Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING2020 3. november 2011 Anders Bakken, NOVA.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Sosial ulikhet i skolen
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
To undersøkelser: 1.Registeranalyse: –En sammenligning av utvalg med fysisk funksjonsnedsettelse og tilfeldig befolkningsutvalg i samme alder (25-45 år.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Velkommen til klasse- foreldrene
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Videregående opplæring i Hedmark – status og utfordringer Ved fylkesråd Aasa Gjestvang.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Innhold Innhold Side 1.
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Evalueringen av Kunnskapsløftet - Om sosial ulikhet i skoleresultater på ungdomstrinnet Anders Bakken, NOVA Sluttkonferansen for evalueringen Oslo, 31.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor foreldremedvirkning?
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Vurdering i matematikk
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Innledning om forskning på frafall Kristoffer Halvorsrud, Kunnskapssenter for utdanning Nasjonalt råd for lærerutdanning Norges Musikkhøgskole,
Miljøterapi i kunnskapssamfunnet Verdal
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
1 Ungdom og rusmidler - noen utviklingstrekk. Debutalder, drukket en enhet alkohol, Norge Øl14,514,615,0 Vin14,915,115,6 Brennevin15,1 15,5.
Østfold fylke og Sarpsborg kommune Sikt mot stjernene ”Kan de fly?” spurte Ru ”Ja,” sa Tigergutt, ”de er gode flygere.” ”Kan de fly like godt som ugla?”
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Utvalgte resultater for SVGS
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Er det forskjeller i skolers og kommuners bidrag til elevenes læring i grunnskolen? – en kvantitativ studie Kjartan Steffensen, Seniorrådgiver ved seksjon.
Kultur for læring Regional samling for Sør-Østerdalsregionen
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Utvalgte resultater for SVGS
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebidragsindikatorene
Skole- hjem samarbeid.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Utdanning Lister En presentasjon.
Grue - Kommunesammenslåing.
Foreldremøte for 8.og 9.trinn
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Betydningen av et kjønnsdelt arbeidsmarked
Anders Bakken Integreringskonferansen 19. september 2018.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Vår skole på Fornebulandet
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Sosial ulikhet på ungdomstrinnet Temaseminar om ungdomstrinnet UTDANNING november 2011 Anders Bakken, NOVA

To hovedpoeng Elevenes sosiale bakgrunn har fortsatt stor betydning for skoleprestasjonsforskjeller – økende forskjeller? Prestasjonsulikhet knyttet til sosial bakgrunn øker gjennom ungdomstrinnet

1. Endringer over tid Har betydningen av… kjønn foreldres utdanning minoritetsstatus for ungdomsskoleelevers prestasjoner endret seg over tid?

Kjønnsgapet over tid

Grunnskolepoeng

Utdanningsgradient

”Minoritetsgapet”

2. Prestasjonsmobilitet gjennom ungdomstrinnet Har kjønn foreldres utdanning minoritetsstatus betydning for elevenes prestasjonsutvikling gjennom ungdomstrinnet?

Sammenheng mellom skoleprestasjoner 7. og 10. trinn

Grunnskolepoeng etter foreldres utdanning og tidligere prestasjoner Foreldres utdanningsnivå

Grunnskolepoeng etter kjønn og tidligere prestasjoner

Grunnskolepoeng etter minoritetsstatus og tidl. prestasjoner

Diskusjon Hvorfor har karakterforskjellene mellom elever med ulik bakgrunn blitt noe større de aller siste årene? – Har læringsmiljøet i ungdomsskolen endret seg? – Har lærernes vurderingspraksis endret seg? – Har ungdomstrinnet blitt mer teoritungt for en del elever?

Diskusjon Hvorfor har elever med høyt utdannete foreldre bedre prestasjonsutvikling gjennom ungdomstrinnet? – Måler vi like forhold på de to tidspunktene? – Motiverer karaktersystemet elevene ulikt? – Motiveres foreldrene ulikt? – (Re)produseres ulikhet i eller utenfor skolen?