Varmepumpe og bioenergi
Elektronisk løgndetektor
Utskrift av presentasjonen:

Motorstyring Dag 2 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Stepper Motor Bipolar elektro- motor ECM husker siste posisjon ECM re- kalibrerer motor ved strøm brudd Kan justeres med TestBook / T4 Tenner MIL lampe ved feil Ujevn tomgang MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Stepper Motor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Purge Valve Åpner for at bensindamp kan forbrennes ECM bruker PWM signal på 16Hz til justering av åpningen ECM kontrollerer avgassen for å justere mengden bensindamp Tenner MIL lampe Bygger opp trykk i tanken ved feil MG Rover Norge Britisk Bilimport as

O 2 Sensorens varme element Arbeids temp 250°C  Varme element varmer opp til 300°C ECM bruker PWM signal på 10 Hz for ikke å skade elementet (kondens) Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Coil KV6 1 coil pr. plugg Sitter på pluggene på ’even bank’ Kort pluggledning på ’odd bank’ Kan måle primærviklingene med ohmmeter Diode i sekundærviklingene ECM lagrer feilkode kun på primærkretsen MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Coil K-serie 2 doble coiler Produserer gnist i arbeidstakt og eksos takt Kan måles med ohmmeter ECM lagrer feilkode kun på primærkretsen MG Rover Norge Britisk Bilimport as WB 4.1, 4.2, EX 4.1

Innsprøytningsdyser KV6 Luftassistert dyse Luft trekkes inn fra stepper motor huset Steppermotor kan blokkere lufttilgangen Kan måles med ohmmeter ca. 14,5  Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Innsprøytningsdyser K-serie Vanlige nåledyser Kan måles med ohmmeter ca. 14,5  Tenner MIL lampe MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Air condition GM6 eller ATC ECU gir beskjed om å kople inn AC kompressoren, men ECM forbereder blandingsforholdet før den kopler inn AC releet ECM kopler ikke inn ved høy motor temp og stor gasspjeldåpning Lagrer feilkode på AC kompressor rele MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Kjølevifte 4 hastigheter på KV6 3 hastigheter på K-serie Lagrer feilkode på relepakken MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Kjølevann temp. måler Signal fra tempgiver via ECM (CAN Bus) Temp måleren er ikke representativ for motor temperaturen! Viser kald ved feil MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Main Relay Styrt av ECM ECM overvåker system strømmen Lagrer feilkode på kretsen til main relay MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Signaler til automatgirkasse ECU Tenningsbryter status Feilsignal hvis ECM ikke kan fastslå turtall Moment reduksjons status Turtall Reelt moment Teoretisk max moment CAN konfigurasjon Kjølevann temperatur Gasspjeld åpning MIL status MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Signaler til Traction Control ECU Feilsignal hvis ECM ikke kan fastslå turtall Moment reduksjons status Turtall Reelt moment Teoretisk max moment MG Rover Norge Britisk Bilimport as EX 4.2

Adaptions Tomgangs kontroll systemet Gasspjeld sensoren (TPS) Tenningssystemet Innsprøytningsdysene Veivaksel sensoren Avhengig av ’Closed Loop Control’ MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Tomgangs kontroll systemet Adaption for grunn tomgangen læres under oppvarming. Veivaksel sensoren gir info. Om turtall Grenseverdiene er lagret i ECM Må resettes ved skifte av TMAP, kjølevann temp sensor og dyser Resetting gjøres med TestBook / T4 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Gasspjeld sensor (TPS) Ved skifte av TPS, skal man resette adaptions med TestBook / T4 ECM lærer posisjon til lukket gasspjeld MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Fuelling closed loop control MG Rover Norge Britisk Bilimport as ECM overvåker blandingsforholdet via O 2 sensorene Justerer PWM signalet til dysene etter dette PWM signalet påvirkes av – Gasspjeld sensoren – Kjølevann temp sensoren – TMAP sensoren – AC, Servo, Dynamo belastning – Purge valve – Forhånds verdien for bensintrykket

Fuelling closed loop control Følgende faktorer gir grunnlag til justering av innsprøytningsmengden: – Fabrikkens toleranser – Falsk luft – Falsk bensin (bensindamp via purge valve) – Unormale kjøreforhold MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Fuelling closed loop control Short term fuel adaptions ser direkte på O 2 sensoren Justerer blandingsforholdet rundt =1 er aktiv hele tiden Oppgis i % av puls bredden – Siemens 2000 EMS 0%  7,5% – MEMS 3 EMS100%  7,5% Kan overvåkes av TestBook / T4 MG Rover Norge Britisk Bilimport as

MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Fuelling closed loop control Long term fuelling adaptions øker bensinmengden med et gitt volum på høye turtall Siemens 2000 EMS0%  1,5% MEMS 3 EMS0%  1,5% Kan ikke sees med TestBook / T4 Lagres i Freeze frame data Begge tenner MIL lampen MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Veivaksel sensor adaptions Registrerer ’misfire’ ECM lærer CKP signalets karakteristikk Adaptions må resettes ved skifte av svinghjul eller CKP sensor Kan tenne MIL lampe hvis den ikke resettes MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Årsaker til fusk Tennings problemer Drivstoff problemer Elektriske problemer CKP sensor problemer Mekaniske problemer Luft problemer MG Rover Norge Britisk Bilimport as

VIS – Variable Inlet System Hvorfor har vi det? For å øke dreiemomentet over et større turtalls område – Redusere drivstoff forbruk – Redusere avgasser MG Rover Norge Britisk Bilimport as

VIS – Variable Inlet System Hvordan gjøres det? Dreiemomentet er avhengig av 2 ting: – Slaglengde (fast) – Kraften over stempelet Areal på stempeltoppen (fast) Drivstoff mengde Luft mengde MG Rover Norge Britisk Bilimport as

VIS – Variable Inlet System Systemet gjør seg nytte av momenter som alltid er der. Luftens bevegelses energi ( E k = m * v 2 ) Luftens svingninger (resonans) MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Bevegelses energi og Resonans Ventil åpen, luften beveger seg fritt Ventil stengt, luften komprimeres pga. bevegelses energien Ventil stengt, luften ekspanderer, pga. bevegelses energien MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Bevegelses energi og Resonans Ventilen stengt, luften komprimeres igjen Ventilen åpen, luften strømmer inn i sylinderen, og gjør seg nytte av den bevegelsesenergien som er i luften. MG Rover Norge Britisk Bilimport as

Bevegelses energi og Resonans Ventil åpen, luften beveger seg fritt Ventil stengt, luften komprimeres pga. bevegelses energien Ventil stengt, luften ekspanderer, pga. bevegelses energien MG Rover Norge Britisk Bilimport as

VIS – Variable Inlet System Resonansen bestemmes av volumet i manifolden VIS forandrer volumet, og derfor også resonansen slik at den er maksimal over et større turtalls område. Dette gir: – Bedre fylling av sylinderene – Økt drivstoffmengde – Økt dreiemoment MG Rover Norge Britisk Bilimport as

VIS – Variable Inlet System Spjeldene i innsugsmanifolden styres av ECU’en på bakgrunn av signaler fra: – Throttle Position Sensor – Crankshaft Sensor – Vehicle Speed Sensor MG Rover Norge Britisk Bilimport as

VIS – Variable Inlet System På Rover KV6 motoren arbeider systemet i 3 trinn Lavt turtall Mellomregisteret Høyt turtall MG Rover Norge Britisk Bilimport as

VIS – Variable Inlet System

Praktiske oppgaver